Gå til innhold

Kommentar til avg 8.1

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Hadde fra før avg free 7.5, avg antispyware, avast, spysweeper, threatfire, og comodo firewall.

Skannet maskinen gjevnlig uten å finne noe, utover mru listene og cookies siden siste skann.

Sendte så en mail til avg og spurte om forskjellen i beskyttelse mellom 8.1 free og 7.5 pro.

Den svarte de aldri på.

Avinnstallerte så 7.5 for å legge inn 8.1.

Da 8.1 innstallasjonen startet, skannet den systemet og fant andre sikkerhetsprogrammer som den krevde avinnstallert.

dermed måtte avg antispyware, spysweeper, og threatfire bort.

Det krevde to omstarter, en for avg 7.5 og en for spysweeper.

8.1 Gikk så gjennom systemet igjen, og fant ut at vista manglet en oppdatering som avg krevde.

denne oppdateringen har ikke kommet med windows update eller den automatiske updaten, men fikk en link til den.

Den krevde wga, så dermed hadde man plutselig 3 innstallasjonsprogrammer kjørende samtidig.

Wga genererte en kode som måtte kopieres inn i updaten for at den skulle lastes ned og via en 3-delt innstallasjonsprosess som, jada, krevde en omstart av maskinen (hurra!) var man vel klar for å innstallere.

Kom helt til spørsmålet om å bruke standart innstallasjonsmappe elelr velge en annen som ikke ble anbefalt.

Dette synes jeg er rart.

Enten bør man få velge egen innstallasjonsmappe uten at det påvirker funksjonen, elelr så kan de la være å tilby det når de ikke anbefaler det.

Slik det er nå er det bare teit.

Får så spørsmål om å innstallere en avg toolbar.

Den er kun for explorer, og er også knyttet opp kun mot yahoo søkemotor.

Her burde det også vært mulig å få tilsvarende mot opera, firefox og lignende, og søk skulle også vært mot google, altavista osv og ikke kun yahoo.

Vel, innstallasjonen gikk så greit.

For å fullføre innstallasjonen måtte man gjennom en 7-stegs (!) registreringsdel.

Ett av valgene var å registrere seg mot et forum eller for å motta info fra avg.

Prøvde først å la være å registrere meg, tenkte man kunne ta det ved behov senere, men da fikk jeg feilmelding med beskjed om at man måtte velge enten forum og/eller nyheter.

Javelja....

Etter oppstarten skulle den oppdateres.

De gamle oppdateringene på noen hundre kb var nå på flere mb, men det spiller i og for seg ingen rolle.

Skannet så for første gang, og avg fant langt over 200 trojanere og annet dritt.

Dette var ikke oppdaget av noen av de andre programmene.

aner heller ikke om det var false positives, men siden mesteparten var active x så slettet jeg det den fant.

Første gang prøvde jeg å remove.

Siden denen knappen var mest logisk plassert så synes jeg det var mest naturlig.

Skann nr to fant så samme ting, og da fant jeg ut at man måtte delete hvert treff.

AVG hadde selvsagt ikke funnet det bryet vært å få med en select all knapp, så jeg måtte velge alle funnene og slette dem.

Ved tredje skann var alt borte så delete er nok tingen ja.

Har heller ikke funnet en knapp som sletter automatisk det den finner.

Gikk så gjennom oppsettet, og fant noen ting.

Først av alt er default at utgående email ikke skal skannes, så jeg aktiverte det.

Dernest aktiverte jeg at alle filer skulle skannes, ikke kun infiserbare.

Dette valget påvirker nok skannetiden, som flere tester rapporterer som svært kort.

Til slutt er det et valg om å skanne for cookies.

Med det aktivert kan man sende cookies i vault fortløpende, men man må gjøre det på nesten alle sider man åpner...bl.a dukker doubleclick cookie opp hver gang hvis man har startsiden.no som ,ja, startside.

Kunne ønsket en mulighet til å automatisk slette cookies etterhvert som de dukket opp, men her må man gjøre det manuelt hvis man har aktivert denne funksjonen.

Prøvde så å legge inn siste versjon av comodo firewall.

avg varslet da om en s1.tmp fil som dukket opp to ganger når innstallasjonsfilen dukket opp.

Måtte ignorere varselet for å få lagt inn comodo.

aner ikke hva det var for noe, men siden det kun var en tmp fil så slettet jeg dem fra exeptions i avg etetr at comodo var innstallert.

Har også merket meg at avg automatisk søker etter oppdateringer innimellom, og hvis man ikke har netttilgang da så får man utropstegn på avg ikonet som indikerer feil.

Avg krever med andre ord konstant netttilgang for å indikere at alt er normalt.

På 7.5 versjonen så ble ikonet grået ut kun ved oppstart eller hvis man søkte etter oppdateringer manuelt hvis man ikke hadde nett, her varsler det automatisk og oftere.

Sålangt ser avg ut til å fungere bra i den nye versjonen.

Savner noen valg, bl.a select all knapp i resultatet som presenteres og muligheten til å velge at cookies skal slettes automatisk.

Kunne vel også hatt en mer smidig installasjon, f.eks søkt gjennom systemet og fått opp en liste over hvilke programmer som måtte vekk og hvilke oppdateringer som måtte til.

Jeg registrerer også at den finner vesentlig mer enn spysweeper, adaware, avg antispyware, gamle avg 7.5 osv osv men mener også at disse programmene kun deaktiverte endel programmer uten å fjerne restene.

Skannetiden og lignende ser for meg omtrent lik ut, forutsatt at det er satt opp tilsvarende man hadde det før (bl.a med at alle filer skal skannes).

Man er jo fortsatt prisgitt at det den finner er riktig og kan slettes uten å gi blåskjerm, men sålangt har jeg kunnet slette alt uten å få noen feil.

Ser forøvrig også at mesteparten av det den finner kommer som warnings og ikke som threats.

Selv trojanere kommer kun som warning, selv om jeg mener det burde vært threat.

Threat er vel kun incoming nuclear attac, men da kan man trykke delete etterå ha valgt trusselen manuelt etter funnet.

Man kan selvsagt også diskutere om ikke toolbaren burde vært tilgjengelig for andre nettlesere enn explorer, og om søkene ikke burde vært tilgjengelig også for andre søkemotorer, men her har vel yahoo lagt inn det beste tilbudet til avg (kanskje et hestehode i sengen eller et annet tilbud de ikke kan avstå...hva vet jeg).

Er også intr. i å høre andres erfaringer med nye avg, gode som dårlige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...