Gå til innhold

Canon EOS 40D med tilbehør

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da var kameraet i min hule hånd og du verden for en drøm :-).

Jeg var ute litt i går kveld får å se kvaliteten på bildene og må si jeg har litt positiv/negativ følelse.

TEST BILDE

Hva syntes dere om kvaliteten? Kameraet er på full automatisk uten blits.

Lenke til kommentar

Ser ut som fokus er på greinene til høyre og at resten av bildet er ute av fokus. Er nok bare å prøve seg frem. Er mye innstillinger som kan gjøres for å få bildene sånn som du vil.

Jeg bruker stort sett midterste fokuspunkt for å fokusere på det jeg vil ha fokus på og deretter endre komposisjon etterpå.

Lenke til kommentar

Takk.

Da bruker du først Autofokus, men bytter til manuell og stiller slik som du vil ha det?

Vet noen om en grei guide på nettet om fotografering for nybegynnere?

Det kan gjerne inneholde litt teknisk som f.eks ISO, blend??, osv slik at jeg kan lære meg litt om hva dette er. Hvis ikke det finnes noe brukbart på nett er jeg åpen for en bok :-)

Lenke til kommentar

Jeg tenkte bare å trykke utløserknappen halveis ned for å fokusere og deretter komponere bildet før du trykker den helt ned.

Jeg vil anbefale deg å skaffe en bok om fotografering.

Jeg har selv Magnar Fjørtoft's Digitalfotografi i praksis. Denne syns jeg er veldig bra.

Du kan jo starte med å laste ned Fotokompendiumet

Lenke til kommentar
Hvis ikke det finnes noe brukbart på nett er jeg åpen for en bok :-)

Du kan satse på en av disse. Begge er bra, men jeg likte den førte best. Bare overse dårlig humor, så er det en masse gode fototips.

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.d...8079&rom=MP

eller:

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.d...5271&rom=MP

Det han mente med autofokus er at du velger fokus på ett punkt. Hvis du ser i søkeren har du 9 punkter kameraet velger automatisk mellom. Du kan selv bestemme hvilket av disse punktene kameraet vil autofokusere på ved å trykke på knappen øverst til høyre på kameraet ditt (mener å huske at det var der ihvertfall).

Lykke til med et knallbra kamera!

Lenke til kommentar

Når du har fått justert kamera så du har kun et rødt punkt i søkeren,retter du kamera mot det du vil ha i fokus på det røde punktet.

Holde utløserknappen halvveis nede til kamera har fokusert mot objektet du skal ha i fokus,så kan du flytte kamera "hold fortsatt utløserknappen halveis inne" til sån som du vil komponere bildet,så kan du trykke utløseren helt ned.

Ved og gjøre dette så er det du som bestemmer hvor du vil ha fokuset i bildet.

Kanskje litt mye teskje her :) men,men da forstår du det forhåpenteligvis litt lettere.

Foto kompendiumet her på forumet er veldig greit og lese mye og lære der.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490679

Edit:en leif her.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Tusen takk.

Fant også Canon Online Manual Video-edition på YouTube.com som hadde veldig mye nyttig informasjon.

Har også sett noen reviews der jeg lærte en del ting.

BarneyGumble: Jeg mener jeg leste noe om den øverste boken som du hadde. Har hørt mye positivt så jeg kjøpte meg et eksemplar.

Nautica: Takk for linken. Jeg skal ta en titt i morgen da jeg er litt mer våken og har lettere for og ta inn informasjon.

Uansett vil jeg bare si at jeg er kjempe fornøyd med kjøpet mitt, men tror nok det ryker noen lapper til linser osv de neste årene :!:

Takk for fantastisk hjelp.

Lenke til kommentar

Hvilken objektiv kjøpte du med 40Dén 17-85 f4/5.6?

Prøv å legg merke til hvilken brennvidde du bruker mest imellom 17-85,det gir deg en pekepinne på hvilken fremtidligere objektiver du vil kunne få lyst på.Da tenker jeg først og fremst på objektiver med fast brennvidde og lyssterkere.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte Tamron AF 18-200mm XR C f/3.5-6.3 til 40D.

Pr. dags dato ligger jeg mest rundt 25-35, men har også brukt både 18 og 200 på noen bilder.

Jeg vil bare pressisere igjen at dette kameraet var helt utrolig når en bare kjenner funsjonene til en viss grad.

Jeg har nå på 1 dag knipset 150 bilder :-)

Takk.

Lenke til kommentar

Hei og hå. Da er jeg på banen igjen.

Tenkte jeg bare skulle fortsette på denne tråden siden det egentlig gjelder det samme, nemlig Canon 40D og tilbehør :-).

Jeg tok faktisk turen ned til JapanPhoto i dag å klagde på Tamron Objektiven. Jeg syntes rett og slett den begynte å støye og bildene ble ikke så skarpe etter litt bruk.

Jeg byttet den derfor inn i en Canon 24-105mm L IS UMS noe jeg er kjempe glad jeg gjorde. Den tar mye finere bilder en Tamron objektiven.

Jeg har bare et spørsmål. Jeg ser jeg kommer til å få behov for en veske/ryggsekk slik at jeg kan ta det med rundt.

Jeg har liggende en ryggsekk, men den er veldig tynn og ikke beskyttet av noe form.

Derfor må jeg vel kjøpe det også, men vet ikke hva som kan være greit for meg.

Så denne på JapanPhoto Case Logic SLR & Computer Backpack som også ligger på multicom (Case Logic SLR Backpack) til 440,- kr mindre. Er dette noe som kan passe mitt behov? Eller har dere noen andre tips til en som egentlig bare har et objektiv pr. i dag.

- Audun

PS: er det noe forskjeld på Linse og Objektiv?

Lenke til kommentar
PS: er det noe forskjeld på Linse og Objektiv?

Neida er det samme,eneste problemet jeg se er at du kan få kjeft av enkelte her på forumet hvis du bruker ordet Linse :whistle:

Teknisk sett så består et objektiv av flere linser ...

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Så denne på JapanPhoto Case Logic SLR & Computer Backpack som også ligger på multicom (Case Logic SLR Backpack) til 440,- kr mindre. Er dette noe som kan passe mitt behov? Eller har dere noen andre tips til en som egentlig bare har et objektiv pr. i dag.

Har samme sekk og er egentlig ganske fornøyd i forhold til prisen.

Vil dog ikke anbefale deg å kjøpe en sekk siden du kun har ett objektiv.

Du kan enten kjøpe en snutebag eller en enkel skulderbag som rommer litt ekstra om du plutselig kommer til å kjøpe noe. Ta en titt på Case Logic L SLR kamerabag om du er nede hos JP igjen.

Lenke til kommentar

Har samme sekk og er egentlig ganske fornøyd i forhold til prisen.

Vil dog ikke anbefale deg å kjøpe en sekk siden du kun har ett objektiv.

Du kan enten kjøpe en snutebag eller en enkel skulderbag som rommer litt ekstra om du plutselig kommer til å kjøpe noe. Ta en titt på Case Logic L SLR kamerabag om du er nede hos JP igjen.

Takk. Jeg skal innom JP til torsdag og tenkte jeg kunne se på den da. Takker veldig for svar.

Eller du kan si "glass" eller "glugger"

Hehe.. Holder meg til objektiv :p

Lenke til kommentar

Håper det er greit at eg "låner" tråden din litt, audun1.

Eg har nemleg sett på Canon 40D med Tamron 17-50 linsa. 24-105 linsa du kjøpte blir nok litt for dyr for meg i første omgang, og eg trur eg tillegg vil savne området 17-24.

11500,- med minnekort (uten cashback).

-Gjer eg noko dumt ved å kjøpe dette oppsettet?

-Er det noko meir eg treng i tillegg til hus, objektiv, minnekort og bag?

Lenke til kommentar
Håper det er greit at eg "låner" tråden din litt, audun1.

Eg har nemleg sett på Canon 40D med Tamron 17-50 linsa. 24-105 linsa du kjøpte blir nok litt for dyr for meg i første omgang, og eg trur eg tillegg vil savne området 17-24.

11500,- med minnekort (uten cashback).

-Gjer eg noko dumt ved å kjøpe dette oppsettet?

-Er det noko meir eg treng i tillegg til hus, objektiv, minnekort og bag?

Hei Comb.

Ikke at jeg har så veldig mye peiling på objektiver og kamera enda men jeg har ialfall erfart dette.

Har du mulighet til å legge inn mellomlegget mellom en 17-50 fra Tamron og 24-105 linsa fra Canon så er det noe du ALDRI kommer til å angre på. Jeg får ialfall utrolig finere å reinere bilder med 24-105.

Du kan sjekke mitt nybegynner bibliotek HER så kan du se bildene jeg har tatt med både Tamron og Canon.

Sammenligning finner du i Natur biblioteket, mens du bør se hvor fine bilder du kan få i Holmekollen biblioteket.

Lykke til.

-Audun

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...