FnoFFen Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Bildene (jeg importerer som RAW) vises mer uskarpe på skjermen i LR enn de samme bildene når de er eksportert som jpg- eller tiff-filer og når de vises i Windows Photo Gallery (jeg kjører Windows Vista). Forskjellen er veldig tydelig når jeg blar i bildene i Library-modulen. Blar jeg derimot i bildene i Develop-modulen, så oppnår jeg omtrent samme skarphet, men da tar det lang tid mellom hvert bilde (må vente mens ”Loading…” viser på skjermen). I Photo Gallery blar jeg jo raskt gjennom bildene. Og faktisk så synes jeg skarpheten er en tanke større i Photo Gallery også sammenlignet med Develop-modulen i LR (?). Jeg foretar ingen ekstra oppskarping av bildene før eksportering. Jeg trodde det skulle være motsatt? Lightroom skal vel ha bedre algoritmer for å tilpasse bildets oppløsning til skjermoppløsningen enn Windows? Er det noen innstillinger som er feil eller er det min gamle skjerm som lurer meg? Jeg kjører 1280x1024-oppløsning som er det største skjermen min (Compaq 1825) klarer. Bruker LR-brukere et eksternt progfram for å vise bildene? Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Hei, Når du blar i library-modulen, så ser du først "previews", som er små jpeg-bilder som lightroom lagrer. Først når du ser på et bilde i fullskjerm vil lightroom åpne selve bildet. Om jeg har forstått dette riktig.. Lenke til kommentar
FnoFFen Skrevet 27. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2008 Hei, Når du blar i library-modulen, så ser du først "previews", som er små jpeg-bilder som lightroom lagrer. Først når du ser på et bilde i fullskjerm vil lightroom åpne selve bildet. Om jeg har forstått dette riktig.. Jeg pleier å bla i library-modulen mens jeg har bildene i fullskjerm (dobbeltklikker på de små bildene og trykker shift-tab). Er disse bildene små jpg'er? Jeg trodde det gjaldt ikon-bildene man ser i mens bildene importeres (og som man kan få ved å trykke G). Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Hele Libary-delen består av små previews som LR generer ved import av bilder. En annen ting som kan være greit er jo å trykke på Play-knappen. Da kan du gå fortere gjennom bildene dine, men i god kvalitet. Lenke til kommentar
FnoFFen Skrevet 22. august 2008 Forfatter Del Skrevet 22. august 2008 (endret) Jeg vekker denne tråden til live igjen. Jeg sliter fortsatt med for softe bilder i LR. I det siste har jeg begynt å eksportere bildene som jpg med 100% kvalitet og størrelse tilpasset skjermoppløsningen (1920x1200)*. Jpg-filene blir relativt små (1,5 - 2 MB), men når jeg ser på disse i FastStone, så vises bildene VESENTLIG SKARPERE enn de vises i LR og her sammenligner jeg med bilder vist i Develop- og Slideshow-modulen i LR. I FastStone ser bildene riktig så bra ut, men de burde da det også i LR...? Jeg importerer alle bilder som RAW til LR. Noen som har tilsvarende erfaringer? Hadde vært artig om noen LR-brukere kunne sammenlignet dette på sin PC (FastStone er gratis nedlastbar) og gitt meg en tilbakemelding. (*: har fått meg ny skjerm siden denne tråden ble startet.) Edit: la til en opplysning. Endret 22. august 2008 av FnoFFen Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 1. Ved export legger LR til 25% sharpening som default. 2. Ved import velg "Initial preview til 1:1" 3. Når du nedskalerer et bilde (til 1920x1200) vil det virke skarpere. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
FnoFFen Skrevet 24. august 2008 Forfatter Del Skrevet 24. august 2008 1. Ved export legger LR til 25% sharpening som default.2. Ved import velg "Initial preview til 1:1" 3. Når du nedskalerer et bilde (til 1920x1200) vil det virke skarpere. Jeg må visst ha dette inn med teskje. Hvor finner jeg innstillingen for ”Initial preview 1:1”? I importvinduet (Import Photos) finner jeg ikke et slikt valg. Du sier at ved nedskaliering av bildet blir det skarpere. Er det fordi det da passer til skjermoppløsningen? Jeg trodde at selv om oppløsningen i den opprinnelige billedfilen var langt større (1920x1200 gir 2,3 megapiksler, mens kameraet har 10), så skulle LR tilpasse dette til skjermoppløsningen uansett slik at bildet alltid ble optimalt skarpt. Er det altså slik at jeg for å kunne betrakte bildene med optimal skarphet, så må jeg eksportere bildene? Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 (endret) Greit, jeg skal ta det grundigere. La oss først starte med oppløsningen: 1. Ved høyere oppløsning (flere MP) får du flere pixler som fanger lys fra samme område. Tenkt scenario: Du har en sort sirkel som går gradvis over til å være hvit i kantene. Har du lav oppløsning vil du kanskje kun se en sort pixel i midten omgitt av 8 hvite pixler. Har du en høyere oppløsning vil du begynne å se overgangen sort/grå/hvit. Har du veldig høy oppløsning blir denne overgangen enda mer diffus. Skarphet kjennetegnes av kontrast, altså overgangen fra en farge til en annen. Dermed, med lav oppløsning vil bilder normalt sett virke skarpere, ihht "definisjon" ovenfor. (EDIT: Man får en sterkere fargeendring/endring i lysintensitet pr pixel) Når du skalerer ned et bilde, om det er på skjermen, eller om det *faktisk* blir gjort (som man gjerne gjør ved eksport), så vil bildet fremstå som skarpere siden du har flere (EDIT: Det skal være FÆRRE, ikke flere, my bad)pixler til vise overgangene. Du får altså en større kontrast, siden 2 forskjellige farger o.l. kommer nærmere hverandre (på en måte). Dette er litt diffust kanskje, men tenk litt på det, så skal det la seg gjøre å forstå hva jeg mener. 2. Når du velger import ligger denne opsjonen (hos meg, LR v1.4.1) i feltet under "information to apply", "Initial Previews". Der er det en drop-down meny som kan settes til 1:1 preview. Nei, du MÅ ikke eksportere bildene for å få optimal skarphet. Du må bare ha de riktige "preview'ene" først. Når du gjør endringer i Develope modulen skal preview'et til Librarymodulen oppdateres. Men her er tingen; du kan ikke sammenligne et bilde skalert 100% og et som er skalert ned, uansett hvilken måte det er skalert på. Dette da 100% bildet VIL ha flere detaljer. Ved å legge på sharpening så øker vi disse kontrastene jeg snakket om. Et annet viktig poeng: Det er svært skjelden du faktisk ser et bilde i 100% i en oppløsning så dårlig som det de aller fleste skjermer presterer. Da snakker vi om STORE forstørrelser av bildet, og da står du ikke så nærmt som man normalt sett sitter til en PC skjerm. Dette påvirker også oppfatningen av skarphet. Jeg kan korrigere punkt 1, i forrige melding: I develope modulen legger LR til 25% sharpening ved default. Men poenget er at et bilde eksportert fra LR er skarpere enn det som ble importert i LR. Nå tror jeg at jeg har laget litt rot her. Så jeg gir meg, så får du heller stille flere/nye spørsmål om/når de dukker opp. Jeg håper jeg klarte å gjøre meg forstått. Mvh, Beej80 Endret 24. august 2008 av Beej80 Lenke til kommentar
Inc Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Greit, jeg skal ta det grundigere. La oss først starte med oppløsningen: 1. Ved høyere oppløsning (flere MP) får du flere pixler som fanger lys fra samme område. Tenkt scenario: Du har en sort sirkel som går gradvis over til å være hvit i kantene. Har du lav oppløsning vil du kanskje kun se en sort pixel i midten omgitt av 8 hvite pixler. Har du en høyere oppløsning vil du begynne å se overgangen sort/grå/hvit. Har du veldig høy oppløsning blir denne overgangen enda mer diffus. Skarphet kjennetegnes av kontrast, altså overgangen fra en farge til en annen. Dermed, med lav oppløsning vil bilder normalt sett virke skarpere, ihht "definisjon" ovenfor. Når du skalerer ned et bilde, om det er på skjermen, eller om det *faktisk* blir gjort (som man gjerne gjør ved eksport), så vil bildet fremstå som skarpere siden du har flere pixler til vise overgangene. Du får altså en større kontrast, siden 2 forskjellige farger o.l. kommer nærmere hverandre (på en måte). Dette er litt diffust kanskje, men tenk litt på det, så skal det la seg gjøre å forstå hva jeg mener. 2. Når du velger import ligger denne opsjonen (hos meg, LR v1.4.1) i feltet under "information to apply", "Initial Previews". Der er det en drop-down meny som kan settes til 1:1 preview. Nei, du MÅ ikke eksportere bildene for å få optimal skarphet. Du må bare ha de riktige "preview'ene" først. Når du gjør endringer i Develope modulen skal preview'et til Librarymodulen oppdateres. Men her er tingen; du kan ikke sammenligne et bilde skalert 100% og et som er skalert ned, uansett hvilken måte det er skalert på. Dette da 100% bildet VIL ha flere detaljer. Ved å legge på sharpening så øker vi disse kontrastene jeg snakket om. Et annet viktig poeng: Det er svært skjelden du faktisk ser et bilde i 100% i en oppløsning så dårlig som det de aller fleste skjermer presterer. Da snakker vi om STORE forstørrelser av bildet, og da står du ikke så nærmt som man normalt sett sitter til en PC skjerm. Dette påvirker også oppfatningen av skarphet. Jeg kan korrigere punkt 1, i forrige melding: I develope modulen legger LR til 25% sharpening ved default. Men poenget er at et bilde eksportert fra LR er skarpere enn det som ble importert i LR. Nå tror jeg at jeg har laget litt rot her. Så jeg gir meg, så får du heller stille flere/nye spørsmål om/når de dukker opp. Jeg håper jeg klarte å gjøre meg forstått. Mvh, Beej80 Takk for den oppklaring. Alltid kjekt med utfyllende svar i t-skje format Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Og siden jeg er i det veldig hjelpsomme hjørnet i dag har jeg laget noen eksempler. 1. Orginalt bilde: 2. Lav oppløsning: 3. Høyere oppløsning: 4. Kraftig oppskarpet: På det siste bildet ser du noen hvite og svarte kanter som har kommet hhv utenfor den sorte sirkelen og den grå sirkelen. Dette er oppskarpingen som øker konstrastene i de områdene for å få det til å fremstå som skarpere. Håper dette hjelper litt og. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
korp Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Jeg opplever også uskarpheter i Adobe Elements V6 ved visning av bilder i raw-format. Dette er vel samme raw-converteren som i LR. Jeg trodde det var mitt ultrazoom-kamera (Olympus SP560UZ) som var dårlig på raw-format, men etter diskusjonen her så er det kanskje visnings-softwaren som er årsaken? Når jeg knipser bilder i raw-format med danning av et JPG-bilde samtidig, så er faktisk JPG-bildet vesentlig bedre på detaljer når begge blir vist i Elements. Jeg trodde det skulle være omvendt. Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 korp: En rawfil er rådata fra bildesensoren, disse dataene er IKKE tuklet med på noen måte av kameraet. Om man bruker jpg blir rådataene behandlet i kameraet, og oppskarping (bl.a.) blir lagt til slik at dataene ikke lenger er 'de samme' som rådataene. Du kan med andre ord IKKE sammenligne jpg fra kameraet med RAWfiler fra kameraet. Det er omtrent som å sammelignet et negativ med et ferdig fremkalt bilde. RAW-filer MÅ (I de aller aller fleste tilfellene) etterbehandles for å få et optimalt resultat. Men om man vet hva man gjør/er villig til å prøve og feile kan man få langt mer informasjon og bedre (kvalitetsmessig) bilder ut av RAW dataene enn jpg. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
korp Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 korp: En rawfil er rådata fra bildesensoren, disse dataene er IKKE tuklet med på noen måte av kameraet. Om man bruker jpg blir rådataene behandlet i kameraet, og oppskarping (bl.a.) blir lagt til slik at dataene ikke lenger er 'de samme' som rådataene. Du kan med andre ord IKKE sammenligne jpg fra kameraet med RAWfiler fra kameraet. Det er omtrent som å sammelignet et negativ med et ferdig fremkalt bilde. RAW-filer MÅ (I de aller aller fleste tilfellene) etterbehandles for å få et optimalt resultat. Men om man vet hva man gjør/er villig til å prøve og feile kan man få langt mer informasjon og bedre (kvalitetsmessig) bilder ut av RAW dataene enn jpg. Mvh, Beej80 Jeg skjønner teorien her, men et av testbildene mine i .orf format (og det samme i .jpg format), så mener jeg at det er informasjon i jpg-bildet som ikke finnes i .orf-bildet. Og dette tolket jeg at det kanskje var visningen av .orf-bildet som gjorde at informasjonen i bildet var borte. ORF-bildet er på ca. 11 MB , og .JPG-bildet er på ca. 2,5 MB, så jeg veit ikke hvordan jeg kan laste det opp for å vise deg det. Hvis jeg kan maile det til deg eller noe for å høre din mening så hadde det vært fint. Slik det ligger an nå, så har jeg sluttet å ta bilder i raw med kameraet da jeg trodde det var kameraet som var for dårlig på dette. Lenke til kommentar
FnoFFen Skrevet 30. august 2008 Forfatter Del Skrevet 30. august 2008 Jeg er litt sen med tilbakemelding igjen, men har vært uten internettilgang noen dager. Takker Bejee80 for utmerket forklaring på forskjellen mellom skarphet og oppløsning. Det er klarere for meg nå. Men nå er saken den at jeg ikke klarer å finne hvor jeg skal sette 1:1 preview. Under ”Information to apply” står kun: Develop settings, metadata, keywords, samt en boks der man kan hake ut for ”Render standard-sized”. Jeg finner heller ikke noe under Edit – Preferences – Import. Jeg har LR 1.2. Hva betyr det forresten at preview vises 1:1 – at oppløsningen tilpasses skjermoppløsningen? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Dette er noko som vart lagt til i 1.3, so det er ikkje rart du ikkje har det. Men oppgraderinga til 1.4 er gratis, so det er berre å laste ned og installere: For Windows -- For Mac. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå