Gå til innhold

oppgradere min ram

Balrog11

Anbefalte innlegg

hei

jeg har veldig lite peil på dette med RAM, men har lyst å oppgradere med 1 gb ram til (mer i min prisklasse enn å oppgradere med 2 gb ram) men vil det bare være å sette inn denne f.eks. ? KINGSTON ValueR DDR2 SO-DIMM 1024MB CL5 Non-ECC, 1.8V, 128Mx64, 200p DDR2 PC2-5300

eller er det noe annet jeg burde gjøre? har sett noe om dual channels og litt av hvert..

bilde av min nåværende ram under.

ramhx9.jpg

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei.

Ut fra bildet ser jeg at du bruker PC4200 minnebrikker (533 MHz). Da kan du ikke sette inn PC5300 minnebrikker (667 MHz), som Kingstonen du har nevnt.

Har du manualen til hovedkortet ditt? Der står det om hva slags minne hovedkortet støtter.

Har du 4200 MHz brikker, bør du ikke blande inn andre brikker, selv om hovedkortet støtter dem.

En ting du kan se på hovedkortet, er om minneslotene står parvis -- om 1, og 2 har samme farge (Orange?) og 3 og 4 har samme farge (Grønn?). Da oppnår du høyere hastigheter ved å sette identiske minnebrikker på 1, og 2, og identiske minnebrikker på 3 og 4.

Generelt sier man at de nyeste og største minnebrikkene står nærmest cpu (i 1, 2), mens de eldste og minste står lengst unna. Aller helst liker nok hovedkortet at minnebrikkene er av ett merke. Det liker også at mengden MB minne ikke overskrider maks mengde på hovedkortet (4 MB).

Husk på statisk elektrisitet når du holder på med hovedkort og minnebrikker.

Endret av schwa6
Lenke til kommentar

Det er som regel ikke noe problem å sette inn "raskere" brikker enn det hovedkortet støtter (PC5300 mot PC4200 i dette tilfellet), da det eneste som skjer er at hovedkortet vil kjøre PC5300 minnet i PC4200 hastighet.

At noen hovedkort kan ha problemer med enkelte minnebrikker er annen sak.

Lenke til kommentar
Ut fra bildet ser jeg at du bruker PC4200 minnebrikker (533 MHz). Da kan du ikke sette inn PC5300 minnebrikker (667 MHz), som Kingstonen du har nevnt.
Tull og fanteri. PC5300-brikker kan lett kjøres på 533 MHz.

Men er det snakk om en bærbare maskin eller en stasjonær?

Den brikken trådstarter har sett seg ut har SO-DIMM-størrelse, som er ment å brukes i bærbare maskiner. Hvis du skal kjøpe minne til en stasjonær maskin trenger du vanlig DIMM (jeg er litt usikker på om Sandra rapporterer riktig størrelse, siden det står DIMM der). Bortsett fra det ser brikken helt grei ut. I disse DDR2-tider takler minnekontrollerene de snåleste kombinasjoner av brikker, så det skal gå fint å blande. I den spede DDR-ungdommen var det derimot litt verre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...