Gå til innhold

Hundekjøtt - Burde det bli lovlig?

Søte delikatesser, eller avskyelig matvane - Å spise eller ikke spise.  

127 stemmer

1. 1. Bør det bli lovlig i Norge å spise hund?

• Ja
      55
    • Nei
      58
    • Vet ikke/ingen formening
      14

Anbefalte innlegg

Hva med sjimpanser? Skal vi tillate oppdrett og slakt av sjimpanser?

EDIT: Dette er et mye mer krevende spørsmål siden sjimpanser og endel andre aper ligner på oss i utseende, intelligens, psykologi, sosialt etc etc.

Hva er egentlig forskjellen på at vi spiser de og bruker de til forskningsøyemed?

Man bruker mennesker i forkning også uten at vi nødvendigvis piner dem. Og drepe sjimpanser mener jeg er minst like ille som å drepe et menneske fordi de er såpass kloke som de pluss at de er utryddet..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hunder er avlet for å kunne kommunisere med mennesker. Litt vanskelig for meg ihvertfall å spise dyr som har et slikt bånd til mennesker.

Hunder er derimot ikke avlet for kjøttproduksjon, og egner seg derfor dårlig til det. Så hvorfor spise hunder?

Jeg ville ihvertfall ikke spist hund om jeg fikk sjansen.

Lenke til kommentar

Det er jo helt på tryne å ha sånne regler. Det er nesten som de som kaller seg "vegetarianere" men kan spise fisk men ikke sau og kanin, fordi fisken er en god del styggere enn kaninen. Personlig så smaker jeg gjerne ny mat, hund hadde jeg gladelig prøvd hvis jeg fant en resturant som serverte det.

I vårt samfunn skiller vi mellom menneske og dyr når det gjelder etiske spørsmål. Ser ikke vitsen med å skille mellom stygge dyr og søte dyr.

Lenke til kommentar

Selv hadde jeg ALDRI klart å spist hundekjøtt.

Det er noe jeg aldri kunne forestille meg, har hund selv og er veldig glad i dem.

Tanken på spise en hund føler jeg er annerledes enn gris. Mennesket er mer knyttet opp til en hund mener jeg.

Nå håper jeg flere hundeeiere er enig med meg når jeg sier at et slikt forbud bør stå.

Lenke til kommentar

Sjølv vil eg nok aldri ete hundekjøtt, men eg ser ingen grunn til at folk som vil ikkje skal få ete det. Eg ser ikkje på det å ete hundekjøtt som noko verre enn det å ete gris eller ku.

Endret av mnbvcxz
Lenke til kommentar

Kan det være at vi ubevisst setter grensen ved å spise andre rovdyr? Blir kanskje nødt til å se bort fra fisk i så fall da. Men fisk er liksom... fisk.

And er digg, kanin er nam, kalv, hest, gris... Av en eller annen grunn virker det for meg litt eklere å spise dyr som spiser andre dyr. Som f.eks. reker, som er åtseldyr. Men hey, jeg er godt i gang, så hvis jeg blir tilbudt godt tilberedt hund engang, så skal jeg jaggu smake.

Lenke til kommentar

Hund er jo kanskje det eldste husdyret vi har, som både har blitt spist og brukt til andre ting f.eks. jakt på andre ting. En ting som er bra med hunder, på samme måte som med griser, er at de er altetende. I perioder med matoverskudd kan man gi restene til hunder, og hvis det blir sult kan hundene spises.

Men siden hunder har blitt utlukkende et kjæledyr her i vesten så er det nok vanskelig for mange å forestille seg å spise dem, men tror nok folk hadde blitt mindre kresne dersom det f.eks. ble krig og matmangel.

Lenke til kommentar

Kan vi ikke bare spise mennesker hvis dere skal være så jævlig autonome!? Hva er galt i det, hunder har da mye av de samme moralske/etiske verdiene som oss tatt i betraktning av deres unike relasjon til mennesker!?

Alt selvfølgelig satt på spissen, men finnes det da ikke grenser!?

Og de som sier søthet ikke er noe grunnlag, kunne jeg godt tenkt meg deres nyfødte baby til en god porsjon ris, stekte grønnsaker og en deilig marinade. Det hadde smakt .

Endret av ChrSB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...