Alastor Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Hei! Jeg har en 250GB IDE-disk fra hitachi, som ifølge HD-tach bare gir meg en leseytelse på 3.3MB i sekundet. Denne står på et IDE-PCI-kontrollerkort: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=110632 Leseytelsen er dønn flat, 3.3MB, ingen spikes, ingen jevn sekning osv..i tillegg til at ytelsen selvfølgelig er altfor lav da. Har noen en anelse på hva som forårsaker det her? Resten av specs: Asus P5B Intel Core2Duo E6600 @3.6 GHz nVidia 7900GTO Mine andre disker som står rett på hovedkortet har standard god ytelse. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Kjører disken i UDMA eller PIO Mode ? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 25. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2008 (endret) Finner ikke den boksen der, kjører vista - men fant dette, ser ut som om modusen er PIO. Men finner ingensteder å bytte... Endret 25. mai 2008 av Alastor Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 (endret) Vel da vet du iallefall hva problemet er. PIO 0 har nemlig en maksimal overføringshastighet på 3.3MB/s. Det har sikkert følgt med et eget verktøy for å sette overføringsmodusen på disken siden den står på en ekstern kontroller. Har selv eksterne kontrollere fra Promise og de har et eget verktøy der jeg kan sette overføringsmodus. Ser at du har kontroller med Silicon brikke, men antar at de også har en løsning for dette. Edit: For å forklare litt mer, det første bildet er fra de interne ide kanalene på hk, det er derfor de kan endres direkte. Edit2: En god plass å starte å lete, se om du har et ikon fra Silcion Image .... Controllers i kontrollpanelet. Endret 25. mai 2008 av Thorsen Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 25. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2008 (endret) Ja, da har vi lett igjennom, jeg finner ingensteder å endre dette. Jeg har en knapp for silicon image osv i kontrollpanelet, men den gir meg bare et informasjonsark, ingen innstillingsmuligheter. EDIT: Nå står det plutselig UDMA6 der :S. Rare forbanna greier. Endret 25. mai 2008 av Alastor Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 (endret) Ja, da har vi lett igjennom, jeg finner ingensteder å endre dette. Jeg har en knapp for silicon image osv i kontrollpanelet, men den gir meg bare et informasjonsark, ingen innstillingsmuligheter. EDIT: Nå står det plutselig UDMA6 der :S. Rare forbanna greier. Har du full overføringshastighet nå som det står UDMA6 da ? Virker ganske rart at du ikke skal ha mulighet til å velge overføringsmodus, kan det være noe så gammeldags at det er jumpere på kortet for dette ? Her er et vindu fra hvordan det ser ut for mine Promise kontrollere, jeg kan høyreklikke på Transfer Mode og får da opp en meny med valg. Dette er dog kombinerte SATA og IDE kontrollere men det skal jo ikke ha noe å si. Endret 25. mai 2008 av Thorsen Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 25. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2008 Testa med HD-tach, og vips var det 50MB i sekundet read i snitt, 120MB burst osv... Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Testa med HD-tach, og vips var det 50MB i sekundet read i snitt, 120MB burst osv... Jaja da var jo problemt løst Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå