Gå til innhold

Ekstern harddisk som fryser PCen

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har nå fått til oppgave å fikse broren min sin eksterne harddisk, en Western Digital på 500 GB. Situasjonen er nå slik at så snart denne harddisken kobles til en PC (har prøvd en del forskjellige, med XP og Vista), så fryser PCen delvis. Med delvis mener jeg at det går an å surfe på nettet med PCen og alt, men så snart jeg åpner Min Datamaskin eller Diskbehandling (som begge skal detektere hvilke harddisker som er installert) med den eksterne koblet i, fryser vinduet seg.

Jeg har også prøvd meg på chkdsk i cmd-vinduet, men programmet nekter å gjøre stort fordi enten PCen eller harddisken er i skrivebeskyttet modus.

Jeg hadde ønsket å berge en del filer fra denne harddisken hvis formatering var siste utvei, men nå er situasjonen slik at jeg ikke engang kan gå innpå denne harddisken.

(Jeg prøvde fra sikkerhetsmodus med kommandolinje i XP ved oppstart også, og chkdsk nevnte noe med en I/O-feil).

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg ser det så har du ## mulige løsninger.

1. Bytt ut USB kabelen. Denne kan være gåen.

2. Prøv å last ned en Linux live-cd, f.ex Ubuntu og se om du da får kontakt med disken.

3. Prøv å se om du kan bruke programvare til å hente ut data. Eksempel på gratis-program: pc inspector file recovery. Alternativt kan du prøve med Getdataback, men dette er ikke gratis og du må kjøpe programmet for at du skal kunne bruke det.

4. Hvis ingen programvare klarer å få ut data, så demonterer du kabinettet som disken er monter i, og monterer harddisken på vanlig måte inn i pc-kabinettet. Og så gjentar du pt. 3. Pass på at du ikke monterer disken slik at maskinen prøver å boote fra den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...