Harribo Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Hei, jeg har nylig kjøpt ny pc med blant annet et Gigabyte GA-X48-DS5 hovedkort og har et litt merkelig problem med at PC-en restarter seg når den kommer til bootup bilde om jeg har overklokket i bios, og resetter seg tilbake til stock frekvenser. Uansett hvor mye jeg setter fsb til over stock, så resetter bare alt seg. Har sett 2 tester av hovedkortet der det greier 540 og 550 FSB, så skal ikke være noe FSB problem ved 360. Det rare er at jeg kjørte FSB på 360 i en uke, helt til jeg skulle slå den på en dag og da resatt alt seg av seg selv. Jeg har brukt forskjellige program til å teste stabilitet ved overklokk og alt er 100% stabilt. Har slått av alt av C1E og speedstep i bios. Noen andre som har samme hovedkort med samme problem ? Evt. har en løsning på det? Mine specs står i signatur. Lenke til kommentar
de_baser Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Jeg har GA-X48-DQ6 og har også merket til denne reset-greia når jeg max-klokker. Den har ingen problemer i "vanlig" drift, men: Dersom jeg pusher FSB'en utenom det vanlige og lykkes med boot kan jeg bruke systemet som vanlig til den grad det er stabilt. Dersom systemet feiler under en stress-test og rebooter, hender det at det ikke klarer å fullføre POST igjen med de samme settingene den nylig bootet rimelig godt med. Husk at resetten egentlig bare gjør en ting: den setter "manual clock speed settings" til disabled, den endrer ikke på noe annet. Det betyr at om du satte opp volten betraktelig, forsøkte å boote med høy FSB, og feilet, så vil BIOS resette seg til standard-FSB ved å disable manual clock speed, men volten (og alle de andre endringene) vil forbli uendret. Prøv å restore alt til default, klokke igjen, og se om du kan isolere problemet. Om problemet er "medfødt" til default settings kan det hende du må oppdatere og flashe BIOS helt. Det kan også hende det er noe galt med Clear CMOS-jumperen eller batteriet på HK'et. Kanskje det er dødt og må byttes? Si fra om noe av dette kan hjelpe. Lenke til kommentar
breisladd Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Hadde akkurat samme problem med mitt hovedkort, helt til jeg fant ut av riktig volt/frekvens på cpu og minne. Alt kunne funke fint som f... og etter et par omstarter hadde alt i bios justert seg til fabrikkinstillinger. Gav litt mer volt til cpu og senket frekvens på minne, og vips, dønn stabilt.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Er GA-X48-DQ6 stabilt? lurer på om en asus arctic square cpu cooler passer i og med at det er en diger heatpipedings venstre for socket. Kanskje dere paster voltsettings? Bruker e8400, 4gb ocz reaperx hpc pc8000, 9800gx2. Lenke til kommentar
Harribo Skrevet 31. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2008 Nå har jeg prøvd så og si alt. Jeg vet at minne og cpu er stabile på den volten jeg har satt den til. Prøvd å kjøre på med mer volt, men fungerer akkurat like dårlig. Har satt opp volt et hakk på så og si alt. Minnet mitt er Mushkin 1000mhz som skal greie 5-5-5-15 på gitt hastighet, nå står det på 800mhz med samme timings. Fungerer ikke lenger å sette timingsene manuelt heller, de blir bare resatt til "auto". Merkelige er at det fungerte jo brillefint på 360 fsb før og nå vil det ikke boote opp på 350 engang med voltøkning både her og der. Kan ikke være noe varmeproblem siden jeg har 5 vifter i kabinettet. Er meget skuffet, og håper det evt kommer en bios update som fikser dette her. Har overklokket en del før og har aldri hatt noe lignende problem. Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 (endret) Nå har jeg prøvd så og si alt. Jeg vet at minne og cpu er stabile på den volten jeg har satt den til. Prøvd å kjøre på med mer volt, men fungerer akkurat like dårlig. Har satt opp volt et hakk på så og si alt. Minnet mitt er Mushkin 1000mhz som skal greie 5-5-5-15 på gitt hastighet, nå står det på 800mhz med samme timings. Fungerer ikke lenger å sette timingsene manuelt heller, de blir bare resatt til "auto". Merkelige er at det fungerte jo brillefint på 360 fsb før og nå vil det ikke boote opp på 350 engang med voltøkning både her og der. Kan ikke være noe varmeproblem siden jeg har 5 vifter i kabinettet. Er meget skuffet, og håper det evt kommer en bios update som fikser dette her. Har overklokket en del før og har aldri hatt noe lignende problem. Prøv med tRFC på 50-55... Mushkin minne på høy mhz, og de fleste andre, fungerer dårlig på 42 som hovedkortet setter som standard, spesiellt 2gb brikker.... Med DQ6 hovedkortene jeg har testet før, har det vært vrient å bruke enkelte minne dividere, prøv med 1:1 Ram/FSB selv på 360fsb, er den stabil så øker du... Endret 31. mai 2008 av Ourasi Lenke til kommentar
Harribo Skrevet 2. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2008 Vel, minne har ikke vært høyere enn rundt 860mhz så tror ikke det skal ha så mye og si. Men det med minnedivider har jeg ikke prøvd ut, uansett kjedelig om jeg må kjøre 1:1 med 1000mhz minne. Må helt opp i 500mhz fsb om jeg skal kunne kjøre minnet på 1000mhz, noe jeg ikke er sikker på kortet klarer. Men er alltids verdt et forsøk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå