Slacks Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) De største byene har Auto-pass. Hva med at biler med alkolås får x kroner rabatt ved hver gjennomkjøring? Dette ville vært en glimrende måte for staten å subsidiere alkolås på både nye og gamle biler. Påbud om alkolås er den beste veien å gå. Jeg har ikke mye tro på at en person som fyllekjører tenker mye over konsekvensene når han eller hun faktisk gjør det, derfor er det lite trolig at strengere reaksjoner ville ha hjulpet mye. Jeg vil legge til at promillegrensen for dem som har hatt loven i mer enn 5 år gjerne kunne blitt hevet til 0.5, ettersom risikoen for ulykker er omtrent den samme ved 0 i promille som ved 0.5 for en erfaren sjåfør. Problemet er ikke personer som drikker en øl eller tar seg et glass vin, problemet er dem som drikker seg fulle for så å sette seg i bilen. Det er disse som lager ulykkene og det er nettopp disse tilfellene vi må forhindre. Videre er det viktig å skape gode holdninger blant folket. Alkohol og bilkjøring passer dårlig sammen. Endret 28. mai 2008 av Saltvann Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Enig i at påbud om alkolås er en fin vei å gå. Men hvem skal betale dette? Tror de fleste vil føle det urettferdig om at de må betale alkolås fordi at andre fyllekjører. Her må staten gå inn. Når det gjelder heving av promillegrensen så går man vekk fra nulltoleransen. Da kan man ta seg en halvliter eller to i løpet av en lang kveld, for så å kjøre hjem. Det er signalene man sender ut som er farlig. 0,2 er en fin grense. Folk skjønner at alkohol og kjøring ikke hører sammen. Lenke til kommentar
embark Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) USA har jo promillegrenser i fra 0,8 til 1,0, alt etter hvilken stat man er i. Hvordan er ulykkesstatistikken der egentlig? Fant litt statistikk: Driving Under-the-Influence (DUI) Statistics (riktignok fra 2004) During 2005, 16,885 people in the U.S. died in alcohol-related motor vehicle crashes, representing 39% of all traffic-related deaths (NHTSA 2006). In 2005, nearly 1.4 million drivers were arrested for driving under the influence of alcohol or narcotics (Department of Justice 2005). That’s less than one percent of the 159 million self-reported episodes of alcohol–impaired driving among U.S. adults each year (Quinlan et al. 2005). Drugs other than alcohol (e.g., marijuana and cocaine) are involved in about 18% of motor vehicle driver deaths. These other drugs are generally used in combination with alcohol (Jones et al. 2003). More than half of the 414 child passengers ages 14 and younger who died in alcohol-related crashes during 2005 were riding with the drinking driver (NHTSA 2006). Each year, alcohol-related crashes in the United States cost about $51 billion (Blincoe et al. 2002). Endret 28. mai 2008 av Ferr Lenke til kommentar
Slacks Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Enig i at påbud om alkolås er en fin vei å gå. Men hvem skal betale dette? Tror de fleste vil føle det urettferdig om at de må betale alkolås fordi at andre fyllekjører. Her må staten gå inn. Når det gjelder heving av promillegrensen så går man vekk fra nulltoleransen. Da kan man ta seg en halvliter eller to i løpet av en lang kveld, for så å kjøre hjem. Det er signalene man sender ut som er farlig. 0,2 er en fin grense. Folk skjønner at alkohol og kjøring ikke hører sammen. Det er selvsagt mulig at det å sette opp promillegrensen til 0,5 vil øke aksepten for å fyllekjøre og det blir da kanskje lettere å drikke litt mer enn en øl. Alikevel vil jeg tro at under dagens forhold vil det ofte være slik at de som først fyllekjører drikker mye mer enn det som tilsvarer 0,5 i promille. En grense på 0,5 ville gjerne gjort at folk da holdt seg til denne grensen. Videre skal det sies at for erfarne førere har 0,5 promille svært lite å si på ulykkestatistikken. Det har imidlertid store konsekvenser for unge og uerfarne fører. Risikoen for at det oppstår ulykker er da mye høyere enn de som kjører i edru tilstand. På en annen måte kan det sies at det er bedre med 10 sjåfører med 0,5 i promille på veien, enn en med 1,5. De store ulykkene vil skje uavhengig av hvilken promille grense vi har. For min del er en grense på 0,2 helt ok og jeg aksepterer denne fullt ut, så lenge den er med på å gjøre trafikken tryggere for oss alle. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) Ser poenget ditt, og er forsåvidt enig. I følge BT så er den gjennomsnittlige promillen 1,5. Tviler på at det er folk som har promille på 6-7 og trekker statistikken oppover. Det å kjøre bil er et privilegium, ikke en rett. De som blir tatt bør miste/få innskrenket dette privilegiumet. For eksempel at de som blir dømt får fengselsstraff osv, men i stedet for bot får de førerkort klasse B**** som sier at de ikke har rett til å føre kjøretøy uten alkolås. Edit: Alkolåsen skal de selvsagt betale selv. Bryter de dette reglementet så mister de retten til å kjøre bil for alltid Endret 28. mai 2008 av monzilla Lenke til kommentar
Ms-Me Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Jeg skjønner ikke, jeg mener å ha lest at typisk promille er lavpromille? Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Ja, det trodde jeg og til jeg fant den på BT. Kan godt være at den ikke stemmer, syntes den promillen var veldig høy. Lenke til kommentar
Szmekken Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Alkolås for yrkessjåfører kan etter mitt syn vær en fin ting, men for privatpersoner blir dette for meg en sterk innsnevring av frihet. Selv kunne jeg aldri, og kommer aldri til å kjøre i påvirket tilstand. Om et slikt alternativ blir 100% feilfritt, og alt en trenger å gjøre er å blåse på en "antennegreie" er dette selvsagt greit. Men jeg setter meg ikke inn å bilen og blåser i et munnstykke i 20 sek før jeg får kjøre. Jeg tror holdningskampanjer og strengere sanksjonering vil kunne fungere. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Hvordan vil alkolås begrense friheten din? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 At promillegrensen er satt til 0,2 er vel egentlig et uttrykk for nulltolleranse. Har du drukket alkohol så skal du ikke kjøre, om det så bare er ei halv pils. Årsaken til at grensen er 0,2 er vel at måleinstrumentene kan reagere på alkohol i pusten som ikke kommer av alkohol og at det er en variasjon i promillen selv om du er klinkende edru. Når den nye promillegrensen ble innført så var det endel episoder hvor folk som hadde drukket kefir eller brukt mye spylervæske blåste rødt om jeg ikke husker helt feil. Lenke til kommentar
Szmekken Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Hvordan vil alkolås begrense friheten din? Når teknologien kommer så lang, skal en implementere teknologi i menneskerhjernen slik at det ikke lar seg gjøre å gjøre kriminelle handlinger? Hvor skal grensen gå? Er det greit med GPS-styrt hastighetsbegrensning på biler, slik at det ikke går an å kjøre fortere enn fartsgrensen? Problemet er at vi stadig innsnerver vår frihet ved å ta forhåndsregler. Kriminelle handlinger burde heller straffes for å forebygges. Det er holdningene til folk det er noe galt med, ikke bilene. Mennesker dreper, ikke pistoler og atomvåpen. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Nå mener jeg at du drar det ut av proporsjoner her. Det er snakk om en alkolås som må aktiveres før bilen kan starte. Hvordan dette begrenser din frihet er for meg uforståelig. Lenke til kommentar
blackcurrant Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) Kulturmjølk-syndromet i alko-test. Kan bli ganske irriterande å måtte vente ein halv time om morgonen før du passerar testen, fordi du har tygd feil type tyggis. Å dømme fyllekjørarar til eit liv med alkolås har eg ikkje so mykje problem med, som eg har med ein standard innretning for alle. Endret 28. mai 2008 av blackcurrant Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Jeg kjenner også til at folk kødder med hverandre for å få dem tatt for promillekjøring. Klassikeren er jo at du ringer til en fyr og når du VET han har drukket så fyrer du av en heftig bløff som gjør at han MÅ kjøre "for å redde liv", og når du vet han er i bilen så tipser man purken og vips så blir`n tatt gitt. Hender med eks`er i ny og ned.. Lenke til kommentar
Slacks Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Hvordan vil alkolås begrense friheten din? Når teknologien kommer så lang, skal en implementere teknologi i menneskerhjernen slik at det ikke lar seg gjøre å gjøre kriminelle handlinger? Hvor skal grensen gå? Er det greit med GPS-styrt hastighetsbegrensning på biler, slik at det ikke går an å kjøre fortere enn fartsgrensen? Problemet er at vi stadig innsnerver vår frihet ved å ta forhåndsregler. Kriminelle handlinger burde heller straffes for å forebygges. Det er holdningene til folk det er noe galt med, ikke bilene. Mennesker dreper, ikke pistoler og atomvåpen. Da kan vi vel likegreit bare fjerne alle lover og regler som regulerer våre liv og heller endre folks endringer til ikke ta feil valg? Selvsagt er en viktig ting å endre holdninger, dessverre er det ikke nok for alle og vi trenger andre gode preventive metoder for å få ned antall personer som fyllekjører. Om en alkohollås skal tases i bruk forutsetter det selvsagt at den er av såpass høy kvalitet at den ikke slår ut på feil ting. Om dette ikke er mulig er jeg enig i at alkolås ikke bør installeres som standard i biler. Dette med alkolås er jo også noe som kan bli problematisk i nødstilfeller hvor man er nødt til å sette seg i bilen i beruset tilstand for å redde seg selv eller andre personer fra betydelig fare. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Dette med alkolås er jo også noe som kan bli problematisk i nødstilfeller hvor man er nødt til å sette seg i bilen i beruset tilstand for å redde seg selv eller andre personer fra betydelig fare. Hvor ofte er det et reelt problem? Lenke til kommentar
Slacks Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Dette med alkolås er jo også noe som kan bli problematisk i nødstilfeller hvor man er nødt til å sette seg i bilen i beruset tilstand for å redde seg selv eller andre personer fra betydelig fare. Hvor ofte er det et reelt problem? Nei, slike situasjoner forekommer nok relativt sjelden, men hvis det først skulle hende er jo dette helt klart et problem og vil da faktisk komme til å sette liv i fare. Et eksempel kan være om man er langt fra folk oppe på en hytte og en eller annen person skader seg skikkelig utpå kvelden, la oss si at sykehuset er langt unna og at en ambulanse aldri vil rekke frem raskt nok til å redde personens liv. Å sette seg i bilen vil da være den eneste reelle løsningen. (dårlig eksempel.. ja..) Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) Da har man luftambulanse. Er ytterst sjeldent folk setter seg beruset i bilen i nødverge. Uansett, så vil antall sparte liv pga null promillekjøring være betraktelig høyere enn antall liv tapt pga at man ikke fikk start på bilen grunnet promille. Endret 28. mai 2008 av monzilla Lenke til kommentar
Szmekken Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) Hvordan vil alkolås begrense friheten din? Når teknologien kommer så lang, skal en implementere teknologi i menneskerhjernen slik at det ikke lar seg gjøre å gjøre kriminelle handlinger? Hvor skal grensen gå? Er det greit med GPS-styrt hastighetsbegrensning på biler, slik at det ikke går an å kjøre fortere enn fartsgrensen? Problemet er at vi stadig innsnerver vår frihet ved å ta forhåndsregler. Kriminelle handlinger burde heller straffes for å forebygges. Det er holdningene til folk det er noe galt med, ikke bilene. Mennesker dreper, ikke pistoler og atomvåpen. Da kan vi vel likegreit bare fjerne alle lover og regler som regulerer våre liv og heller endre folks endringer til ikke ta feil valg? Selvsagt er en viktig ting å endre holdninger, dessverre er det ikke nok for alle og vi trenger andre gode preventive metoder for å få ned antall personer som fyllekjører. Om en alkohollås skal tases i bruk forutsetter det selvsagt at den er av såpass høy kvalitet at den ikke slår ut på feil ting. Om dette ikke er mulig er jeg enig i at alkolås ikke bør installeres som standard i biler. Dette med alkolås er jo også noe som kan bli problematisk i nødstilfeller hvor man er nødt til å sette seg i bilen i beruset tilstand for å redde seg selv eller andre personer fra betydelig fare. Jeg tror du misforstår meg litt. Det er vel ikke jeg som mener at vi skal fjerne lover og restriksjoner, tvert imot, men du. Det er (du) som vil innføre mekanikker som gjør det fysisk umulig å gjennomføre ugjerningen. Jeg på den andre siden vil heller ha økte straffer for å forebygge. I et sivilisert samfunn som vårt, burde det ikke settes opp fysisike sperrer for å hindre urett før det har skjedd. Det er min mening. Om fyllekjøring sanksjoneres med frattat mulighet for bilkjøring resten av livet, samt fengsel i 1 år og bot på 100 000,-. Vil det nok være mindre lukrativt fyllekjøre. Det vil få ned statistikken, uten å sette fysiske hindringer. Endret 28. mai 2008 av Jorchi Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Samfunnet er proppet med fysiske sperrer for å forhindre folk til å gjøre noe galt. Du låser vel bilen din hver gang du forlater den? Eller for den slags skyld husdøren når du skal på ferie? Eller hva med banker som har store hvelv som de låser inn pengene sine i! Det fungerer. Det fungerer bedre enn holdningskampanjer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå