Aury Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Førstegangsposter her For en ukes tid siden "selvantente" hovedkortet mitt, et socket 939 (nesten 2år gammelt). Eller ihvertfall, jeg hørte et lite "pop" fra kabinettet mens jeg var på nettet. Etter noen sekunder ble skjermen svart, etterfulgt av en eim av svidd plastikk. Jeg skjønte jo selvsagt at ting ikke var som de skulle i elektronikk-land, så jeg heiv meg etter padden og nappet strømmen. Påfølgende undersøkelse av hovedkort avslørte sotmerker og smeltet plastikk ved siden av en USB-kontakt nederst på kortet(, dvs lengst unna prosessor og annet som kan se "viktig" ut). Siden jeg har liten erfaring med slikt fra før av kunne jeg ikke se noe annet som kunne være skadet. Hovedkortet er selvsagt defekt og sendes inn til webshop. Det som derimot er litt verre å vite er om skjermkortet har tatt skade. Dette er et x1900gt 256mb, og like gammelt som hk'et. Nå trenger jeg litt hjelp/råd til hva jeg skal gjøre videre. Er det trygt å sette kortet i et nytt hk? Kan et defekt skjermkort gjøre skade? Hvordan kan jeg evnt sjekke om kortet er skadet? Svar mottas med hjertelig takk Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Hvis skjermkortet ikke har noen åpenbare fysiske skader, så blir det vel bare å sette den inn i et nytt hovedkort og se om det fungerer som før. Hvis kortet ikke fungerer, så vil det mest sannsynlig ikke gjøre noe skade på resten av systemet, men for sikkerihetsskyld så kan du jo prøve å putte det inn i en gammel PC som ikke er så mye verdt og se om den fungerer der først. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå