Gå til innhold

Canon EOS 40D med tilbehør

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er ny innen fotografering, men tenkte jeg skulle oppgradere fra mitt HP R707 5mp.

Jeg er da helt sikker på at jeg vil ha et speilrefleks kamera siden jeg liker å ta naturbilder.

Jeg leste en post her på forumet hvor 40D ble anbefalt fremfor 450D og tenkte derfor jeg skulle satse på det hvis mulig.

Jeg har ca 10 000,- kr som jeg kan bruke på kamera med tilbehør og trenger derfor noen tips.

Canon EOS 40D Kamerahus = 7499 på JapanPhoto (med mulighet for 1200 cashback)

Tamron AF 18-200mm XR C f/3.5-6.3 = 2989 på JapanPhoto

Kingston Compact Flash 4GB Elite Pro, Type I, 20/25MB Write/read, 133x = 309 på komplett.no

Totalt en pris på 11 197kr uten cashback ink ca 400kr porto og 9997 ink. cashback.

Ser dette ut som et greit oppsett fra en HP og Nokia N82 kamerabruker?

Valgte den linsen fordi jeg tror jeg vil bli veldig fornøyd med noe som funker i mange tilfeller enten objektet er nært eller fjernt.

Har jeg glemt noe?

Mange tusen takk.

-Audun

Endret av audun1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville nok ha valgt et annet minnekort da :)

Foreksempel Sandisk Extreme III eller IV,da det er kort som er meget stabil og som mange her på forumet anbefaler.

Noen foretrekker flere kort på 2/4 GB. mens andre sverger på et stort kort 8/12/16 GB.

har selv 2 stk. Extreme III på 4 GB. da jeg synes det er sikrere hvis et kort går i stykker.

https://prisguiden.no/vis_kategori.php?ca...mp;submit=S%F8k

Extreme III 4 GB:

https://prisguiden.no/product.php?productId=45318

Extreme IV 4 GB.

https://prisguiden.no/product.php?productId=50164

Lenke til kommentar

Men etter cashback så koster 40D 6299. Altså 1300 mer enn 30D. Om det er verdt den prisen er opp til hver enkelt. Jeg mener helt klart at 40D er verdt 1300 mer. Har selv 40D og er knallfornøyd :)

Søk på forumet så finner du en del info om 40D (og 450D/30D).

Lykke til : )

Lenke til kommentar

Joda, for mange vil nok dette være en slags helligbrøde, men faktum er at det ikke trenger å være så dumt. De færreste bilder skrives ut nå om dagen, og selv om man vil merke effekten av suboptimalt glass på bildene, så er det begrenset hvor mye den optiske kvaliteten på et sånt objektiv vil begrense bildekvaliteten på et 10 mp bilde som vises på en skjerm i 1600x1200 eller hvaffaen.

Jeg vurderer faktisk å kjøpe inn noe slikt selv jeg, som reiseobjektiv til reservekameraet mitt (en 30D), evt, om jeg har solgt det innen den tid, til min kommende 5D MkII. Og til dere purister: Jada, jeg har masse snadderoptikk til det også!

Men jeg savner litt all moroa jeg hadde med mitt Nikon F70 og en Tamrom 28-200mm.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar.

Jeg havnet på D40 med den linsa. Litt fordi jeg tror det er fint nybegynner utstyr og jeg får testet masse uten innkjøp av 2 til 3 liner (vanlig, Wide og Tele), siden jeg får nesten alt i ett. Etter en del testing kan jeg heller kjøpe dedikerte linser til hva jeg en måtte ønske :-).

Takker veldig for svar, men det kommer sikkert 1000 andre som jeg ikke finner med søk funsjonen hehe.

Endret av audun1
Lenke til kommentar

Jeg har ett spørsmål til før jeg sier meg fornøyd med dagen :-).

Jeg er utrolig fasinert av forskellige effekter som folk kan få med filter.

Jeg tenkte derfor jeg ville teste et polariseringsfilter, men vet ikke helt hva jeg skal se etter.

Jeg vet linsen jeg har kjøpt må ha 62mm filter, men må merket på filter være samme som linsa eller er det universalt?

Har noen av dere et tips til et filter som passer fint til naturbilder med blå himmel og behov for kraftige friske farger?

Takk så meget og jeg vet dere blir lei av slike spørsmål.

- Audun

Lenke til kommentar

Gratulerer da, du blir nok veldig fornøyd :) Filtere er universal, så trenger ikke være samme merke som objektivet ditt. De fleste anbefaler å ikke kjøpe de billigste filtrene, og helst kjøpe et av kjent produsent som feks hama eller hoya..

Til opplysning så heter kameraet ditt 40D, ikke D40... Nikon har nemlig et kamera som heter D40 så kan lett bli forvirring ;)

Endret av VegardSK
Lenke til kommentar

Hei.

Takk for linken. Jeg tror jeg skal lure meg ned til min lokale JapanPhoto butikk i morgen å høre litt med filter osv.

VegardSK:

Ja når jeg leser rundt på forumet og folk ikke skriver Canon eller Nikon blir jeg veldig forvirret, men selfølgelig mener jeg Canon 40D :!:

Er det noe tips til et godt polariseringsfilter som får slik en effekt på himmel og farger?

Takk.

Lenke til kommentar
Men etter cashback så koster 40D 6299.

¨

Åååå -jeg kjøpte mitt 40D i september og da kostet det 11600 uten cashback (Japan) :mad: . Ganske ergelig, dette. 45% prisnedgang på bare ni måneder. Får bare trøste meg med at jeg måtte ha kamera da (mitt EOS 300D hadde tatt kvelden) og alle bildene jeg hadde gått glipp av om jeg hadde ventet helt til nå.

Lenke til kommentar
Er det noe tips til et godt polariseringsfilter som får slik en effekt på himmel og farger?

Hoya Polarizing filter får du på www.hvstar.com for en rimelig penge. Du bør velge Pro1 Digital eller Pro1 Super HMC som kvalitet. Så må du også velge riktig diameter (samme som ditt objektiv, 67mm f.eks.). Jeg har selv kjøpt alle mine filter derfra, og levering skjer normalt sett innen 1 uke.

Billigere får du det ikke.

Endret av bidz
Lenke til kommentar
Takk for linken bidz.

Er det noe forskellige effekter en kan få eller finnes det bare en type polariseringsfilter?

Jeg fant dette i farten. Kvaliteten burde være grei:

http://hvstar.net/index.asp?PageAction=VIE...D&ProdID=74

Takk for svar

Jepp, det er det beste filteret til Hoya. Forskjellen ligger i at de filtrene har mest coating, er tynnest og er tilpasset digitalkamera. Pro1 Digital og Pro1 Super HMC er veldig like, men prisforskjellen er såpass liten på hvstar.com at jeg ser ingen grunn til og ikke kjøpe det beste.

Du får også kjøpt "kits" med UV og Polariseringsfilter i en pakke til en redusert pris i forhold til om du kjøper begge to separat. UV Filter er veldig kjekt og ha som bare beskyttelse, i tillegg til lenscap og hood.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...