BonzoDog Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Ellers har jeg lyst på EF-17-55 f/2,8 IS , men det er dessverre litt for dyrt og dermed utenfor rekkevidde. Det er kanskje dyrt, men dette objektivet er også en fantastisk flott partner til en 40D. Da trenger du heller ikke kjøpe fastoptikk i overlappende brennviddeområde. Slike investeringer føles dyrest før man kjøper. Etterpå er man bare glad for at man strakk seg litt lenger... Når det gjelder enkelhet, så tror jeg ikke 40D er noe mer komplisert enn 4xx-serien for en utrent bruker. Den er svært lett å bruke på full automatikk som pek-og-klikk kamera. Både 450D og 40D vil nok gjøre jobben på en utmerket måte. Med en god normal-zoom, ville jeg heller ha brukt penger på et par gode og lyssterke objektiver som dekker områder av interesse (makro, tele, vidvinkel), et stativ og en blits. Lenke til kommentar
Oban Skrevet 26. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2008 Det er kanskje dyrt, men dette objektivet er også en fantastisk flott partner til en 40D. Da trenger du heller ikke kjøpe fastoptikk i overlappende brennviddeområde. Slike investeringer føles dyrest før man kjøper. Etterpå er man bare glad for at man strakk seg litt lenger... Det er mulig, men akkurat nå er det vanskelig for meg å se hvorfor jeg skal betale over dobbelt så mye for denne som for Tamron 17-50 f2.8. Canon-objektivet har IS og sikkert bedre kvalitet jevnt over, men lys-styrken er den samme. Da jeg ikke har brukt digitalt speilrefleks før, kan jeg ikke forestille med at forskjellen på de ferdige bildene er så stor at det forsvarer prisforskjellen. Med en god normal-zoom, ville jeg heller ha brukt penger på et par gode og lyssterke objektiver som dekker områder av interesse (makro, tele, vidvinkel), et stativ og en blits. Høres fornuftig ut. Problemet mitt er at jeg foreløpig ikke vet så mye om hvilke behov jeg har. Foreløpig er jeg bare en litt fotointeressert familiefar som endelig skal ta steget å investere i bedre digitalt fotoutstyr (bedre enn kompaktkamera). Forøvrig har jeg liggende et stativ som jeg fikk i 1991. Har vel brukt det 4-5 ganger opp gjennom årene - og ikke rørt det de siste 10 årene. Lenke til kommentar
rieg Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 (endret) er jo mange butikker som har eos 450D på lager hehe må bare lete godt, her på sørlandet så hadde de det i grimstad å i arendal på lørdagen jp har også den på lager men det er vel de 300kr dere kan spare på kjøleskapsbedriften som lokker dere til og bestille der! noen som har kjøpt den til 6499,-? og fått den?(hos kjøleskap`s kjeden) Endret 26. mai 2008 av rieg Lenke til kommentar
iCar Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 er jo mange butikker som har eos 450D på lager hehe må bare lete godt, her på sørlandet så hadde de det i grimstad å i arendal på lørdagen jp har også den på lager men det er vel de 300kr dere kan spare på kjøleskapsbedriften som lokker dere til og bestille der! noen som har kjøpt den til 6499,-? og fått den?(hos kjøleskap`s kjeden Avbestilte min fra elkjøp da den ble utsatt til begynnelsen av juni. Kom over netshop sitt ukestilbud EOS450D Kit for 6250,- dem har hente lager i Oslo så blir ikke noe frakt:) Lenke til kommentar
PanzerHansen Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Vet ikke om det er ritkig tråd å spørre i, men tar sjangsen: -Åssen tar man svart-hvit bilder med canon eos 450D? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Hvorfor vil du ta det? Den beste løsningen er jo å konvertere i etterkant, enten med den medfølgende programvaren - eller tredjeparts. Det er stort sett gjort med en tastetrykk. Velger du å ta bilder i sorthvitt kan du ikke ombestemme deg etterpå. Hvis du likevel ønsker å bruke denne tildels tøysete funksjonen så finner du det lett ut i manualen. Lenke til kommentar
PanzerHansen Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Vet ikke jeg - er helt ny på speilrefleks! Tenkte bare at det var litt stillig. Men får plundre litt så får se om jeg klarer det :!: Lenke til kommentar
Knuty Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Det er stort sett gjort med en tastetrykk. Velger du å ta bilder i sorthvitt kan du ikke ombestemme deg etterpå. Nå ble jeg usikker, men tror det skal være mulig å ta sort-hvitt bilder i raw, og så "konvertere" til farger etterpå. Tar jeg feil? Men, som du sier er det lite poeng å gjøre dette. Virker mye greiere å endre i ettertid. Lenke til kommentar
iCar Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Da var endelig EOS450D Kit i hus, ble kjøpt fra Netshop for 6250,- ikke verst det, når jeg nesten holdt på å kjøpe den for 6800,-og som ikke ville bli levert før i begynnelsen av juni. Er mitt første møte med speilrefleks så blir spennende:) btw, en over her lurte på om det gikk ann å ta bilder i sort hvit, ja man kan det. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Nå ble jeg usikker, men tror det skal være mulig å ta sort-hvitt bilder i raw, og så "konvertere" til farger etterpå. Tar jeg feil? En råfil er bare de innsamlede sensordataene, fri for noen form for tolkning. En matrise av 12-14-bits heltall som hver representerer luminansverdien målt av en enkelt fotodiode, pluss litt bonusmateriale som klokkeslett, blenderåpning, lukkertid etc. Så for så vidt kan man jo si at alle råfiler er "svart hvitt", siden de egentlig ikke inneholder fargeinformasjon (det legges til når man kjører dem gjennom en demosaicing-algoritme som del av konverteringen). Nå skal jeg ikke si skråsikkert at det ikke finnes noen kameraer der man kan legge inn at default-konverteringen av en råfil skal være svart-hvitt, men det er en fryktelig meningsløs funksjon hvis det finnes... Lenke til kommentar
Knuty Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 (endret) Neida, du har helt rett selvfølgelig. Jeg har ikke så god peiling på HVA en rawfil egentlig gjør, annet enn at det er ubehandlet data rett fra kameraet. Med andre ord - takk for oppklaringen Endret 27. mai 2008 av Knuty Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå