Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Flakkerende grafikk i WinXP64 m/GeForce8800GTS


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Etter flere måneder med grafikkproblemer trenger jeg nå hjelp for å finne en løsning.

 

Dette er hva som skjer:

Før jeg installerte de nyeste nvidia-patchen, så hendte det ofte at grafikken begynte å flakke når jeg startet spill og også når jeg er inne på NVIDIA Control Panel under tabben som heter "Adjust image settings with preview". Flakkingen resulterte i at skjermen mistet signalet og ble svart i noen sekunder, for så å få tilbake signalet og repetere

prosedyren veldig ofte, og ofte ende i blue-screen med grunnen "dumping physical memory". Når jeg bruker ctrl-alt-del for å lukke spillet står det "You just unplugged and audio cable" eller "An audio cable was just plugged in".

 

Problemet ble litt anderledes når jeg installerte nyeste nVidia-driverne (175.16). Nå fryser enkelte delen av grafikken, samtidig som det går utrolig sakte. Den samme audio cable-beskjeden er der fremdeles, og det er umulig å spille noe som helst under sånne forhold.

 

Det er også verdt å nevne at maskinen hang seg når jeg prøvde å installere nTune, og jeg ble nødt for å starte maskinen på nytt i sikkerhetsmodus for å fjerne programmet fra oppstarten, slik at den ville starte normalt. Jeg kan dermed ikke sjekke temperaturen på skjermkortet

 

Hva jeg har gjort for å prøve å finne problemet:

Kjørt memtest uten å finne feil på rammen.

Tatt ut og inn skjermkortet

Fresh windows-install flere ganger

 

Temperatur på CPU ligger på 43C idle og ca 56C load.

Har oppdatert alle driverne til alle deler, samt alle oppdateringer via WU.

 

Her er mine systemspecs:

OS: Windows XP Professional 64bit edition

Kabinett: Antec Performance One P182

Hovedkort: MSI P35 Platinum

CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz Bulk (LGA775)

CPU-kjøler: Scythe Scythe Ninja PLUS Rev. B, uten vifte

harddisk: Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM

harddisk: Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA 8MB cache 7200RPM NCQ

Skjermkort: Point of View GeForce 8800GTS 320MB DDR3

DVD-brenner: Samsung DVD Recorder 20x +R/+RW -R -RW Lightscribe SATA Black (SH-S203P/BEBN)

Vifter: 4 vifter i kabinettet.

 

Jeg har mistanke om at problemet kan være hardware-relatert, eller muligens en optional-oppdatring til skjermkortet jeg installerte via WU, som ble sluppet i november 2007.

 

Noen som har noe forslag til hva feilen kan være? Eller hvordan jeg kan feilsøke enda mer?

Endret av sword
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har jo ikke et ordentlig problem? Eneste er kanskje blåskjermen under justering, men hvor ofte justerer man egentlig slikt?

 

"Før jeg installerte de nyeste nvidia-patchen, så hendte det ofte at grafikken begynte å flakke når jeg startet spill .. " Dvs at den nyeste patchen fikset dette?

 

Du har ikke problemer under spilling? Personlig ser jeg det som et lite problem at grafikken flakker de første sekundene når man starter et spill? Mener det er litt vanlig også. Skjermen må som regel skifte oppløsning osv..

 

Flakking på skjermen når man holder på med NVIDIA Control Panel har jeg alltid opplevd når man tukler med ting der. Har aldri sett det som er problem. Mulig noe auto adjust greier på skjermen din missliker det, noe som resulterer i at skjermbildet forsvinner litt lenger en vanlig.

 

"dumping physical memory" har vel aldri vært finformativ informasjon fra en blåskjerm?

Starter maskinen på nytt av seg selv når du får blåskjerm? Hvis ja => slå det av slik

 

I de fleste tilfeller kan man få mye nyttig informasjon ut fra disse blåsprudlende skjermbildene. Hvis du har litt lyst på mer feedback så vil jeg anbefale deg å fremprovosere minimum 3 slike og ta bilde av dem med et kamera, på en slik måte at teksten er leselig. Slik at du kan legge dem ut her (medfører sannsynligvis bedre respons).

 

64 bit os har jo alltid vært en utfordig med tanke på drivere. Når du føler at du har blitt så desperat at du er klar for å hive maskina på moloen, så ville jeg prøvd å legge inn XP (32 bit) for å se om du blir kvitt problemene da.

 

PS: Du er vel ikke i slekt med bompibjørnene? (Er vel eneste som kunne forsvart antall "bumps" :thumbup:)

Lenke til kommentar

Takk for svar, men jeg skjønner at jeg ikke var utdypende nok i originalposten min :p

 

Flakkingen oppstår nemlig mens jeg spiller, og ikke under oppstarten. Og jeg hadde ikke dette problemet før jeg installerte nytt hardware (hk, cpu, ram, hd, kabinett + kjøling).

Jeg prøvde først Vista64 for å få utnyttet 4gb ram, men etter mye feilsøking ble jeg lei og prøvde Vista32 (med PAE aktivert) som ikke fikset problemet. Grunnen til at jeg prøvde Vista først var fordi jeg ville utnytte DirectX10.

Nå er jeg på XP64 og har fremdeles småproblemer.

Før jeg installerte nytt hardware, så fungerte alt som smurt i XP32.

 

Men det er ingen vits i å spekulere i hva som skjedde før jeg installerte de nyeste driverne, siden problemet er litt anderledes nå med de nyeste.

 

Saken er at når det først begynner å flakke, så gir det seg ikke, for så å resultere i crash, bluescreen og autoreboot. Dette skjer ganske hypping og det gjør det frustrerende å spille alle spill. For det er ikke bare noen få spill det skjer under, men alle.

 

Jeg har lest en god del på tråder på nvidia-forums og det er vist en HAUG av folk som har lignende problem, men ingen har funnet en løsning som fungerer for meg.

 

Reinstallere de nyeste nvidia-driverne fungerer som en midlertidig løsning, ettersom det bare utsettet problemet. Dvs flakkingen kommer tilbake etter en liten stund, men ikke med en gang.

 

Er det mulig at dette kan skyldes hardware? Jeg skal prøve med et eldre skjermkort så fort jeg får tid for å sjekke om det kan være årsaken. Jeg skal også prøve å installere nTune igjen for å sjekke om det fremdeles fører til crash, samt skru av auto-reboot og ta bilde av de blåskjermene som evt. oppstår.

Endret av sword
Lenke til kommentar

Som regel kan man ta informasjonen fra en slik blåskjerm:

SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION, nvoclk64.sys, 0x0000003B

 

Da vil man som regel finne en løsning ved å søke litt på google. Er noen som har lignende problem som deg, men ingen har funnet en løsning.

 

Er dette den eneste blåskjermen du får? Det kan kanskje hjelpe om du la evt andre du får.

Lenke til kommentar

Ok. Nå har jeg prøvd et annet skjermkort, nærmere bestemt et GeForce 6800.

Har enda ikke hatt noe problemer i spill, men dette kan skyldes reinstalleringen av driverne, og det går nok en liten stund før den evt. flakkingen kommer tilbake.

 

Jeg prøvde å framprovosere ny bluescreen ved å installere nTune igjen, og fikk denne her:

post-30858-1212578569_thumb.jpg

 

Etter å ha lest at jeg bare skal bruke JPWR1-innganger på HK, så har jeg nå koblet fra den: (den rett over PCI-E-slotten)

post-30858-1212578695_thumb.jpg

 

Så hvis ingen klarer å tolke noe ut av den ny blåskjermen, så er det for meg bare å vente og bruke maskinen normalt helt til problemet oppstår igjen med spillene...

 

 

Sjansen er også tilstede for at jeg kan ha koblet noe feil på HK, selv om den er ganske liten. Men jeg tok noen bilder av hvordan det ser ut innenfra, om det hjelper:

post-30858-1212579032_thumb.jpg

 

post-30858-1212579060_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ny bluescreen da jeg skulle alt-tabbe ut av warcraft3:

post-30858-1212661084_thumb.jpg

 

Jeg begynner å tro at feilen ligger enten i skjermkort eller hovedkortet. Jeg må bare være helt sikker før jeg evt. bytter ut en av delene. Hovedkortet er såpass nytt at jeg kan bruke reklamasjonsretten hvis det skulle bli nødvendig...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Rakk ikke bruke den i spill noe særlig,men tror ikke jeg hadde noe sånt.Opplevde bare at maskina var litt "sær" får så å tryne med blåskjerm og heng.Stussa litt på ene bildet ditt,skal det være nødvendig å plugge i den molex,en over PCI-E porten på hovedkortet ? Er ikke det bare et Aux utak ?

Endret av loddebolten
Lenke til kommentar
Rakk ikke bruke den i spill noe særlig,men tror ikke jeg hadde noe sånt.Opplevde bare at maskina var litt "sær" får så å tryne med blåskjerm og heng.Stussa litt på ene bildet ditt,skal det være nødvendig å plugge i den molex,en over PCI-E porten på hovedkortet ? Er ikke det bare et Aux utak ?

 

Jeg fant ut at det uttaket over den øverste PCI-E porten ikke trengs og brukes hvis du ikke skal kjøre flere skjermkort samtidig, så den er plugga ut. Og videoen ble tatt etterpå.

 

PSUen jeg har er en MIST 500w, for mer informasjon: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=M...3&mcat=c345

 

det er verdt å nevne at jeg kjører WinXP64 og ikke Vista

Endret av sword
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...