Simen1 Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Jeg planlegger å kjøpe laserskriver men skulle helst sett at det var mulig å skrive ut foto i god kvalitet med den. Er dette noe jeg bør slå fra meg først som sist eller går det an å få ok fotokvalitet på laserskrivere i prisklassen under 4000 kr nå? I så fall, har dere noen anbefalinger? Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 En fotoskriver basert på blekk til 4000kr vil gi deg UENDELIG mye bedre foto enn hva laserprinter vil kunne frembringe. Dessuten har du langt større fleksibilitet med tanke på blekktyper og papir for varighet og utrykk. Har du ekstremt utsktriftsbehov, eller ønsker en rimelig printmulighet kjøper du deg en superduperbillig laserskriver i tillegg. Lenke til kommentar
enden Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Jeg sitter med samme problemstilling som Simen, og blekk er rett og slett ikke aktuelt med tanke på rekvisittapris og varighet (alle mine blekkskrivere har endt opp med uttørking før halve blekkpatronen er brukt). Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2008 Jeg har en god blekkskriver fra før, Canon Pixma ip5200r, men den er svært tørst på blekk og jeg begynner å gå lei av å spandere dyre "drinker" på den hele tiden. Hvis det er så stor forskjell så går jeg nok for en superbillig fargelaser i tillegg, og legger ikke noe ekstra i å øke kvaliteten på laserskriveren. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 (endret) Man kan vel egentlig bare glemme å få skikkelig fotoutskrift på en laserskriver. Man vil få utskrifter som er bedre enn med min gamle Star LC-10 Color 9-pins matriseprinter, men en hvilken som helst blekkskriver til 295,- vil gi bedre resultater. Endret 25. mai 2008 av Aetius Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2008 Hvordan utarter egentlig forskjellene seg? Er det på oppløsning eller fargedynamikk, begge deler eller andre ting? Krymper forskjellene betraktelig hvis man tar utgangspunkt i standard billig kopipapir? Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Om standardene dine virkelig er så lave mht til utskriftskvalitet så kan du helt sikkert drite i hva undertegnede og Aetius sier og gå for en fargelaser. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2008 (endret) Det er ikke alt som skal henge på veggen heller. Saken er at jeg gjerne vil kutte ned på blekk-kostnadene og jo bedre kvalitet laserskriveren gir jo færre utskrifter trenger jeg blekkskriveren til. Enkelte av kommentarene her gir jo inntrykk av at laser kun egner seg til sort/hvitt. Fotopapir til laserskrivere har jeg aldri hørt om så det kan vel også være noe av forklaringa på kvaliteten? Endret 25. mai 2008 av Simen1 Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Mulig det er inntrykket du sitter igjen med, men sannheten ligger vel mer i at laserskrivere eksisterer pga behovet for økonomi og volum. mao har produsentene fokusert på kontormiljøer o.l. hvor vekten ligger på tekst og grafikk- og ti dette fungerer de selvsagt utmerket. Det finnes fargelasere som sikkert gjør en god nok jobb til familiebrevet til jul- men de koster MYE. Til syvende og sist dreier det seg om fargegjengivelse, oppløsningsevne og mediahåndtering. Lasere har en grusom tendens til å ligge som et skjemmende reflektivt lag over alt papir- i motsetning til blekk som trenger inn i fotopapiret. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 (endret) Lasere har en grusom tendens til å ligge som et skjemmende reflektivt lag over alt papir- i motsetning til blekk som trenger inn i fotopapiret.Dette er det som gjør at jeg vil ha laserskriver til tekst, forøvrig... Det er mye mer behagelig å lese laserutskrifter enn blekkutskrifter. Når det gjelder laserprinter til foto, kan jeg skrive ut noen sider for deg Simen1 der jeg studerer og ta med i butikken, så kan du se om det er godt nok. Vi har riktignok en nokså gammel printer der, så det har skjedd litt de siste årene, men personlig vil jeg si at det holder til relativt ukritisk bruk. Selvfølgelig matcher det ikke gode blekkskrivere på fotopapir, men på kopipapir som en del av et dokument eller et brev, fungerer det fint. Som et hint kan jeg vel si at kvaliteten ligger omtrent på samme nivå som bilder i ukeblader o.l. Men bare send meg et dokument på PM, så kan jeg skrive det ut for deg så du får se. Endret 25. mai 2008 av k-ryeng Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Man kan vel egentlig bare glemme å få skikkelig fotoutskrift på en laserskriver.Spørs jo hva man legger i 'skikkelig' da. Nei, man er ikke i nærheten av gode blekkskrivere på fotopapir, men til de dagligdagse utskriftene der man vil ha et bilde i OK kvalitet for å vise svigermor hvor man var på ferie funker det faktisk fint. Det fungerer også supert om man skal skrive ut f.eks. sanghefter med bilder til bryllup, konfirmasjoner, bursdager etc, og til sånne formål egner de seg etter min mening bedre enn blekk. Som Schnoodleboy skriver, trekker blekket inn i papiret, som medfører at gjennomskinnet på baksiden er forholdsvis stort. Det gjør lite av seg på tekst, men skriver du ut et bilde er det ganske betydelig. Til min private bruk, ville den ideelle løsningen vært en liten fargelaser, så sender jeg inn bildene jeg vil ha i fotokvalitet til egnet lab. Fotopapir til laserskrivere har jeg aldri hørt om så det kan vel også være noe av forklaringa på kvaliteten?Laserprintere har, av årsaken Schnoodleboy nevner, praktisk talt samme egenskaper uansett hva slags papir du skriver ut på. Du vil _kanskje_ få problemer med glossy-papirer, men generelt skriver lasere på det meste du dytter igjennom, og kvaliteten blir omtrent den samme... Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 (endret) Hvis du ser på prisen på toneren så er det fra 2300 kr til 15 000 kr for et sett. For de skriverne som ikke er veldig dyre så blir det rundt 1 kr pr side med 5% dekning. Et foto har mye større dekning enn tekst så det blir det fort en del kroner for hvert bilde bare i toner (noen skrivere trenger også bytte av trommel i tillegg). Er det verdt å få bilder av dårlig kvalitet til den prisen? Hvis du bruker en billig HP skriver og skriver ut i aller laveste kvalitet så bruker man knapt blekk og det blir garantert ikke dyrere enn en laserskriver og de 5000 kr - 25 000 kr du sparer på å kjøpe en blekkskriver kan du heller bruke på blekk de gangene du vil ha skikkelig fotokvalitet. Eller som k-ryeng nevner å få bildene på skikkelig fotopapir. Endret 25. mai 2008 av Kristallo Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Fotopapir til laserskrivere har jeg aldri hørt om så det kan vel også være noe av forklaringa på kvaliteten? Nå finnes det fotopapir til laserprintere også, her f.eks fra HP. Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Det er nok ikke noe fotopapir til laser ettersom toneren skal sitte på og ikke i arket. Det nærmeste man kommer "glossy photolook", og som gir best bildekvalitet i en noenlunde folkelig prisklasse på lasere, må være Xerox Phaser printere - som er basert på voks og ikke toner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå