Gå til innhold

Hundekjøtt - Burde det bli lovlig?

Søte delikatesser, eller avskyelig matvane - Å spise eller ikke spise.  

127 stemmer

1. 1. Bør det bli lovlig i Norge å spise hund?

• Ja
      55
    • Nei
      58
    • Vet ikke/ingen formening
      14

Anbefalte innlegg

Nå har det jo ikke vært noen stor tradisjon på å spise og servere hundekjøtt i Norge. Mange mennesker stiller seg dermed skeptiske til et forslag som innebærer at vi nå kan inkludere kjøtt fremstilt av det vanligste husdyret vi har i Norge i dag. Mange reagerer også fordi Kina ikke akkurat er noe ideal-land når det gjelder vern av dyr og dyremishandling samt mangel av lover som beskytter dyr. Og det er jo nærmest tabubelagt i Norge å si at man har spist hund eller vil spise det. Det er fremdeles et sårt tema for mange, og dette forsterkes nok siden så mange mennesker har hund selv og dermed vegrer seg ekstra for å smake på kjøttet.

Ok, så sier sikkert noen av dere: ja, men vi har jo kaninkjøtt i Norge, og mange mennesker har kanin. Vel, jeg kan ikke akkurat begrunne hvorfor det er "greit" å spise kaninkjøtt i dette landet i dag. Trolig har det med tradisjon å gjøre, samt at harer og kaniner blir jaktet på av mange, og dermed er kaninmåltidet en slags avslutning på jaktturen.

Likevel er jeg nok enig med dem som mener at det er rart om det skulle være forbud mot å spise noe som helst form for kjøtt (med unntak av menneskekjøtt, da, så klart!), grunnet i at dette er et fritt land der man for det meste får lov til selv å bestemme hva man skal putte i gapet. Det finnes jo også dem som mener det bør bli forbud mot å dra for ofte på MC'ern, og at samfunnet skal gå inn for å kontrollere slik at fedmeproblemet visstnok skal avta. Vel, jeg vet ikke hva jeg synes om at samfunnet skal gå inn og kontrollere borgerne - når det kommer til hva vi dytter i gapet vårt.

MEN: som sagt tidligere, så er jeg totalt motstander av bikkje på menyen, og jeg håper virkelig ikke det blir noe marked for dette her til lands. Jeg avskyr selv de stygge bildene av henrettelsene av hunder som skal bli mat, som slås i hjel på gata med pinner og det hele. Og har man på lyd, hører man de uskyldige klynker og lider og ber om at dyremishandlingen skal holde opp. Dette er slik det foregår i Kina, riktignok, men selve prinsippet om å henrette hunder for å spise dem, er jeg total motstander av, uansett hvor human henrettingen måtte være. Nei til innføring av hundekjøtt! Det passer bare ikke inn. Det finnes så mye annet vi kan spise. Bare se dere rundt i fryse- og delikatessedisken!

Endret av Mademoiselle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prinsipiellt så ville jeg aldri spist et dyr som lider unødig. Men, sannheten er at man svært skjelden kan si seg sikker på hvordan dyrene i kjøttdeigen hadde det. Allikevel spiser jeg kjøttdeig.

Kunne tenkt meg å teste insekter også, forutsatt at de var i kjøttdeig-form :) Kan tenke meg at effektiviteten ved industriell produksjon av insektkjøtt er enormt mye bedre enn tradisjonellt kjøtt.

Lenke til kommentar

Ok, jeg trakk inn de grusomme henrettelsesmetodene vi har kunnet se i nettavisene. Men det var mest for å få frem at mange mennesker føler sterk avsky til fremstilling av hundekjøtt, uansett om henrettelsesmetoden er avskyelig eller svært human. Saken er at mange er imot hundekjøtt fordi de forbinder det med masse vondt. Selv om hundene kanskje ikke ville lidd slik om det ville blitt lovlig å selge hundekjøtt i Norge, så er det fremdeles mange som får vonde bilder i hodet når de hører om hundekjøtt.

Og ja - det er svært mange dyr som lider rett før de slaktes i Norge. Dessverre! Utrolig trist er det! Hester blir pressa inn i små rom i kø inn til slakteren, og på rommet skal det visstnok være intens hyling og dødsskrik og sterk lukt av blod og gørr. Hester skjønner såpass - og de får panikk. Det er ikke rart. Ville ikke dere fått panikk hvis dere var i samme situasjon? Så det er svært synd at mange dyr lider rett før og under slaktingen. Og det er sant at vi spiser dyrene for det.

Men jeg har nå flere ganger nevnt grunnen til at jeg er motstander av at vi skal "INNFØRE" hundekjøtt i landet, uansett henrettelsesmetode. Og der håper jeg mange av dere er enige med meg!

Lenke til kommentar

De fleste som spiser kjøtt velger å ignorere hvordan dyrene har det så lenge det er billig og godt. Men ut ifra diskusjonen virker det ikke som om du har flertallet med deg, jeg er åpen for all type import/oppdrett kjøtt så lenge det ikke er menneske og at det er frisk mat(ikke salmonella osv)

Lenke til kommentar
De fleste som spiser kjøtt velger å ignorere hvordan dyrene har det så lenge det er billig og godt. Men ut ifra diskusjonen virker det ikke som om du har flertallet med deg, jeg er åpen for all type import/oppdrett kjøtt så lenge det ikke er menneske og at det er frisk mat(ikke salmonella osv)

Sjimpanse også?

Lenke til kommentar
MEN: som sagt tidligere, så er jeg totalt motstander av bikkje på menyen, og jeg håper virkelig ikke det blir noe marked for dette her til lands. Jeg avskyr selv de stygge bildene av henrettelsene av hunder som skal bli mat, som slås i hjel på gata med pinner og det hele. Og har man på lyd, hører man de uskyldige klynker og lider og ber om at dyremishandlingen skal holde opp. Dette er slik det foregår i Kina, riktignok, men selve prinsippet om å henrette hunder for å spise dem, er jeg total motstander av, uansett hvor human henrettingen måtte være.

Dette blir for dumt.

"Jeg har sett inhuman avliving av hunder, derfor er jeg motstander av selv human avliving av hunder."

Skjønner du ikke selv hvor perverst og selvmotsigende dette er?

Lenke til kommentar
Jeg er motstander av all avliving av hunder til et slikt foremål!

Da skriver jeg bare igjen:

Dette blir for dumt.

"Jeg har sett inhuman avliving av hunder, derfor er jeg motstander av selv human avliving av hunder."

Skjønner du ikke selv hvor perverst og selvmotsigende dette er?

Hvorfor skal du nekte andre å spise hundekjøtt? Skal jeg nekte deg å spise agurk fordi jeg synes agurker er fine sexleketøy?

Lenke til kommentar

Jeg svarte i denne tråden og kom med min mening om hundekjøtt! Bør det bli lovlig? Nei, jeg synes ikke vi skal begynne å selge hundekjøtt i Norge. Det er MIN mening. DU har lyst på hundekjøtt. Greit. Da kan du jo spise hundekjøtt da, enten om det blir lovlig i Norge, eller du drar til Kina.

Lenke til kommentar

Mademoiselle: Det som diskuteres er om lovverket skal legge bånd på hva man kan spise bare fordi noen ikke liker å tenke på at hunder kan bli spist. Uten å vite sikkert tviler jeg at Pricks har et brennende behov for å spise hundekjøtt. Men jeg vil tro at han, på samme måte som meg synes at det er feil at vi skal ha et lovverk som regulerer hva vi kan spise bare fordi flesteparten av befolkningen tenker på en viss art som et kjæledyr.

Å ha innvendinger mot at noen spiser hunder samtidig som man selv spiser f. eks. gris er moralsk sett helt på tryne. Ikke minst er det spesiesistisk. Å behandle dyr ulikt på grunn av deres søthetsfaktor er helt på tryne. Blir omtrent det samme som å si at "klart jeg er for yttringsfrihet, bare ikke for nazister".

Lenke til kommentar
Mademoiselle: Det som diskuteres er om lovverket skal legge bånd på hva man kan spise bare fordi noen ikke liker å tenke på at hunder kan bli spist. Uten å vite sikkert tviler jeg at Pricks har et brennende behov for å spise hundekjøtt. Men jeg vil tro at han, på samme måte som meg synes at det er feil at vi skal ha et lovverk som regulerer hva vi kan spise bare fordi flesteparten av befolkningen tenker på en viss art som et kjæledyr.

Å ha innvendinger mot at noen spiser hunder samtidig som man selv spiser f. eks. gris er moralsk sett helt på tryne. Ikke minst er det spesiesistisk. Å behandle dyr ulikt på grunn av deres søthetsfaktor er helt på tryne. Blir omtrent det samme som å si at "klart jeg er for yttringsfrihet, bare ikke for nazister".

Javel, og det har jeg forstått også. Trådstarter spør om vi nå burde tillate hundekjøtt på norske restauranter. I dag spises både gris, ku, kanin og hest. Men ikke hunder, i Norge. Som jeg skrev over, skjønner jeg godt de som synes det er helt på trynet å forby hundekjøtt i et fritt land som Norge. Men i og med at jeg har et nærere forhold til hunder enn griser og hester(spiser forøvrig ikke hester, heller, uten at jeg mener at hester er mer verdt enn griser. Alle dyr er like mye verdt.), så svarer jeg dermed på trådstarters spørsmål: nei, jeg synes ikke vi burde tillate hundekjøtt hvis det er snakk om det. Blir det tillatt, skal ikke jeg gå i veien for at de som vil spise det, skal få spise det. Javel, så sies det da sikkert at jeg da vil nekte dere å spise hundekjøtt og at det er forkastelig å tillate at noen dyr blir mat, mens andre ikke, men da sier jeg igjen at jeg bare svarer JA eller NEI til om hundekjøtt bør tillates på norske restauranter. Ja, det er svært vanskelig å svare fornuftig på dette spørsmål.Jeg svarer nei av hjertet siden jeg selv har hatt flere hunder. Griser har jeg ikke noe nært forhold til, men alle vet jo at mennesker fra gammelt av har spist og slaktet tradisjonelle norske husdyr, men ikke hund. Jeg kan ikke svare på hvorfor det er slik. Men kjøtt jeg er vant med fra barndommen, blir likevel noe annet enn et så radikalt lovforslag som å innføre hundekjøtt. Dere får mene det dere mener.

Lenke til kommentar

Mademoiselle: Følelsene dine er svært menneskelige, men henger ikke på greip moralsk (kanskje med unntak av i en feministisk modell). Ser kanskje at innlegget mitt kunne virke noe krast, men dette er jo tross alt en etisk diskusjon.

Forøvrig mener jeg ikke at det er noe galt å ha innvendinger mot å spise hund, men det er galt å tvinge den holdningen på alle andre, særlig når holdningen ikke har noen verdi rent moralsk. Jeg mener heller ikke at du skal slutte å være negativ til å spise hund, men det er kanskje en ide å tenke på hva annet du putter i munnen når du først har den holdningen?

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men mener at det burde forbli ulovlig. Hunder har en større sosial intellegens enn andre dyr, spesielt kontra katter og griser med det samme vi er inne på det. En hund forlater aldri sin eier, en hund er faktisk glad i eieren, en hund er smart og mange oppfører seg ofte "ilag" med eieren, og da tenker jeg ikke med skifte på stemmeleie.

Jeg er ikke noen spesiell dyreverner eller miljøorganist, men mener at avling av hunder for å spise kjøtt blir altfor galt. Det samme gjelder hester og delfiner for den saks skyld, og sikkert flere andre dyr, men det har jeg ikke greie på.

~Torstein.

Lenke til kommentar

todda7 -2rst1-: Vi spiser helt sikkert andre dyr som er like sosiale som hunder. Har du egentlig noen god forklaring på hvorfor vi ikke skal spise enkelte dyr slik som hunder, hester og delfiner annet enn søthetsfaktoren (som er ugyldig og forkastelig)?

Lenke til kommentar

Nei, jeg vet at diskusjonen dessverre ikke moralsk henger på greip. Jeg vet at alle dyr er likeverdige og at det dermed blir galt å si at noen dyr kan spises og andre ikke. Beklager de som tok seg nær av det jeg skrev. Det var jo ikke meningen i det hele tatt. :) Spørsmålet er utrolig vanskelig å svare på. Andre skal ha sine meninger, det vil jeg gjerne at de skal ha. Jeg vil ikke prakke på noen mine meninger, for alle får stille seg til spørsmålet på sin måte. Men mange vil kanskje velge å ikke spise hund fordi de har et annet forhold til dette dyret, ikke fordi det er mer verdt enn en ku.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...