Gå til innhold

Promillekjøring et økende problem?

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner hva du mener, men det kan ikke helt sammenlignes. Jeg kan godt innstalere en alkohollås som gjelder for alle unntatt meg. Slik at ingen med promille får stjele bilen min.

Lås på bil og hus er der 50% for din egen del og 50% for forsikringsselskapet. Alkolås er der 1% for deg 60% for andre og 39% for staten som må ta regninga for idiotene som fyllekjører og tar liv av deg og meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et reelt alternativ kunne vært påbud med alkolås for dem som allerede var dømt for promillekjøring. Problemet er imidlertid at det gjerne ville ført til at den aktuelle personen lånte en annen bil, så mye mulig at det ikke ville løst noe problem.

Jeg tror faktisk at mange som fyllekjører faktisk ikke tenker tanken "i kveld skal jeg fyllekjøre", jeg tror heller dette ofte skjer på impuls mye på grunn av rusen. Er man ruset nok vil ikke sanksjoner og strenge straffer ha noe preventiv virkning slik at man unngår å sette seg i bilen. Det er selvsagt viktig å straffe dem som fyllekjører, samtidig mener jeg at det viktigste ikke er å sette fyllekjørerne bak lås og slå etter at de har utført handlingen, men å finne måter å hindre at dette skjer i det hele tatt slik at vi unngår at liv går tapt. Det er selvsagt ønskelig om det er mulig å unngå alkolås ettersom det minsker vår frihet, men er det så viktig å ha frihet til å gjøre gale valg? Til å bryte loven?

Åpenbart har vi alle det samme ønsket. Nemlig det at færre liv skal gå tapt i trafikk og da spesielt liv som går tapt som et resultat av fyllekjøring. dessverre frykter jeg at holdningskampanjer ikke vil være nok for å stoppe dem som kjører i beruset tilstand.

Lenke til kommentar

Det går jo også alltids ann å gjøre enklere private tiltak, som f.eks å kreve at gjestene i huset ditt gir deg nøklene så du han oppbevare dem, hvis de har tenkt å drikke. Eller at du frivillig gir eller legger fra den bilnøklene før en fest eller andre sammenkomster med alkoholinntak, og oppfordrer de andre til å gjøre det samme. osv. Hvis du får de rundt deg til å ta forholdsregler mens de enda er edru, så de ikke har mulighet til å kjøre senere på kvelden, når de da har drukket, så må jo det hjelpe på litt i hvert fall, til de evt. større tiltakene trer i kraft. De fleste har heldigvis bedre dømmekraft før de drikker. ;)

Endret av Sapientia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...