Gå til innhold

Bispen, Kongen og Dronninga i Isterdalen - naturfoto

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg har fulgt med bildekritikken her i noen måneder og har lært mye av den. Jeg fikk meg digital SLR i november. Før det hadde jeg brukt et digitalt kompaktkamera. Til slutt vokste jeg ut av det og hadde behov for et kamera med mer muligheter og frihet. Å begynne med SLR var som å begynne på skolen igjen, tok lang tid (føltes det som) før jeg klarte å ta like bra bilder som jeg hadde inni hodet - eller like bra teknisk som bildene jeg hadde tatt med kompaktkamera. Jeg har et ok øye for motiv og komposisjon syns jeg, men hadde ikke teknikken til å fange det med SLR. Men jeg fortsatte å ta bilder, skøt mange teknisk dårlige bilder i starten. Lærte mye underveis, og tok óg med meg mange gode tips fra dette forumet. Føler nå jeg er over en kneik hvor jeg kan poste et bilde her uten å gremmes over den tekniske kvaliteten. :p

På fredag var jeg ute på en heldags sykkeltur i romsdalsk natur, på jakt etter motiver. Hva du ser i bildet er de karakteristiske fjellene beskrevet i emnetittelen. I forgrunnen er elva Rauma. Litt geografi for den som er interessert: øverst i Isterdalen finner du den kjente Trollstigveien, og elva Rauma har sitt utløp ved Åndalsnes. Bildet er tilnærmet ubehandlet, rett fra kamera. Jeg har kun rettet horisonten i PS og gitt det en "PIXresize".

Så her er mitt første bidrag til bildekritikken. Skal ikke si noe mer om omstendighetene rundt det, i allefall ikke enda, bare la bildet tale for seg selv. Kritisér i vei!

post-162176-1211712042_thumb.jpg

Exif: f/6.3, 1/160, ISO 100, 26mm

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar. :)

tbotrqual: ja, det hadde nok vært et fint perspektiv. Men har tatt en del slike bilder tidligere, så føler det er litt, mm oppbrukt?

RandiA: Takk takk. :) Ja, jeg var litt bekymret for lyset selv når jeg tok disse bildene. Om de kom til å se mørke ut på skjermen hjemme. Jeg turte ikke lysne det mer (med lukkerhastighet eller ISO), for jeg ville ikke at fjellene skulle bli bleke. For utbrente fjell er det verste jeg vet. :p Liker som du den litt mørke, sombre stemningen. Følte jeg traff med eksponeringen. Men det kan godt hende du har rett. Kanskje noen som kan litt fotoredigering kunne lysnet det for meg? Eller gjort som de ville med bildet.

Noen andre som har en mening om bildet? Er veldig interessert i ærlig og konstruktiv kritikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...