Gå til innhold

Hundekjøtt - Burde det bli lovlig?

Søte delikatesser, eller avskyelig matvane - Å spise eller ikke spise.  

127 stemmer

1. 1. Bør det bli lovlig i Norge å spise hund?

• Ja
      55
    • Nei
      58
    • Vet ikke/ingen formening
      14

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har jo lyst til å prøve det og hvis det er godt kan jeg sikkert ha hundebiff med på grillparty.

Høres ut som en dårlig grill party! Kan ikke dere som har så lyst å prøve dette bare dra dit dere kan spise dette da?

Jeg skal til Asia om to år. Da skal jeg prøve ut katt og hund, men hvis det er godt har jeg lyst til å spise det hjemme i Norge også.

Lenke til kommentar
Jeg har jo lyst til å prøve det og hvis det er godt kan jeg sikkert ha hundebiff med på grillparty.

Høres ut som en dårlig grill party! Kan ikke dere som har så lyst å prøve dette bare dra dit dere kan spise dette da?

Som en kinesisk eller koreansk resturant? Mest sannsynlig er det bare noe få slike restauranter som vil utnytte seg av muligheten (samt kanskje noe få andre enkeltpersoner)

I disse miljøtider finner jeg det litt ulogisk å tvinge folk å fly helt til Kina eller Korea for å kunne spise et måltid.

Lenke til kommentar
I disse miljøtider finner jeg det litt ulogisk å tvinge folk å fly helt til Kina eller Korea for å kunne spise et måltid.

Ingen som har tvunget noen til noenting, men hvis man har så lyst å prøve så får man anstrenge seg litt også...

Har jeg misforstått helt eller er ikke et forbud å regne som tvang?

Lenke til kommentar
Selvfølgelig skjønner vi dette, men argumentene for forbudet av hundekjøtt er like svake som argumentene for t.eks. ID og kreasjonisme i USA.

Her illustrerer du jo nettopp at du ikke har forstått det.

Spørsmålet er IKKE hvorvidt forbudet kan begrunnes rasjonelt. Derfor leder det ingensteds hen å vise til ID og kreasjonisme, som utgir seg for å være en rasjonelt begrunnet, vitenskapelig teori (mens det som kjent egentlig er tro og religion). Det er altså to vidt forskjellige ting, og å trekke paralleller har følgelig intet for seg.

Poenget er simpelthen at folk mener det er GALT å spise hundekjøtt, og et slikt synspunkt trenger ikke å begrunnes rasjonelt (hva dessuten vanskelig ville la seg gjøre).

Dersom du av en eller annen grunn har en annen oppfatning (og i så fall kan en virkelig lure på hvordan det har gått for seg - slike kulturelt betingede normer sitter gjerne meget dypt): Da får du forsøke å stemme på noen som vil avskaffe dette forbudet. Imidlertid kommer du neppe noen vei, idet det nok er særdeles bred enighet om dette.

Og mener du det er en prinsippsak, vel, så er det altså ikke slik at enhver har rett til å gjøre som han vil i et demokratisk samfunn - det burde forhåpentligvis være godt kjent at ens frihet alltid må utøves innenfor rammene av det demokratisk legitime lovverket. Dette gjelder selvfølgelig også inntak av mat.

Så, som sagt: Dette ER jo lettere komisk.

Lenke til kommentar

Faktisk er sammenligningen med kreasjonisme helt korrekt. De fremstiller seg, i motsettning til ID-gjengen, ikke som en vitenskap. Det er noe de mener/føler er rett.

Grunnen til at denne tråden har blitt så lang er at mange, meg inkludert, prøver å motbevise signaturen min.

Lenke til kommentar
Faktisk er sammenligningen med kreasjonisme helt korrekt. De fremstiller seg, i motsettning til ID-gjengen, ikke som en vitenskap. Det er noe de mener/føler er rett.

Grunnen til at denne tråden har blitt så lang er at mange, meg inkludert, prøver å motbevise signaturen min.

Skjønner ikke at du orker. Kudos =)

Lenke til kommentar
Her har du fem grunner:
  • Det er ingenting foruten søthet som tilsier at hunder ikke skal spises.
  • De skiller seg ikke nevneverdig rent biologisk fra andre dyr vi spiser.
  • Folk skal være fri til å spise hva de vil, så lenge det ikke går negativt utover dem selv eller andre.
  • De er en viktig del av kulturen og religionen til svært mange fra bl.a. Korea og Kina.
  • De smaker angivelig godt.

I tillegg må en huske at hvalkjøtt er i det internasjonale samfunn å regne som mer kontroversielt enn hundekjøtt.

Men hvorfor har du så inderlig lyst på spise hund?? Go a head sier jeg da! Dra til Kina så får du ønsket ditt i oppfyllelse

Kultur forandrer seg og det er ingen grunn til å beholde noe bare for kulturen sin skyld. Det har vært kultur lenge å slå barna sine. Mener du at vi da burde ha beholdt kulturen og forsettet med å slå barna?

Så er det et flott eksempel du kommer og sammenligner med også da. Hvem har sagt at jeg skal sammenlikne det med å slå barna sine? Les hva jeg skrev tidligere er du snill.

ikke sant!

Kultur forandrer seg og det er ingen grunn til å beholde noe bare for kulturen sin skyld. Det har vært kultur lenge å slå barna sine. Mener du at vi da burde ha beholdt kulturen og forsettet med å slå barna?

Så er det et flott eksempel du kommer og sammenligner med også da. Hvem har sagt at jeg skal sammenlikne det med å slå barna sine? Les hva jeg skrev tidligere er du snill.

Nå er du bare vanskelig og trekker lua nedover ørene og roper som en liten unge. Poenget er at det er ikke noen vits i å opprettholde en praksis bare fordi det har vært sånn i 100 år. Derfor er det helt naturlig å sammenlikne med å banke opp barna. Det var vanlig praksis for lærere å smekke ungene over fingrene hvis de svarte frekt, feil eller læreren bare kjedet seg litt. Det var jo som en tradisjon å regne det også, helt til vi brøt med den gamle og ikke minst gammeldagse tenkemåten. Kan du ikke heller svare på det jeg spurte om fremfor å vri deg unna å komme med slikt svada?

Det har ikke vært tradisjon å spise kinesisk mat i Norge, likefullt så spises det masser av kinesiske retter her i Norge - hver eneste dag. Dobbeltmoralen lenge leve.

Relevant er et ord du er god kjent med?

Jeg har en følelse av at du ikke følger helt med her?

Svada prater du selv, personangrep holder jeg meg unna, og lue det går jeg ikke med.

Og nei, sammenlikne å slå barn å spise hunder er ikke det samme! Så slutt å si jeg prater svada og prater jeg som en liten unge? Ja, så får slutte å gi en sånn merkelig fremstilling.

Kinesisk mat er ikke det samme som en hund, se forskjellen!

Ja.. kanskje de skal følge litt bedre med på hva du egentlig skriver.. de følger ikke så godt med fikk jeg en liten følelse av..

Jeg skal til Asia om to år. Da skal jeg prøve ut katt og hund, men hvis det er godt har jeg lyst til å spise det hjemme i Norge også.

Spis! spis som en gris... lol.. prøv ut katt og hund du.. kanskje du kan prøve menneske lår også mens du er i gang

Endret av Spinexel
Lenke til kommentar
Poenget er simpelthen at folk mener det er GALT å spise hundekjøtt, og et slikt synspunkt trenger ikke å begrunnes rasjonelt (hva dessuten vanskelig ville la seg gjøre).

Så hele grunnlaget din for å avfeie diskusjonen er å komme med en påstand som du atpåtil ikke begrunner.

Grunnprinsippet som ligger bak spørsmålet om legalisering av hundekjøtt er: burde lovverket fastsettes på grunnlag av fakta og rasjonelle ressonnementer eller kulturelle normer? Det som da blir interessant er å se de forskjellige argumentene for og imot de to forskjellige grunnsynene.

Når du kommer brasende inn i diskusjonen på den femtende siden og hevder å ha sannheten og kaller diskusjonen komisk stiller du ikke deg selv i noe særlig godt lys. Spesielt siden du tydeligvis ikke evner å se at denne diskusjonen går dypere enn hvorvidt det skal være lov til å spise hund eller ikke.

Lenke til kommentar

Det var en skremmende mengde spesiesister her inne. Det forbauser meg. Skyldes dette ignoranse? Er det fordi mennesker flest ikke tenker over sine moralske verdier, men bare arver dem fra samfunnet og familie? Det gjør meg trist å se.

Lenke til kommentar
Folk finner altså tanken motbydelig, hvilket gjenspeiles i lovverket.

Hvor i lovverket er dette forbudet? Jeg kan ikke huske å ha sett at noen har gravd frem den aktuelle loven som forbyr hundekjøtt som mat. For alt jeg vet, kan det alt være lov å spise hund.

Det er da ikke slik at man spise alt som er lov å spise. Jeg hadde ikke spist en kebab om noen ga meg den gratis. Jeg synes kebab er avskyelig mat. Like fullt er det lov for andre å spise kebab. Men min hverdag hadde ikke blitt endret om det ble et forbud mot kebab. Min hverdag hadde heller ikke blitt endret om det skulle vise seg at det i dag er ulovlig å spise hund, og det i morgen ble lov. Min hverdag ble heller ikke endret da det ble lov å brenne flagg i Norge.

Lenke til kommentar
Å jo det påvirker meg i den grad at det er en forskjell mellom husdyr og dyr som kan gjøre ''nytte'' for seg.

Påvirker det deg at folk spiser hund fordi dyret ikke gjør nytte for seg? I andre land spises det hund, påvirker det deg?

Ja, kanskje det påvirker meg? Hvorfor vil dere egentlig gjøre det lovlig å spise hund?? Det er jo bare teit :thumbdown: !!

Hvordan kan dere orke å stappe inn i dere ( hvis dere vil) hund som egentlig er et fint husdyr som man skal ha for å holde seg med selvskap!?

Jeg orker å stappe i meg gris , selv om jeg har god selskap i grisen som sover i hagen vår ( hundehus faktisk ) Gjør det meg til et Dårlig meneNEI.. den er grei hei

Lenke til kommentar

Spinexel: Her kom det en rekke useriøse svar. Om han skrev noen viktige argumenter på side 11-12 vet ikke jeg, men sammenligningen passer perfekt med det han skrev. Det har jeg allerede vist og du får angripe det innlegget. Det ligger på forrige side. Innlegget ditt innholder ingen argumenter og tar masse plass.

Jeg vil heller ikke spise hund som en gris. Hvorfor skulle jeg gjøre det. Jeg spiser ikke gris som en gris heller. Det er bare det at jeg ikke lar følelsene mine styre mine rasjonelle valg.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Skal vi gå mer i naturvitenskapen på dette er det lite forsvarlig å spise hundene sine. Mennesket har i hele verden brukt hunden som en trofast venn, når det gjelder gammeldags arbeid som gjeterhund, eller mer moderne arbeid som blindehund.

Det er en grunn til at hunden kalles menneskets beste venn, og det er ikke noe annet dyr som lever så harmonisk med mennesket som hunden. Selv ikke hesten.

Heller er ikke hunden er noe mennesket jakter på, det er ingen naturlig fiende av oss. Hunden er faktisk et rovdyr og i det store og hele spiser vi generelt ikke rovdyr.

De dyrene mennesket har avlet opp gjennom historien til spising er Kylling, Ku, Svin og Lam. Som alle spiser grøntfor. Dette er internasjonalt og du ser i kokebøker at dette dominerer oppskriftene.

Så er det dette med at rovdyr primært ikke spiser andre rovdyr. Mennesket er et rovdyr og i sammenligning med løvene, spiser vi andre plante-etere.

Det er tilfeller av at løver dreper andre rovdyr for å beskytte terretoriet sitt, eller andre viktige ting, men dette behovet har ikke menneskene. Vi er verdens dominerende skapning, og har vært det så lenge at vi løser konflikter av ymse slag med ord.

Når noen sære sjeler har lyst til å spise hund for å oppleve en annen smak, synes jeg personlig at de har mistet all forståelse for hvorfor folk i det hele tatt spiser disse dyrene i utvalgte deler av verden. Husk at på østfronten under andre verdenskrig tydde noen soldater til spising av andre mennesker, siden det var mangel på mat.

De som overser all moral og etikk innen dette området er gjerne de som vil spise hund. Og når du da er en av dem som driter i folk eller dyrs følelser, og deres tillitt til oss mennesker, så mener jeg at det er like ignorant som å gjøre det samme ovenfor mennesker.

Endret av Ramius
Lenke til kommentar

Ramius: jeg forstår ikke helt argumentet ditt. Du sier at fordi hunden er menenskes beste venn og at det er en tradisjon burde vi ikke spise hund. Hvorfor ikke? Jeg jobber ikke på det emosjonelle plan, jeg jobber på det rasjonelle plan, og jeg kan ikke sammenhengen i argumentet ditt. Hvorfor kan vi ikke spise et dyr som vi pleier å ha som kjæledyr?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...