Epp Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Hei Har en NorthQ 4001EXT stømforsyning med ei 120mm vifte. I går slo plutselig PCen seg av og jeg fant ut at det var pga at CPU temperaturen var gått i taket. Kabinettet var utrolig varmt (anstår 45-55C). Da jeg skrudde ting opp i dag fant jeg ut at strømforsyningsvifta ikke gikk rundt. Skrudde opp strømforsyninga og fikk ut vifta. Den hadde mye støv som jeg støvsugde ut og etter litt fikling begynte den å gå igjen. Helt tydelig at det nå er litt dårlig smøring der inne for den hade litt problemer med å komme igang, men går greit når den er kommet i gang. Det jeg er mest bekymret for er om den vil stopp igjen. Så jeg lurer på om det er mulig å olje vifta eller er det bare dumt? Eventuelt hva slags olje må jeg bruke. Har tenkt å kjøpe en ny strømforsyning, men må bruke maskinen til denne er i hus og installert. Lenke til kommentar
Stoneheart Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Heisann Joda, det går det, spray litt 5-56/crc i den. Holder ikke så lenge men det har fungert på div. små vifter for meg. Mvh Stoneheart Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Viftene i datamaskiner og også i strømforsyninger har enten nylonlager (de billige) eller er av metall. Dette er lukkede systemer som ikke er ment skal oljes. Om du tilfører olje så vil du nok oppleve at det tilsynelatende fungerer fint en stund. Problemet vil oppstå når oljen du har tilført begynner å blande seg med støvet som alltid er tilstede omkring elektroniske komponenter. Da vil oljen blandet med støv bli / endre seg til slipepasta og vifta dør i løpet av kort tid. En ny vifte av bra kvalitet koster fra en hundrelapp og oppover og det er enkelt å skifte vifte i PSU. Som du erfarte så samles det mye støv i datamaskiner og i strømforsyninger spesielt. Jeg renser (les blåser med trykkluft) mine maskiner inkludert PSU en til to ganger i året. Det lønner seg! Lenke til kommentar
Epp Skrevet 25. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2008 En ny vifte av bra kvalitet koster fra en hundrelapp og oppover og det er enkelt å skifte vifte i PSU. Problemet er at jeg da må drive på og lodde (vifta er loddet på PSUen). Men ellers takk for infoen! Jeg får heller ha kabinettet slik at jeg kan merke om vifta går rundt til jeg får den nye PSUen. Lenke til kommentar
OldSchoolPhotoSnapper Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Kutt ledningene til vifta og fest på den nye med krympestrømper eller sukkerbit Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Hvis du tar av merkelappen på baksiden av viften. Så skal det komme til syne en liten plugg. Denne kan du ta ut og da vil du ha tilgang til lageret. Jeg har hatt gode resultater ved å dryppe noen dråper nokså tykk olje nedi. (Automatgirkasseolje) WD-40 er ikke å anbefale egentlig, da denne fordamper nokså lett. Symaskinolje eller lignende bør fungere bra. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Det er ikke hensiktmessig å "reparere" en vifte etter mitt kjønn. Da kjøper du heller en ny og bytter den ut. Du får en ny vifte billigere enn en du får kjøpt passende olje uansett, og som det er nevnt over så er de fleste høy-kvalitets vifter ikke ment å oljes uansett. -Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå