Gå til innhold

Hundekjøtt - Burde det bli lovlig?

Søte delikatesser, eller avskyelig matvane - Å spise eller ikke spise.  

127 stemmer

1. 1. Bør det bli lovlig i Norge å spise hund?

• Ja
      55
    • Nei
      58
    • Vet ikke/ingen formening
      14

Anbefalte innlegg

Kultur forandrer seg og det er ingen grunn til å beholde noe bare for kulturen sin skyld. Det har vært kultur lenge å slå barna sine. Mener du at vi da burde ha beholdt kulturen og forsettet med å slå barna?

Så er det et flott eksempel du kommer og sammenligner med også da. Hvem har sagt at jeg skal sammenlikne det med å slå barna sine? Les hva jeg skrev tidligere er du snill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kultur forandrer seg og det er ingen grunn til å beholde noe bare for kulturen sin skyld. Det har vært kultur lenge å slå barna sine. Mener du at vi da burde ha beholdt kulturen og forsettet med å slå barna?

Så er det et flott eksempel du kommer og sammenligner med også da. Hvem har sagt at jeg skal sammenlikne det med å slå barna sine? Les hva jeg skrev tidligere er du snill.

Nå er du bare vanskelig og trekker lua nedover ørene og roper som en liten unge. Poenget er at det er ikke noen vits i å opprettholde en praksis bare fordi det har vært sånn i 100 år. Derfor er det helt naturlig å sammenlikne med å banke opp barna. Det var vanlig praksis for lærere å smekke ungene over fingrene hvis de svarte frekt, feil eller læreren bare kjedet seg litt. Det var jo som en tradisjon å regne det også, helt til vi brøt med den gamle og ikke minst gammeldagse tenkemåten. Kan du ikke heller svare på det jeg spurte om fremfor å vri deg unna å komme med slikt svada?

Det har ikke vært tradisjon å spise kinesisk mat i Norge, likefullt så spises det masser av kinesiske retter her i Norge - hver eneste dag. Dobbeltmoralen lenge leve.

Lenke til kommentar

Nå er du bare vanskelig og trekker lua nedover ørene og roper som en liten unge. Poenget er at det er ikke noen vits i å opprettholde en praksis bare fordi det har vært sånn i 100 år. Derfor er det helt naturlig å sammenlikne med å banke opp barna. Det var vanlig praksis for lærere å smekke ungene over fingrene hvis de svarte frekt, feil eller læreren bare kjedet seg litt. Det var jo som en tradisjon å regne det også, helt til vi brøt med den gamle og ikke minst gammeldagse tenkemåten. Kan du ikke heller svare på det jeg spurte om fremfor å vri deg unna å komme med slikt svada?

Det har ikke vært tradisjon å spise kinesisk mat i Norge, likefullt så spises det masser av kinesiske retter her i Norge - hver eneste dag. Dobbeltmoralen lenge leve.

Relevant er et ord du er god kjent med?

Jeg har en følelse av at du ikke følger helt med her?

Svada prater du selv, personangrep holder jeg meg unna, og lue det går jeg ikke med.

Og nei, sammenlikne å slå barn å spise hunder er ikke det samme! Så slutt å si jeg prater svada og prater jeg som en liten unge? Ja, så får slutte å gi en sånn merkelig fremstilling.

Kinesisk mat er ikke det samme som en hund, se forskjellen!

Endret av Platium91
Lenke til kommentar

Er selv imot at dette skal bli lovlig, men etter en stund blir det sikker det. Muslimene har jo detta halllalalala kjøttet sitt og det har jo blitt lovlig i Norge, så da blir sikkert dette det også, men forhåpentligvis er det er lang stund til. Noen som vet om hund er noe godt? Høres lite godt ut.

Lenke til kommentar
Og nei, sammenlikne å slå barn å spise hunder er ikke det samme! Så slutt å si jeg prater svada og prater jeg som en liten unge? Ja, så får slutte å gi en sånn merkelig fremstilling.

Han prater om tradisjoner, da går det ann å sammenligne.

Og hvorfor skal kun en ting forbys siden det ikke er en del av kulturen/tradisjonene våre, mens masse andre lignende ting er lovlige?

Lenke til kommentar
@ Ramius og Platium.

Har dere giddet å lest litt i tråden ville dere raskt sett at en kan ikke likestille kannibalisme med hundespising. Kannibalisme er forbudt grunnet helsemessige årsaker. Menneskekjøtt holder ikke, og vil aldri holde god nok kvalitet til konsum av mennesker.

Dere har heller ikke kommet med noen reele argumenter.

Ja, så da kan jeg si at du skal ta deg tid til å lese litt historie og tenke på den reele virkelighet, enn å be folk lese emnene noe man gjør før man svarer. Du er heller ikke i den posisjonen til å legge deg der.

Joda, vi har kommet med rekker av argumenter, så les emnet!

Her skjønner jeg ikke hvor du vil. Mener du at det å lese historie skal sidestilles med det å faktisk lese tråden man svarer på? Den logikken skjønner jeg ikke

Og du har heller ikke kommet med noen rasjonelle argumenter. Du har kommet med emosjonelle argumenter, noe som ikke er å regne som reele argumenter.

Har du fulgt med på kulturen i Norge i de siste hundre årene?

Da kan man se at dette ikke tilhører vår kultur.

Om du vil ta del der, så reis til et sted der du kan spise hunder.

Har du fulgt med på kulturen i Norge de siste 100 årene vil du se at dette så absolutt ligger i vår kultur.

Vi har gått fra en kultur hvor det ikke er lov å være anderledes, til en hvor vi aksepterer de som er anderledes. I denne liberalisering har vi gitt opp mange emosjonelt grunnede lover, som t.eks. jødeparagrafen i respekt for andre kulturer.

Å fjerne forbudet mot hundekjøtt vil så absolutt være i tråd med dette.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du har helt forstått hva sammenligninger er. Du sier at alle ting som er X er Y og siden A er et medlem av X vil det være Y. En sammenligning da vil være at siden B er et medlem av X så må den også være Y. Da kan ikke du komme å si at B er for skandaløst. Dette er elementær logikk.

Altså du har sagt at det er viktig å beholde kulturen, derfor skal vi minske friheten til folk ved å ikke la dem spise hund. Jeg tar frem å slå barn for at de skal oppføre seg. Det har vært en del av kulturen våres og burde også være noe vi burde beholde, men det har vi ikke gjort. Hvis det var så viktig å beholde kulturen, hvorfor burde vi ikke da forsette med treller, slå barn, plage homofile, forsette å ha ting. Kanskje fordi at det ikke er viktig å beholde en viss kultur, og hvis vi kan velge mellom å beholde en kultur og positive konsekvenser velger vi det siste.

Lenke til kommentar
likefullt så spises det masser av kinesiske retter her i Norge - hver eneste dag

Jeg kjenner mange kinesere og ingen av dem spiser hundekjøtt her, eller har lyst til det. De gjør det heller ikke i hjemlandet sitt. Heller spiser de ikke insekter og trerøtter, som også er en del av det kinesiske kjøkken.

Dette med at kulturen forandrer seg er greit. Kanskje det blir lov å drepe etterhvert også? Vi har jo tross alt vært imot drap og vold ganske lenge nå, er det ikke på tide med en forandring?

Lenke til kommentar
likefullt så spises det masser av kinesiske retter her i Norge - hver eneste dag

Jeg kjenner mange kinesere og ingen av dem spiser hundekjøtt her, eller har lyst til det. De gjør det heller ikke i hjemlandet sitt. Heller spiser de ikke insekter og trerøtter, som også er en del av det kinesiske kjøkken.

Dette med at kulturen forandrer seg er greit. Kanskje det blir lov å drepe etterhvert også? Vi har jo tross alt vært imot drap og vold ganske lenge nå, er det ikke på tide med en forandring?

Jeg tror ikke du forsto hva vi snakket om. Han sa at vi burde forby forslag som fører til positive konsekvenser fordi vi bør beholde kulturen våres. Vi snakket ikke om forslag som fører til negative konsekvenser.

Lenke til kommentar

Jeg synes du burde holde deg for god til å bruke stråmenn. Dette er ikke første tilfellet i denne tråden hvor du kommer med en slik.

Og i din kamp for å sidestille hunden med mennesket har du fremdeles ikke argumentert for hvorfor hunden skal ha en slik egenverdi i seg selv, mens andre dyr ikke skal ha det.

Lenke til kommentar

Nå har jeg lest en del innlegg i denne tråden, og jeg må si det hele fremstår som lettere komisk. Det som er synd, er at det neppe var dét som var intensjonen.

En kan forsøke å argumentere så mye en vil for at hundekjøtt er like god mat som noe annet, og at det ikke finnes rasjonelle grunner for å forby slikt kjøtt, men det er SELVFØLGELIG ikke der hunden er begravet (heh).

Poenget er at det ikke ligger i vår kultur å spise hunder. De aller fleste finner tanken motbydelig, og det gjelder selvsagt også de som lager lovene.

Folk finner altså tanken motbydelig, hvilket gjenspeiles i lovverket. Så enkelt er det, og det skulle da være rimelig innlysende for enhver. Hvorfor denne tråden har vokst seg så stor, kan en derfor bare undres over.

Og nei, kannibalisme er SELVFØLGELIG ikke forbudt pga. helsemessige årsaker (!!). Gud bedre.

Lenke til kommentar
Og nei, kannibalisme er SELVFØLGELIG ikke forbudt pga. helsemessige årsaker (!!). Gud bedre.

Kanskje ikke i Norge, men hos det siste landet som forbydde kannibalisme, var det faktisk pga. helsemessige årsaker (mye skrapesyke/kugalskap/Creutzfeldt-Jakob).

Lenke til kommentar
Er det noen av dere som har smakt hundekjøtt? Hvorfor agrumentere for noe dere ikke engang vet er godt?!

Grunnen til at vi ikke har smakt det er fordi vi ikke bor i østen. Jeg har noen asiatiske venner som har spist hund og katt, og de sier at spesielt katt smaker godt (som kylling), hund har en ganske særegen smak. Jeg har jo lyst til å prøve det og hvis det er godt kan jeg sikkert ha hundebiff med på grillparty.

Det betyr lite om jeg liker det eller ikke, men hvis det er ingen grunn til å forby det, burde vi ikke gjøre det heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...