Gå til innhold

NASA-fartøy lander på mars 26.mai


Anbefalte innlegg

http://physorg.com/news130861701.html

 

NASA was gearing up Saturday for what it called "the scariest seven minutes of the mission" as it prepared to land the Phoenix spacecraft on Mars' frigid north pole.

After traveling 679 million kilometers (422 million miles) through the cosmos, on Sunday the probe will have that amount of time to decelerate from 21,000 kilometers per hour (13,000 miles per hour) to a mere float to manage a safe touchdown on the Red Planet's arctic region.

 

With the nearly five decades of Mars exploration fraught with failures -- about half of the three-dozen tries has crashed, disappeared or missed the planet altogether -- there is little room for error.

 

"This is not a trip to grandma's house. Putting a spacecraft safely on Mars is hard and risky," said Ed Weiler, associate administrator for NASA's Science Mission Directorate.

 

Given the long distance, the US space agency's Jet Propulsion Laboratory (JPL) in Pasadena, California, which controls the mission, will have to wait an agonizing 15 minutes for the radio signal confirming the safe landing to reach Earth.

 

NASA's 420-million-dollar probe will become the first spacecraft to land on the Martian arctic surface, digging into the polar ice in a new three-month mission searching for signs of life on Mars .

 

Phoenix will enter the top of the Martian atmosphere at around 2331 GMT, use a thermal shield to slow its entry into the atmosphere and then deploy a parachute to reduce its speed.

 

It will then fire up its thrusters to slow to eight kph (five mph) and land on its three legs on the circumpolar region known as Vastitas Borealis -- akin to northern Canada in Earth's latitude.

 

"I'm sure as Sunday gets nearer, we'll start to get more and more nervous. We all understand that landing safely on Mars is one of the most challenging parts of our mission," Phoenix Project Scientist Leslie Tamppari said Thursday.

 

"We do believe that it's a risk worth taking," said Fuk Li, manager of NASA's Mars Exploration program, "because I think that the science the mission will return with will be outstanding and we will open up a new chapter on how we understand Mars to be."

 

One minute after Phoenix confirms arrival, its radio will go silent for 20 minutes to save its batteries before deploying its two solar antennas.

 

The first images from Phoenix will reach Earth two hours later.

 

More..

Spennende.

Et steg videre til mars 8)

Endret av b-real
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke bare om den overlever landingen forskerne er spente på, det er også knyttet en del spenning til om roboten faktisk fungerer når den slås på etter landingen. Hvis en programmerer ett eller annet sted i den flere tusen linjers ASCII-programkoden har bommet på tastaturet og f.eks skrevet en o i stedet for tallet 0, så fungerer den kanskje ikke.

 

Programmeringfeil har skjedd tidligere i romfarten, en av de første sondene som skulle undersøke Mars viste seg å være umulig å styre, fordi en underleverandør hadde brukt tommemål i stedet for metriske mål. Den sonden flyr nok der ute et sted fortsatt, men etter at feilen oppstod har man ikke hatt kontakt med den.

Lenke til kommentar
Det er ikke bare om den overlever landingen forskerne er spente på, det er også knyttet en del spenning til om roboten faktisk fungerer når den slås på etter landingen. Hvis en programmerer ett eller annet sted i den flere tusen linjers ASCII-programkoden har bommet på tastaturet og f.eks skrevet en o i stedet for tallet 0, så fungerer den kanskje ikke.

 

Programmeringfeil har skjedd tidligere i romfarten, en av de første sondene som skulle undersøke Mars viste seg å være umulig å styre, fordi en underleverandør hadde brukt tommemål i stedet for metriske mål. Den sonden flyr nok der ute et sted fortsatt, men etter at feilen oppstod har man ikke hatt kontakt med den.

 

Fult så ille er det ikke - man kompilerer faktisk koden før man sender opp sondene, og gjør ganske mye testing - både simulasjoner og modeller. Men selvfølgelig - alt kan ikke testes...

 

Når det gjelder den tomme-saken var vel problemet at noen hadde brukt amerikanske og andre britiske fot. Den sonden tror jeg traff mars - bare alt alt alt for fort. Og om den bommet, så hadde radioen virket fremdeles, men den hadde ikke hatt fuel til å styre noested nyttig...

 

Cassini/huygens hadde en alvorlig feil - datachipen i Cassini som motok telemetri fra Huygens kunne ikke "finjustere" bitraten, så når Huygens fløy fort avgårde fra Cassini, så ble bitraten (ikke bare bærebølgen - som de hadde husket å korrigere for) dopler-skifta (litt på samme måte som om dersom noen roper til deg fra lasteplanet til en bil som kjører fort fra deg, så blir ikke bare stemmen hans dypere, men det høres ut som om han snakker saktere også...). Dette oppdaget de heldigvis i tide, og klarte å endre banen til Huygens slik at dopler-skiftet ble innenfor toleransegrensene.

Lenke til kommentar

Kun drøyt to timer igjen nå til Phoenix, hvis alt går bra, står trygt på Mars' overflate. Begge banekorrigeringsmanøvrene man hadde mulighet til å utføre i går og i dag ble avlyst siden fartøyet var på såpass god kurs allerede.

 

Teknikken med å lande ved hjelp av bremseraketter er ikke brukt siden Viking-fartøyene i 1976. Grunnen for at man valgte denne metoden istedet for airbag-metoden som er brukt med Pathfinder, Spirit og Opportunity er at denne metoden begrenser hvor stort fartøyet kan være og for Phoenix' tilfelle var fartøyet alt for stort og tungt til å bruke airbags. Man måtte i så fall kutte kraftig ned på forskningsinstrumentene for å minske vekten.

 

Landingen kan følges live på NASA-TV på NASAs hjemmeside: www.nasa.gov

Endret av kimmern123
Lenke til kommentar
Teknikken med å lande ved hjelp av bremseraketter er ikke brukt siden Viking-fartøyene i 1976. Grunnen for at man valgte denne metoden istedet for airbag-metoden som er brukt med Pathfinder, Spirit og Opportunity er at denne metoden begrenser hvor stort fartøyet kan være og for Phoenix' tilfelle var fartøyet alt for stort og tungt til å bruke airbags. Man måtte i så fall kutte kraftig ned på forskningsinstrumentene for å minske vekten.
Ah, jeg lurte på det. Airbag greiene funka jo utmerket på roverne så.

Begynner-å-bli-spennende-nå-bump :p

Lenke til kommentar

Rundt 5 minutter til "Cruise Stage" skal droppes.

 

7 minutter etter det begynner Phoenix entry inn i atmosfæren til Mars.

 

Edit: MRO (Mars Reconisence Orbiter) og Mars Oddesy er to NASA satellitter som går i bane rundt Mars, begge disse skal følge landingen, og videresende data tilbake til jorden. ESA sin Mars Express satellitt brukes også som støtte til dette oppdraget.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Kan også nevne at det på ingen måte er garantert at landingen blir vellykket. Totalt har 11 fartøy blitt sendt til Mars med hensikt til å lande. Av disse har kun 5 vært vellykket. NASA har her tenkt at hvis noe går galt skal de i det minste finne ut hva, og prøve å lære av det. Derfor er tre satelitter i bane rundt Mars, MRO, Oddyssey og MEO, klare til å ta imot signaler fra Phoenix og passere over landingsstedet under nedstigningen. Hvis noe går galt vil derfor teamet få de mest detaljerte dataene fra en nedstigning til Mars noensinne

 

Nedstigningsmotorene på Phoenix er satt under trykk og blir varmet opp så flyten av drivstoff skal være optimal for den siste delen av landingen.

 

Siste kalibrering av stillingen til fartøyet ble akkurat utført.

 

MRO har akkurat startet programvaren for mottak og videresending av signalene fra Phoenix.

 

Om kun et par minutter kommer bekreftelsen på Cruise Stage Separation. Det vil si at Phoenix har separert fra modulen som har gitt den strøm, og stått for kommunikasjon på den 10 måneder lange turen. Dette har selvfølgelig da allerede skjedd for 15 minutter siden. Det markerer også tidspunktet da Phoenix går over i EDL-modus (Entry, Descent and Landing) som er programmet for nedstigning og landing.

Lenke til kommentar

Phoenix har passert 75 kilometers høyde og er på vei inn i Mars' atmosfære. Det er fortsatt mellom 10 og 15 minutter til dataene fra fartøyet viser dette.

 

Cruise Stage Separation er bekreftet og fartøyet gikk vellyket over til UHF-radio. Dette ble møtt med applaus og jubel fra Mission Control ved Jet Propulsion Laboratory i Pasadena, California. Om sju minutter vil dataene fra nedstigningen starte å ankomme. Signalene fra Phoenix går nå fra fartøyet, gjennom MRO og Oddyssey og derifra til jorden.

Lenke til kommentar

3 minutter fra Entry Interface, ifølge JPL. Når bekreftelse på EI ankommer jorden vil Phoenix allerede ha vært på bakken på Mars i 8 minutter, dersom alt har gått bra. De sju minuttene etter Entry Interface i en høyde på ca 75 kilometer er det ingeniørene og forskerne kaller "Seven Minutes of Terror".

 

EDIT: Der passerte Phoenix Entry Interface. Peak Heating er ventet i løpet av det neste minuttet.

Endret av kimmern123
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...