Gå til innhold

Forslag og hjelp til gaming-PC


Anbefalte innlegg

Har etter å brått bestemt meg for å begynne med AoC finni ut at jeg trenger en hardwareforbedring. Har fra før av Acer Aspire 5610z som forståelig nok ikke er skapt for gaming (og iallefall ikke AoC). Ble forresten ikke kjøpt for gaming heller.

 

Jeg har ikke bygd PC før. Har vært med på å sette i deler og sånt, men aldri bygd en opp sjøl fra bånn. Og siden jeg vil ha muligheten til å kunne bytte ut etterhvert så vil jeg gjøre det. Har funnet noen saker og ting på komplett bare så jeg har noe å gå ut ifra. Krever at det skal kunne dra nyere spill uten problemer og eventuelt nyere spill.

 

Skjermkort

 

Hovedkort

 

Power supply

 

Kabinett

 

Viftekontroll (veit ikke om det kan være lurt å ha, men slenger den med hvis prisen blir grei nok.

 

Trenger da tilbakemelding på det jeg har funnet. Alternativer tas gjerne imot :) Og prossessor og RAM er jeg ikke helt inne i så der er jeg usikker. Quad core er visst best til multi tasking. Men hva er best av quad og duo core på lenger sikt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da stryker jeg den power supplyen. Glemte å si at det hadde vært enklest med en leverandør av deler å forholde seg til og har fått inntrykk av at komplett er ganske greie der. Så helst ting derfra. (kan jo hende jeg tar feil og da er det bare å si ifra ;) )

 

Angående det kabinettet. Jeg har ikke noe krav til kabinettet. Ønsker ikke å gå noe særlig nærme 1000 lappen bare det er god plass, enkelt og effektivt i lufting og bråk. Og viftestyring tar jeg som sagt bare med hvis budsjettet tillater det. Vil ikke gå dobbelt opp i pris på kabinettet for å få med meg det.

 

Tusen takk for foreløpig svar :)

 

 

EDIT: Et alternativ kan jo evt. være Age of Conan PC, men hvor bra er den da om et år og hvor gode muligheter har jeg da til å bytte ut deler? Pluss at operativsystemet bare er 32 bit.

Endret av Stinkey
Lenke til kommentar

Fant den prosessoren her. Den er jo over 3 GHz som det ble nevnt. Er den god nok? Har ikke noen umiddelbare planer om klokking nei, men kan tenkes at jeg prøver meg etterhvert hvis jeg føler meg trygg på det.

 

Er fortsatt litt usikker på RAMen osv. Det står 1600 MHz på hovedkortet og 1333 MHz på prosessoren. Er det noen begrensning som holder meg tilbake fra å kjøpe et med mer Mhz?

 

Brukbar power supply?

Endret av Stinkey
Lenke til kommentar

Jeg ville ha valgt dette skjermkortet: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=350150 200 mer og mye bedre. Overklokka fra fabrikk.

 

Ikke kjøp E8500 det er 500 kroner rett i dass i forhold til E8400, kjøp heller den.

 

Corsair er god kvalitet!

 

Trenger ikke over 3 ghz prosessor for å spille Aoc, det er bullshit

 

Minimum kravene:

* CPU: Intel Core 2 Duo 2,4 GHz or better

* GFX: nVidia GeForce 7900 GTX or higher

* RAM: 2 GB

Endret av Gryterett
Lenke til kommentar

@ Gryterett: Jeg så på E8400 og slang med E8500 kun for å ha en med. Angående skjermkortet så har jeg slengt på det istedenfor det forrige.

 

Liker ikke helt kommentarene om at PSU'n har en tendens til å slå seg vrang etter tid. Er det noen garanti på det? Kjipt å sitte med en PSU som streiker etter et par måneder.

Lenke til kommentar
Det kan nok bare være en tilfeldighet for Corsair er annerkjente for sine psu-er.

Du kan jo ta denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=340678

Greit å ha litt watt hvis du skal oppgradere senere.

Den er tatt med nå. Leste i HW testen at den hadde litt tendens til å bråke på sitt verste, men det får man bare tåle.

 

Et lite raskt spørsmål... 64 bits engelsk premium er helt vanlig den? Syns det var så veldig mange versjoner av samme OS å velge mellom der. Står og vipper litt mellom å ta med norsk eller engelsk vista. Veit ikke hvorfor egentlig :p Bare har hørt et par steder at engelsk har et par features som ikke er på norsk. Blir det verdt bryet?

 

Skal se litt etter hardisker nå og CD/DVD spillere. Legger ut liste over alt før jeg tar kvelden i dag for å få en bekreftelse på at alt kan passe sammen.

 

Foreløpig har jeg med:

 

- Hovedkort

- Kabinett

- Skjermkort

- Prosessor

- RAM

- PSU

 

Noe mer jeg har glemt i farta da bortsett fra hardisker og CD/DVD spiller?

 

Kan et par slike hardisker være en ide å slenge med? Greit med plass, men tenker på bruksnytten.

Endret av Stinkey
Lenke til kommentar
Hva slags RAM går du for?

 

Husk at skjermkort overklokket fra fabrikk er bullshit, å overklokke skjermkort er det letteste i verden.

Du får se RAMen i lista som kommer litt lenger ned.

 

Vil bare si hva jeg tenker når jeg hører folk snakke om klokking...

 

"NEEEEI!! Jeg har ikke peiling på det!:/ Så ikke si at jeg kan få mer for penga når jeg egentlig ikke klarer det..."

 

Med andre ord så har jeg ikke umiddelbare planer for det, men kjenner et par stykk som kanskje kan ordne det for meg. Over til lista....

 

Her er den store lista:

 

Si ifra hvis jeg har glemt noe...

 

Er som sagt ikke verdens PC guru^^ Men alt går sammen her? Skal etter planen bestilles i morra. Dobbelt opp i tillegg til et annet kabinett for broren min.. Pluss en skjerm.... Blei dyrt det :dontgetit:

Lenke til kommentar
Hva slags RAM går du for?

 

Husk at skjermkort overklokket fra fabrikk er bullshit, å overklokke skjermkort er det letteste i verden.

Hva er så bullshitt med det? Er jo bedre enn orginalt og du får jo tilogmed garranti for at det funker på den frekvensen. Er jo greit for de som ikke kan noe om overklokking, selv om det er enkelt. Det koster omtrent det samme med og uten overklokking fra fabrikk så jeg vil si at det et verdt det.

 

Men skjønner ikke hvorfor du skal ha DDR3. DDR2 blir like bra i forhold til pris, DDR3 er lite utbredt og ikke så mye testet vil jeg tro som DDR2 er. Så hadde jeg vært deg hadde jeg holdt meg til DDR2 enda.

Endret av Gryterett
Lenke til kommentar

DDR3 er testet veggimellom, snarere vil jeg si at det er idioti å kjøpe DDR2 for et slikt oppsett, ihvertfall med det hovedkortet, som bare støtter DDR3 med X48-brikkesettet. De brikkene Stinkey har valgt, for eksempel, er for lengst inne på ytelse som DDR2 ALDRI vil nå, og er i stand til å nå enda lengre.

 

Når det kommer til RAM-valget ditt vil jeg heller anbefale å skaffe 2GB, det holder lenge nok for det meste (med mindre du virkelig trenger 4GB), og du kan få mye bedre ytelse til samme pris, eller for langt mindre. Hvis du handler utelukkende fra komplett kan du få høyere hertz til samme pris, eller bedre ytelse til 500 kr mindre på meget gode 2GB-sett

Kingston 1800MhZ: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=341636

Crucial 1600 MhZ: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=340910

 

Du har forøvrig også glemt å ta med en passelig vifte. Har selv gode erfaringer med denne:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=343837

Noen ekstra kabinettvifter bør du også skaffe deg for å holde kabinettet lett og luftig.

 

og så Re: overklokking: Uklokkede kort er billigere, det er et objektivt faktum. Garanti er uansett ikke noe du bør bekymre deg for uansett. Saken med å klokke skjermkort er at det ikke krever økning av volt (med mindre du er ekstrem på det), og det samme er tilfellet med fabrikk-klokkede kort, de er enda mer beskjedne da de ikke kan øke volten du kjører kortet ditt på fra fabrikken. Derfor er risken for skade på kortet meget lav, med mindre du klarer å sette frekvensen på GPU'en så høyt at den griller seg selv, noe som krever ekstremt uvøren atferd. Det som kreves for å klokke et skjermkort er en enkel nedlasting av et program, stille på noen få kjappe instillinger, og voila. Du trenger ikke reboote en gang! For å sikre stabil og ufarlig maks-effekt er det bare å slå opp en referanse på nettet for hva andre brukere har klart med akkurat ditt kort. Og om du blir for ambisiøs, er det nesten aldri "irreperable damage".

 

Og når det er sagt, så gjelder mye av det ovennevnte for overklokking av CPU og RAM også. Med det utstyr Stinkey er i ferd med å skaffe seg kan han lett klare over 4 GhZ. Det er 30% mere ytelse, og prislappen er 0 kr.

Lenke til kommentar
Forresten! Du kan få Vista billigere andre steder og spare noen tusenlapper på det. Var noen som solgte for 777,- kroner her for tiden, sjekk prisguiden.

Det er vel Vista premium OEM du tenker på. Jeg slengte først med en sånn en, men en kamerat sa det bare var for bedrifter. Hvis det ikke er noe i veien med det så tar jeg heller med en sånn. Bekreftelse?

 

Angående valget av 4 gig RAM. Som sagt i starten av tråden er det først og fremst AoC og nyere spill jeg vil satse på å kunne dra. Og utifra hva jeg har lest på forum osv så har de med 2 gig RAM en tendens til få lav FPS, mens de fleste som hadde høy FPS også hadde 4 gig RAM. Om det er en tilfeldighet vet jeg ikke, men 4 gig RAM er det jeg vil går for først som sist så tar det en stund før jeg trenger å oppgradere der. Men finnes det noen andre 4 gig's brikker som anbefales framfor de her så tas det gjerne imot :)

 

Vifter har jeg lite peiling på. Og om jeg trenger noen eller ikke vet jeg ikke siden jeg aldri har bygd selv. Leste på kabinettet at det var 2 installert fra før av. En foran og en bak. Er det plass til flere da? Eller følger ikke de med på kort/PSU?

Lenke til kommentar

P182 er et knall kabinett, men det også har godt av en eller to ekstra vifter, de tre som er der fra før kan også forbedres.

 

Jeg kjenner ikke til kabinettet du har valgt, så det kan være smart å sjekke det opp på nettet og se hva slags vifteløsninger andre folk har gått for i sine oppsett i slike kabinett. Ellers er det jo fint å safe og bestille 2-3 vifter uansett. Komplett har gode vifter fra Nexus inne:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=316478

 

Har slike selv, de er billige og helt kanon.

 

Apropos Vista så er jeg faktisk ikke sikker på hvordan det funker med å kjøpe det. Jeg holder meg til gamle XP som er dønn stabilt med SP3, booter lynraskt, unngår krøll og fremdeles er lettest å konfigurere både med drivere og mer kompliserte greier.

Forøvrig gir XP fremdeles best ytelse i systemet i forhold til Vista, mitt oppsett bruker ett helt sekund mer på SuperPI 1M i Vista enn i XP.

 

Hvis du absolutt skal ha 4GB så er det settet du har valgt meget god valuta for pengene. Du kan også vurdere å kjøpe 4x1GB, men det blir fremdeles dyrt.

Lenke til kommentar

P182 er da byttet inn. Med 2x 2 gigs RAM så har jeg ledig plass til seinere så jeg slipper å sitte igjen med 1 RAM brikke eller 2 som jeg ikke har noe sted å gjøre av. Vista er jeg blitt så vant til på laptopen og skolen at jeg hadde sliti med å gå tilbake til XP. Husker ukene etter p gp fra 98 til XP. "Åssen klarte jeg å sitte og se på det stygge skrivebordsoppsettet?"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...