Gå til innhold

Maskinen viser for lite minne

tormi

Anbefalte innlegg

Hei kjøpte for litt tid siden minnet som står i siggen min.

Har to brikker a 2 gig = 4gb på en vista 32 bits maskin. Jeg vet at Vista 32 ikke vil vise mer enn 3 gig. Men jeg hadde også 4 gig før jeg oppgradert minnet og da viste systemet 3,2 gig.

Nå viser det bare 2,7!!??

Jeg har nettopp kjøpt Age of Conan og det er jo minnesugende så jeg lurer da på om jeg ikke får max utbytte?!?

Minnet viser det samme både på AoC tester og også på operativsystemet.

Det irriterer men jeg vet ikke om det betyr noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde se over posten din. Jeg har problemer med å forstå hva du faktisk mener. Hva har du oppgradert?

- Du hadde 2x2GB minne i maskinen, du så 3,2GB i windows

- Du oppgraderte minnet? ("Men jeg hadde også 4 gig før jeg oppgradert minnet .. "

- Du har nå 2x2GB minne i maskinen, du ser 2,7GB i windows (du har "mistet" 512MB)

Det du sier angående 32 bit os er ikke helt riktig. Med et 32bit OS kan du adressere inntil 4gb "minne" totalt. Dette er inklusive minnet til bla skjermkortet ditt (+ noen andre småting som ikke er vedt å regne med). Dersom du har et skjermkort med 128mb minne, så kan du i teorien benytte 3,875 GB ram. Har du et rått SLI/CF system med 2 skjermkort med 1GB hver, så er du nede i 2GB ram som OS kan bruke(selv om du kanskje har 2x2GB installert). Vet ikke om det ble noe klarere.

Kan virke som om 1/4 av den ene minnebrikken har tatt kvelden. Mener jeg opplevde noe slikt en gang for mange år siden, er ikke sikker på om det er mulig med dagens brikker. Du kunne ha testet brikkene enkeltvis, for å se om du "ser" 2gb ved oppstart av systemet når brikkene testes enkeltvis (noen kan kanskje kommernetere om dette er bortkastet).

Lenke til kommentar
Du burde se over posten din. Jeg har problemer med å forstå hva du faktisk mener. Hva har du oppgradert?

- Du hadde 2x2GB minne i maskinen, du så 3,2GB i windows

- Du oppgraderte minnet? ("Men jeg hadde også 4 gig før jeg oppgradert minnet .. "

- Du har nå 2x2GB minne i maskinen, du ser 2,7GB i windows (du har "mistet" 512MB)

Det du sier angående 32 bit os er ikke helt riktig. Med et 32bit OS kan du adressere inntil 4gb "minne" totalt. Dette er inklusive minnet til bla skjermkortet ditt (+ noen andre småting som ikke er vedt å regne med). Dersom du har et skjermkort med 128mb minne, så kan du i teorien benytte 3,875 GB ram. Har du et rått SLI/CF system med 2 skjermkort med 1GB hver, så er du nede i 2GB ram som OS kan bruke(selv om du kanskje har 2x2GB installert). Vet ikke om det ble noe klarere.

Kan virke som om 1/4 av den ene minnebrikken har tatt kvelden. Mener jeg opplevde noe slikt en gang for mange år siden, er ikke sikker på om det er mulig med dagens brikker. Du kunne ha testet brikkene enkeltvis, for å se om du "ser" 2gb ved oppstart av systemet når brikkene testes enkeltvis (noen kan kanskje kommernetere om dette er bortkastet).

TAkk for svar. Opprinnelig hadde jeg 4 x 1gb... Nå har jeg 2x2.

Men skal sjekke de tingene du sier så snart jeg får tid, Men at en kvart brikke kan ta kvelden høres jo villt ut :) Vi får sjå...

Lenke til kommentar
Kan også være hovedkortet ditt som krangler med det nye minnet, Nforce kort er viden kjent for å være trøblete, spesielt med minne - prøv brikkene i ei anna maskin hvis du har mulighet.

Dette er det sjukeste noensinne:

SJekket Systemet mitt igjen og hva står der?

Minne (RAM)4,00 GB (wooha) eller ka skal eg si?

Age of Conan testen viser fremdeles 2,7 :)

Men jeg har aldri sett at det står 4,00 GB ram på denne maskinen eller forøvrig den forrige som også hadde 4 gb (den også med 1x1x1x1) - Der hadde jeg et ASUS P5B hk...

Om jeg var forvirret før er jeg det ihvertfall nå! :)

Lenke til kommentar
Hvis du har SP1 innstallert vil den vise 4gb selv om du ikke har så mye tilgjenglig.

Ja da er det derfor, men kan det fremdeles være minnefeil da? Siden OS faktisk SER hvor mye minne jeg har...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...