Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nybygget pc rebooter under oppstart

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har et merkelig problem med min nye pc. Maskinen rebooter helt plutselig under oppstart og vil ikke starte. Av og til kommer den opp i Vista i et par sekunder for så og starte på nytt. Det hender også at jeg får den opp og at den fungerer helt fint. Ofte pleier jeg å kjøre den opp i sikkerhetsmodus og så starte den i vanlig modus. Da pleier den å fungere bedre, men stort tiltak å gjøre dette hver gang jeg starter maskinen. Maskinen fungerer supert når den først er oppe og virker da helt normal. Kjører Vista 64-bit og har reinstallert det et par ganger uten at det har hjulpet.

Maskin speccsa:

Gigabyte GA-MA770-DS3,AMD 770, DDR2, ATX

AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz Socket AM2

2x Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB

HIS Radeon HD 3870 512MB GDDR4, IceQ 3

Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2

Cooler Master eXtreme Power 650W, 120mm

Et rart problem i mine øyne så på forhånd takk for all hjelp!

Mvh Ole Magnus Strand Jensvoll

Endret av Ole0301
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den går evig i sikkerhetsmodus. Lurer på om det kan være en ustabil harddisk. prøvde å kjøre checkdisc og da hang den seg opp etterhvert. Har puttet inn en annen harddisk og har ikke fått problemer enda. Kan dette være årsaken? Er det realistisk?

Lenke til kommentar
Prøv å ta ut halvparten av minne ditt. Windows 64-bit liker ikke 4Gb minne.

Kan du utdype litt hva du mener med dette? En av fordelene med 64bit er jo at man faktisk har adresser nok til å adressere over 3GB.

Ole0301: Dersom maskinen fungerte 100% etter at du satt i en annen harddisk så er det vel der problemet ligger, selv om jeg personlig ikke har vært borti at harddisk-problemer har ført til de symptomene du viser til før. Utenom harddisken ville jeg i første omgang ha mistenkt minnet eller strømforsyningen som syndere, eventuelt varmeproblemer dersom cpu-kjøleren ikke sitter skikkelig på eller lignende. Du kan kjøre Memtest for å teste minnet, dette er en meget pålitelig test så dersom minnet passerer den skal alt være i orden der. Du kan ellers bruke HWMonitor til å overvåke temperaturer dersom du ikke har et annet program til dette. Det er også en mulighet for at problemet er grunnet driverkonflikter eller lignende. Når du installerer Windows på nytt, oppstår problemet med en gang eller er det først når du har installert diverse drivere og lignende?

Lenke til kommentar

OK. Takk fo svar! jeg husker at maskinen ikke ville kjøre installasjonsprogrammet til Vista da den var helt ny og at jeg måtte prøve noen ganger før jeg fikk det til uten at den rebootet. Nå bruker jeg en midlertidig harddisk og den fungerer helt fint. Blitt ganske sikker på at det er harddisken. Kjørte maskinen opp på en annen harddisk, men hadde i den harddisken som kanskje er defekt slik at jeg kunne overføre filene jeg trengte. Hver gang jeg satte igang overføring rebootet maskinen slik som den har gjort tidligere. har sendt returforespørsel til Komplett.no nå. For ordens skyld skal jeg prøve å kjøre memtest og evt prøve 32-bit.

Mvh Ole

Endret av Ole0301
Lenke til kommentar
Prøv å ta ut halvparten av minne ditt. Windows 64-bit liker ikke 4Gb minne.

Kan du utdype litt hva du mener med dette? En av fordelene med 64bit er jo at man faktisk har adresser nok til å adressere over 3GB.

Ja, men windows vista/xp/alle 64-bits OS fra M$ sliter med over 4gb minne. Dette fordi de bare har porta den gamle windows 32-bits kjerna til 64-bits.

Er vel et kjent faktum for alle med nForce780 kort med >3gb minne som har prøvd 64-bit.

Men slik som situasjon er trenger man ikke bruke 64-bits enda, og jeg vil anbefale flest mulig til å vente med den overgangen. Windows blir ikke merkbart raskere med 64-bits.

Skal du ha 64-bits OS så bytt til linux.

Vet at brukeren har funnet en løsning på problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...