SkyFish Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 (endret) Hei, sitter med planer om å oppgradere PC-en min nå og fant ut at mitt gamle XFX 7950GT støtter SLI, siden jeg har planer om å kjøpe et XFX 8800GT denne gangen tenkte jeg at det kanskje hadde vært genialt å kjøre de 2 kortene sammen på et SLI hovedkort. Men etter å ha lest litt rundt både her og på google så har jeg egentlig ikke kommet frem til noen konklusjon om det er bra eller ikke. Noen plasser snakker de om oppimot dobling av ytelse, mens andre plasser prater de bare om problemer og komplikasjoner. Leste også på en diskusjon her at noen SLI kort fra asus hadde problemer med Quad ved overklokking, gjelder dette også dual core? Jeg vet at prosessoren er langt fra den beste, men jeg har en liggende fra før, så jeg bruker den inntill videre. Jeg er ganske sikker på det er E6600 som var navnet, 2,4ghz c2d. Sånn jeg har forstått er det ingen problem å få den opp i 3ghz stabilt uten mye ekstra kjøling, så den gjør nok jobben for min del Håper det er noen som kan svare på noe av dette, evt komme med tips til hovedkort, har ikke så stor lommebok, men alle tips er velkommen. Endret 26. mai 2008 av SkyFish Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 (endret) 2 ting: Du må ha to like (samme modell) skjermkort for å kjøre SLI. Helst *identiske* f.eks. Asus/Club3D/"whatever" 8800GT. Intel+nForce hk vil trolig gi deg mye hodebry/trøbbel. Du må være "spesielt interessert" / ha hvit frakk og doktorgrad i Bios for å få det til fungere - stabilt. (Dersom du får ett virkelig vrient eksemplar av ett hk). I skrivende stund kan jeg ikke anbefale Intel nForce hk til noen andre enn rene entusiaster. Endret 25. mai 2008 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
SkyFish Skrevet 25. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2008 Ahh, men da gjør det saken veldig mye lettere. Da dropper jeg Nvidia, har bare lest negative erfaringer etter jeg postet denne tråden også så jeg regner med jeg går for et P35 kort istedenfor. Takker for svar Lenke til kommentar
007CD Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Akkurat som TL1000S sier, nForce har for mye problemer til å være attraktiv. Her er ASUS "Verstingen" i klassen grunnet at Nvidia ikke gir støtte til "Outsidere" som bygger utenfor Nvidia referanse designet i motsettning til Intel og co. Dermed sitter ASUS og Gigabyte som også i sin tid bygde ett hovedkort i "saksa" og må prøve å knekke koden til nvidia sine brikkesett for å løse problemer som oppstår. Intel derimot gir support i lignende situasjoner til hovedkort produsenten men ikke Nvidia. "It is our way or the highway" er Nvidia's prinsipp dessverre, de vil ikke bare selge brikkesett men også bestemme designet. Selvsagt kan disse nForce brikkesettene fungere på stock hastigheter men det har du ingen garanti for. Derimot om det skulle være problemer så kan vi garantere at disse vil begynne å dukke opp det øyeblikk du begynner å klokke, støter du ikke på problemer da så har du nok flaks til å vinne i lotto for å si det sånn og jeg anbefaler deg å kjøpe kupong med en gang. Kan legge til at jeg ser du har valgt ett hovedkort basert på P35 brikkesett, P45 er rundt hjørnet men det er opp til deg å avgjøre om du vil vente eller ei. Uansett, Intel har for tiden kvelertak på Nvidia når du ser utenom reviews ytelse. Nvidia er kanskje raskere her og der, og tilbyr SLi men straks du ser på det store bildet med problemer så ser du med en gang at Nvidia taper stort til Intel sine brikkesett. Rett og slett for mye problemer. Lenke til kommentar
SkyFish Skrevet 26. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2008 (endret) Hadde tenkt å lage en ny tråd, men kan like gjerne prøve lykken her først. Har gått helt bort fra SLI for å si det sånn. Så nå har jeg sett mest på P35 hovedkort siden jeg er ute etter å få mest mulig ytelse ut av systemet for minst mulig penger. Har akkurat tatt opp lån og kjøpt leilighet så er ikke lenger like mye penger til hobbyer som før. Derfor lurte jeg på om noen kunne anbefale et veldig billig hovedkort som er bra på overklokking. Kommer til å ha alt i et maxitower med ekstra vifter i dør og montere noen ved behov. Har allerede en E6600 liggende som jeg skal bruke, så da mangler jeg bare et hovedkort, ram og et skjermkort. Skjermkortet jeg regner med det blir: EVGA GeForce 8800GT 512MB Minne: Crucial BallistiX PC2-6400 2 GB Har valgt PC 6400 ram siden hovedkortene som støtter raskere ram virker som de koster veldig mye mer og jeg vet ikke om det er verdt de ekstra pengene. Resten av delene har jeg allerede på en ikke så gammel pc, men den kjører med en p4 2,4ghz, så jeg trenger en oppgradering Så er det noen som kan anbefale et hovedkort jeg kan klokke bra med som ikke koster så mye? Tenker da på rundt 6-800kroner helst. Hvis det er mye mer å hente fra dyrere Hk og evt ram tar jeg såklart imot tips dersom prisforskjellen kan forsvares. Har forstått det sånn at rammen er blandt den bedre med tanke på overklokking, men tar imot tips her også. Og er det for lite med 2GB ram "nå for tiden" til gaming? Blir mest Age of Conan fremover og endel singleplayer spill. På forhånd takk. Endret 26. mai 2008 av SkyFish Lenke til kommentar
007CD Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 2Gb med RAM lite? Nja, det kan bli det. Men DDR2 prisene er jo lave og det å sikre seg 6Gb eller 8Gb er jo billig i disse tider. Jeg kjøpte meg ett Mushkin sett bare for å få 4Gb ekstra nå som prisene var lave. Ellers billige HK har du jo Gigabyte med sitt P35 om du kan oppdrive det. DS3R tror jeg det hadde til etternavn eller noe lignende. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=345781 Personlig hadde jeg heller lagt ned litt ekstra penger i dette kortet: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=335649 eller XE varianten om du vil ha noe litt mer fancy. Sistnevnte har fått mye god kritikk både i tester og på forumet og er dønn stabilt, klokker bra og enkelt også. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Når det gjelder hk begynner det å bli litt lite utvalg av hk i den prisklassen du er ute etter. Dvs. som er i salg som nytt. Jeg kan anbefale Asus P5K Hadde du gått noe opp i prisklasse kan jeg anbefale Gigabyte GA-EP35-DS3P. Vær obs på at det kan være feil på en del Crusial brikker. Dvs. de fungerer greit en stund før en eller flere brikker feiler. Er en del (inkludert meg selv) som har opplevd dette. Du "trenger" ikke mer enn 2GB RAM gitt at du kjører 32-bits OS og vet hvordan du lukker vinduer/stoppper apps du ikke bruker. Når du spiller vil du vel ikke ha samtidig kjørende MSN, "søple-prog-ditt", "søple-prog-datt" og systray full av 30+ apps. (Som jeg ser er vanlig hos enkelte). Lenke til kommentar
SkyFish Skrevet 26. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2008 (endret) Takker for tipsene så langt Eneste problemet jeg har er at jeg er blakk det meste av mnd'en, så blir lite jeg kan unne meg, da vil jeg helst prøve å få mest mulig ut av det jeg kjøper Kjører TinyXP på spillmaskinen også, så minnebruken kommer i hovedsak fra spillet og tilbehør som VT/TS og lignende, så jeg får heller kjøpe mer ram neste lønning om det blir litt for lite i lengden med 2GB. Hmm fant P5K på Mamoz utrolig billig via prisguiden, kan prisen stemme? ASUS S775 IP35 DDR2 SATA2 GBLAN 8CH ATX 295,- Endret 26. mai 2008 av SkyFish Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 (endret) Hmm fant P5K på Mamoz utrolig billig via prisguiden, kan prisen stemme?ASUS S775 IP35 DDR2 SATA2 GBLAN 8CH ATX 295,- Dette er vel demovare. Ikke IO-shield..etc...etc.. Det er regelmessig Asus P5K som demovare både hos Komplett og PS.no til og med til lavere pris enn dette. Dette er ett hk som gir veldig mye OC/ytelse til en meget god/lav pris. PS/Edit: *IKKE* bruk prisguide som facit for å finne varer!! Her er det ofte feil. Går du inn via Mamoz "normale" webside vil du ikke finne dette kortet. Endret 26. mai 2008 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
SkyFish Skrevet 26. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2008 Takker Men sålenge det ikke er mye brukt gjør det jo ikke noe spesielt at det er demovare. Skal sjekke de du nevnte på de andre webshop'ene. En ting til jeg kom på, hvor stor strømforsyning trenger jeg egentlig? Har forbruket økt så mye med de nye skjermkortene og flerkjernene at man MÅ øke mye i psu kraft også? Det eneste gaming PC-en min kommer til å bestå av er: Hovedkort. E6600 som kjører på 3,0 - 3,2ghz spørs hva jeg kommer opp i. 1-2 harddisker. 2gb ram klokket litt. Dvd-rw rom. Det er vel det, dette kan da umulig bruke så mye strøm? 300w - 400w? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 (endret) Har kjørt tilsvarende minus skjermkort på 250w kvalitets-PSU. Dvs. jeg har hatt skjermkort typ 2600XT, 7600GS som ikke trenger "ekstern" strøm via 6-pins PCI-E kontaktk. Uansett vil ett 8800GT kreve noe mer, men en rimelig 500w PSU gir deg noe å gå på. 8800GT drar ikke så mye strøm, men det er viktig at du har en nyere PSU som i tillegg til å ha PCI-E kabel også har litt Amps på 12V. (Dog ikke så mye som mange påstår man må ha). Denne (MIST 500w) yter bra og har en del å gå på (seinere oppgraderinger) til en grei pris. Endret 26. mai 2008 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå