Gå til innhold

Er en vred Gud en urettferdig Gud?

Anbefalte innlegg

Problemet med de fleste mennesker er at de aner ikke hva Gud er. Men uansett, for å gå rett på sak, Gud er så rettferdig som det er mulig å få det. Dette gjøres enkelt ved at hvert menneske lever flere liv. Hvis man får et fattig og kanksje vondt liv, så er sannsynligheten stor for at man vil få det bedre i sitt neste liv. Og sånn "vandrer" vi her på jorden, til vi en dag starter med å stille oss selv spørsmål, og starter med å søke og forstå en mening med tilværelsen.

Den som leter, han finner!

Hvis folk bare kunne innse at Gud er noe som skal brukes, øv kjærlighet og rettferdighet, for det er livets lærdom, og er LIV.

Ved at urettferdighet og ondskap finnes på denne jord, desto bedre muligheter er det for å LÆRE seg og BRUKE Gud.

Om det er vanskelig, så start i det små, med å fore en liten fugl eller lignende. Som man sår, vil man høste, for det ER Guds rettferdighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Problemet med de fleste mennesker er at de aner ikke hva Gud er. Men uansett, for å gå rett på sak, Gud er så rettferdig som det er mulig å få det. Dette gjøres enkelt ved at hvert menneske lever flere liv. Hvis man får et fattig og kanksje vondt liv, så er sannsynligheten stor for at man vil få det bedre i sitt neste liv. Og sånn "vandrer" vi her på jorden, til vi en dag starter med å stille oss selv spørsmål, og starter med å søke og forstå en mening med tilværelsen.

Den som leter, han finner!

Hvis folk bare kunne innse at Gud er noe som skal brukes, øv kjærlighet og rettferdighet, for det er livets lærdom, og er LIV.

Referanse til noe Gud har sagt er du snill, jeg tar ikke din eller andre religiøse sine antagelser for å være riktig.

Du lever bare én gang.

Når du dør, er du dø.

Ikke vie livet ditt til andres antagelser og tro.

Hvorfor skjer urett mot rettferdige mennesker? hvorfor rammes uskyldige av skyldiges løgner?

For en ateist, så sier det selv selv, det gir fullstendig mening. Verden er slik vi gjør den.

For en religiøs, så må det dannes et bilde av Gud som en kødd som gir blanke faen i hva som skjer med de menneskene som han "elsker så høyt"

Hvorfor kunne holocaust skje, dersom jødene var Guds utvalgte folk? i gamle dager ga Gud egypterne et skikkelig ballespark når de visstnok slavebandt jødene, mens i dag bare lar han det fare.

Dette forteller meg at det er ingen Gud, ihvertfall ikke en som sitter i skyene og passer på hva som skjer.

Vi er alene om å gjøre det bra her, det nytter ikke å be Gud om en dritt.

Lenke til kommentar
For en ateist, så sier det selv selv, det gir fullstendig mening. Verden er slik vi gjør den.

Du har aldri lurt på hvordan du lever? Når tiden startet? Om den kommer til å ende? Hva skjer etter tiden ender? Hva skjedde før tiden startet?

Jeg kan ikke se hvordan ateisme kan forklare livet, jeg kan se den forklare hvordan livsløpet er.

Lenke til kommentar

Hvordan liv startet og slutter er ikke opp til tro, oppfatning og antagelser å forklare, dette er noe en må finne ut med vitenskapelige metoder som alle kan være enig om.

Religion er basert på antagelser og urgamle historier. Det har ingenting med virkeligheten å gjøre.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Min personlige mening er at det er et rekursivt problem.

Hvor kom Gud fra? det kan rett og slett ikke konkluderes med at Gud "har alltdi vært" for akkurat samme argument kan jeg bruke for materie.

Men jeg liker ikke å trekke konklusjoner basert på antagelser, så derfor vil jeg ikke hevde det, og av samme grunn vil jeg ikke hevde at Gud har skapt universet, fordi det ikke er mer enn en tom antagelse.

Lenke til kommentar
Gjør det vel. Gud var og har alltid vært (Umulig for et menneskesinn å forstå), han gjorde at ting sa pang.

Ja... Det hørtes sannsynlig ut. Gud skapte alt og har alltid vært til? Trodde dette var ting man sa på 1700-tallet.

Lenke til kommentar
Gjør det vel. Gud var og har alltid vært (Umulig for et menneskesinn å forstå), han gjorde at ting sa pang.

Ja... Det hørtes sannsynlig ut. Gud skapte alt og har alltid vært til? Trodde dette var ting man sa på 1700-tallet.

Du er klar over at det er det kristne tror på, og alltid har trodd på, sant? Det er ikke akkurat noe skjul på det.

Lenke til kommentar

En behøver ikke noe som helst for at ting skal blippe inn i vår verden, dette skjer på kvanteplan hele tiden ;)

Det antropiske prinsipp er temelig frynsete og det ser ikke ut til at det kommer til å bedre seg siden en stadig får mer kunnskap om de mest elementære fysiske lover og faktum.

Higgs bosonet kan jo også komme til å gi en aldri så liten bredside etterhvert.

Uansett er sannsynligheten for en kompleks, supernaturlig intelligens særdeles liten, en har ingenting som tyder på at det forholder seg slik.

Dog er det ikke slik at noe er absolutt, men i min verden setter jeg likhetstegn mellom infinitesimale verdier og null av rent praktiske årsaker, det gir ingen mennig å fundere på dette når det finnes så mye mer fantastisk og interessant å sette seg inn i.

-Men det er meg da, hehe :D

Lenke til kommentar

Et meget lett spoorsmaal aa svare paa; det er ingen gud(er)!

Hoorrer gang paa gang fra kristne naar jeg diskuterer dette emnet, at Gud ikke har skapt ondskapen, men mennesket hor gjort dette selv. Greit nok, makes sense! Men bibelen sier at Satan er roten til alt ondt. Videre sier den at Gud har skapt alt, ogsaa Satan selv. Er jeg den eneste som ser noe feil med dette? Kun ett av faa tilfeller hvor bibelen kommer med to eller flere utsagn som etter min mening ikke gaar om hverandre. Selfooligelig har jo kristne en ufordragelig maate aa forkaste dette med aa si "The Lord works in mysteries ways," ala. at vi ikke kan forstaa hvorfor ting skjer. Det er paa grunn av slike vage fraser at sterkt religoose vil holde troen sin, uansett argument som maatte komme imot dem. Naa er ikke norsken min paa topp etter en stund i utlandet, men flere religioner, spessielt kristendommen, har hva jeg kaller "selective moralism." De velger selv hvilke leveregler fra bibelen de skal holde kjeart, og hvilke de velger aa ignorere.

Det jeg egentlig proover aa si er at religion etter min mening er tull og tooys, og hoorer overhodet ikke hjemme noe sted, og at det ei er noen gud(er) som er ansvarlige for hva som skjer i verden.

Er forberedt paa at bedrevitende vil komme med argumenter paa hva jeg har aa si. Vet fra erfaring at det sjelden nytter aa krangle paa religion og livssyn, men faa for all del ut raseriet jeg har provosert.

Skal avslutte dette innlegget med et nydelig gullkorn.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=956262

Lenke til kommentar

Personlige meninger, men jeg ser du har dine også.

Kristene som demonsterer mot scientologien er en gjeng hyklere. Det er en god ide å rydde opp i sine egene rekker før man angriper andres. Og hvis du tror Scientologi står får mer faenskap enn kristendommen tar du grundig feil.

Lenke til kommentar

Hahaha.

Du aner ikke hva du snakker om. :)

Om du snakker om korstogene er det forsåvidt fikset nå. For all del, gå i protest mot kristendommen, om du mener organisasjonen gjør noe galt så kjør på. Jeg protesterer ingens tro, bare ugjerningene til organisasjonen. Om de vil tro på Xenu er det selvfølgelig en menneskerett.

Jeg hadde nok gått i protest mot korstogene også, om du skjønner hva jeg mener. :)

Endret av Knofle
Lenke til kommentar

Scientologistene ser på scientologien som en religion. Jeg kaller det en sekt.

Du ser på kristendommen som en religion. Jeg kaller det en sekt som har flere medlemmer enn scientologien.

Hvis korstogene er det eneste snuske du klarer å finne om kristendommens historie, anbefaler jeg deg å lese noen historiebøker. Du kan starte med Inkvisisjonene og Hekseprossessene.

Kristendommen har helt klart den mest blodigste historien av alle nåværende religiner, scientologien er bare et lite sandkorn i forhold. Uansett, flott er det at man prøver å latterliggjøre scientologien, den må aldri få "helligstatus" som kristendommen har idag. Men når jeg ser at kristene er med på denne latterligjøringen blir det bare flaut og hyklerisk.

Lenke til kommentar

Du store min.

Det er litt annerledes når mennesker gjør ting i Guds navn som ikke er riktig, og vil ha makt eller synes sin tolkning av bibelen er riktig. Mange uting er gjort i kristendommens navn som ikke følger kristendommens tankegang i det hele tatt. Du kan ikke klandre meg for å følge en tankegang som appellerer til meg. Samme som jeg ikke kan klandre en scientolog for å tro på det de vil, som jeg heller ikke gjør.

Om du mener ting så sterkt så gjør noe med det da! Historie er fortid. Ser du urett NÅ så gjør du noe med det!

Jeg som kristen innrømmer iallefall at folk har handlet feil, mens de fleste scientologer fornekter all mafiavirksomheten og/eller synes det er riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...