Gå til innhold

Alenemoren og de ni ungene


Anbefalte innlegg

Det er ingen problem å brødfø 10 personer for 30k i mnd.

Er dette noe du vet, eller noe du antar? Mat, klær, fritidsaktiviteter, samt felles kostnader, alt for under en hundrelapp pr. person pr. dag, ikke noe problem?

 

Hvorfor skal det forresten være et problem? Mener du det er noe poeng at småbarnsforeldre i et velferdssamfunn har problemer med å få endene til å møtes?

 

Staten bruke mindre per pers i gamleheim, enn hos henne.

Hvor har du det fra, Vaio? En beboer på aldershjem i Norge koster ifølge SSB 390 000 kroner pr. år i snitt. Altså koster en enkelt beboer på aldershjem mer enn vår alenemor får til seg og alle 9 ungene til sammen. En sykehjemsplass koster 455 000. (Beregnede tall, faktiske tall kan ifølge SSB være så høye som 680 000 i noen kommuner.)

 

Edit: Glemte å lime inn link til kilden: Utviklingen av aldersrelaterte helse-, pleie- og omsorgsutgifter

 

I tillegg er statens grense for byggekostnader for aldershjem 680 000 pr plass. Det tilsvarer at vår alenemor skulle unnet seg et hus til 6 millioner kroner.

 

Husk også at barnebidraget er betalt av fedrene, ikke av det offentlige, og at overgangsstønaden er beskattet. I så fall er tilskuddet fra det offentlige 20 000 i måneden. Så er mye av pengene kontantstøtte og barnetrygd som vi alle har rett på, selv om vi er i jobb. Altså sitter vi igjen med et offentlig bidrag på 9700 i overgangsstønad pluss bostønad og (ifølge deg) gratis barnehage til de av ungen som er i den alderen.

 

Vår alenemor klarer altså å forsørge seg selv og 9 unger på mindre enn det en enkelt beboer på et aldershjem koster oss, og av det er bare halvparten et ekstraordinært tilskudd. Det synes jeg ikke er en dårlig deal for samfunnet eller meg som skattebetaler.

 

Folk har sikkert glemt at hun ikke betaler for barnehagen, skole eller helse.... :wee:

Skole betaler da ingen av oss for. Frikort på helsetjenester får vi også nokså raskt. Gratis barnehageplass monner, men det er da også en forutsetning for at regnestykket skal gå opp. Ellers hadde hun jo ikke hatt noen penger igjen i det hele tatt til de ungene.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hun understreker at hun verken har tatt utdanning eller vært i jobb, og at dette frigjør masse tid.

Ja jøss.

 

Ni barn, tre forskjellige fedre, null inntekt på eget vis samt at alle ungene går på privatskole. Snakk om å utnytte felleskapet, uten å gi noe tilbake.

Lenke til kommentar
Jeg er en av tre barn. Både mor og far har utdannelse, og har så vidt jeg kan forstå på dem, aldri mottatt en krone til barneoppdragelse fra fellesskapet. Hvorfor ikke? Fordi de har vært heldige og fått en god utdannelse begge to, hvilket har resultert i relativt gode jobber.

Det stemmer så absolutt ikke, Jorchi. Dine foreldre har "mottat" masse penger i årenes løp, både kontant og indirekte. Først og fremst barnetrygden. Dernest, om du hadde vært født i dag, kontantstøtten (edit: eller tilskudd til barnehage.) Gratis tannlege, helsetjeneste, skole og mere koster enorme summer, og det har dine foreldre nytt godt av også. Så har de selvsagt vært med å finansiere godene over skatteseddelen. Men mye av det får de altså tilbake.

 

Ser vi på inntektene du lister i førsteposten så er det som sagt bare to poster som er ekstra tilskudd fra det offentlige, nemlig:

Overgangsstønad: 9700,-

Bostøtte: 1780,-

 

I tillegg kommer småbarnstillegget til barnetrygden med 660 kroner.

 

Disse ytelsene hadde dine foreldre også fått, uten at noen hadde kalt dem for parasitter av den grunn:

Kontantstøtte: 3300,-

Barnetrygd: 8700,-

 

Og da sitter vi igjen med bidraget:

Barnebidrag: 9800,-

Dette er det fedrene som betaler, og ikke det offentlige. Det skulle da også bare mangle at de betaler sin del av kostnaden. Men det er en helt annen diskusjon.

 

Trygdeordningen i et velferdssamfunn er til for å hjelpe de som ikke har det så bra, de som ikke har vært så heldige, de som trenger det. Alenemoren med 9 barn fra tre forskjellige menn har satt seg i denne situasjonen selv, vel vitende om hvordan utdannelse og jobb ville utebli. Likefullt som hun vet at skattebetalernes midler må finansiere festen.

Du prøver å gi trygdeytelsene en moralsk begrunnelse. Det har du selvsagt rett til. Men det er ikke trygdeordningens primære motiv. Det er rett pg slett å sørge for at alle mennesker i velferdssamfunnet har til livets opphold. Om det er "fortjent" eller ikke er ikke et vilkår.

 

Det litt spesielle med diskusjonen er at vi diskuterer om det er en byrde for samfunnet at vi får barn. For noen generasjoner siden var det tvert om ansett som et gode å sette barn til verden. Kvinner flest var hjemmeværende når de fikk barn, og samfunnet måtte klare seg uten deres inntekt. Ingen fant på å kalle dem parasitter av den grunn, tvert om.

 

Hun er i mine øyne egosentrisk, ansvarsløs og til en viss grad frekk. Nå er jeg ikke ute etter dra denne diskusjonen ned i søla, men rent uoffisielt ville jeg kalt denne damen en parasitt i velferdssamfunnet. En parasitt som tar hjelpen fra de som virkelig trenger det, de som ikke hadde noe valg. Valget, det hadde denne kvinnen.

Det skal du få lov å synes. Skjønt det går ikke an å si "rent uoffisielt" i en internettdiskusjon. Sier du det her, så er det sagt. Om du mener det er å dra debatten ned i søla å kalle et menneske for parasitt, så er det nettopp det du gjorde.

 

Jeg kan bare gjenta det jeg har sagt tidligere: I et velferdssamfunn vil det være en viss andel som gjør slikt, enten vi synes det er frekt eller ikke. Så kan vi selvsagt diskutere de moralske aspektene ved det. men for samfunnet som helhet er det viktig at velferdsordningene er universelle og ikke tildeles etter moralske kriterier. Jeg er sjeleglad for at vi ikke lenger lever etter slike doktriner, det minner meg om Terje Mosnes udødelige gjendiktning av "Harper Valley PTA":

 

Og i brevet sto: Fru Johnsen, De fostrer dårlig dotter Dykkar sjølv,

De har altfor korte skjørt, og det seiast at De stundom drikker øl.

De må kome på eit møte, det er no ikveld, i Bedehusets sal.

Vi må ta dotter Dykkar frå Dykk, helsing ”Tilsynet for høg moral.”

 

Nymoralismen blomstrer i samfunnet. Det er ikke nødvendigvis usunt med en verdidiskusjon, men når det vellykkede flertall setter seg til moralsk doms over de som ikke passer inn så går det på tvers av mine idealer. Jeg har jobbet siden jeg var 17, avbrutt av studier (som jeg i noens øyne kom altfor sent igang med) og synes absolutt at man skal forsørge seg selv. Derfor vil jeg som sagt i en tidligere post jobbe for et samfunn som legger til rette for nettop det. Men det betyr ikke at de som av ulike grunner ikke gjør det skal straffes for sin dårlige moral.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Jeg er en av tre barn. Både mor og far har utdannelse, og har så vidt jeg kan forstå på dem, aldri mottatt en krone til barneoppdragelse fra fellesskapet. Hvorfor ikke? Fordi de har vært heldige og fått en god utdannelse begge to, hvilket har resultert i relativt gode jobber.

Det stemmer så absolutt ikke, Jorchi. Dine foreldre har "mottat" masse penger i årenes løp, både kontant og indirekte. Først og fremst barnetrygden. Dernest, om du hadde vært født i dag, kontantstøtten (edit: eller tilskudd til barnehage.) Gratis tannlege, helsetjeneste, skole og mere koster enorme summer, og det har dine foreldre nytt godt av også. Så har de selvsagt vært med å finansiere godene over skatteseddelen. Men mye av det får de altså tilbake.

 

Min mor og far, har i likhet med de fleste andre foreldre, betalt sin del av skatten. Da har de KRAV på noe tilbake. Nibarnsmoren har ikke bidratt med noe som helst annet enn å bidra til den globale overbefolkningen, samt skapt kontrovers. Derfor fortjener hun heller ingenting. Men for all del, det er ikke for sent. Hvert passerende minutt er en sjanse til å forandre det hele. Hun kan gjøre opp for seg, og fortjene allmenn respekt.

 

Slik hun fremstår i dag kommer hun aldri til å nå meg lenger opp enn til knærne.

 

At jeg velger å si noe uoffisielt er det vel strengt tatt ikke din oppgave å vurdere om er rett eller ikke. Jeg benytter meg av virkemidler jeg gjerne vil legge en demper på, samtidig som jeg vil få frem mitt budskap. Hvis du vil leke en lek hvor diskusjonen dreier seg rundt det å finne svakheter i hverandres språk, så skal jeg ikke hindre deg, men ikke la det ødelegge debatten.

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar
Min mor og far, har i likhet med de fleste andre foreldre, betalt sin del av skatten. Da har de KRAV på noe tilbake.

Om vi som i et langt liv har betalt millioner i skatt har krav på å få noe tilbake er fair nok. Den problemstillingen gjelder på så mange områder. Jeg betaler for opera i Oslo og OL på Lillehammer (og kanskje i Tromsø) og en masse andre goder som kommer andre til gode, uansett om de betaler skatt eller ikke, og som jeg selv kanskje ikke bruker i det hele tatt. Det er liksom poenget med en velferdsstat at vi ser mer på hva som kommer samfunnet som helhet til gode, enn at de som betaler mest skal få mest.

 

Poenget mitt var at dine foreldre i likhet med meg har fått støtte til barneoppdragelsen. Om noen taper i dette spillet er det de barnløse...

 

Nibarnsmoren har ikke bidratt med noe som helst annet enn å bidra til den globale overbefolkningen, samt skapt kontrovers.

Nå er det noen av oss som ikke synes den globale overbefolkningen er så relevant i denne sammenhengen. Det som teller er snittet i befolkningen som helhet, og der får ikke etniske nordmenn nok barn til å reprodusere seg selv. Nå er jeg ikke så opptatt av at det norske folk skal overleve, så jeg vil ikke tvinge folk til å få flere barn. Men jeg ser ikke problemet med at noen gjør det.

 

Kontroversen du snakker om er det vel strengt tatt Magasinet som skaper, samt de som tar det opp til diskusjon. (Og ja, jeg bidrar til det.) Nibarnsmoren kunne sikkert vært den foruten. At hun ikke skammer seg får de som er opptatt av Janteloven irritere seg over. Jeg synes altså det er moralisme. Så mye alvorlig galt som skjer i verden synes jeg det er trist at folk er så opptatt av den individuelle moral, når den hverken er kriminell eller av samfunnsskadelig art.

 

Derfor fortjener hun heller ingenting. Men for all del, det er ikke for sent. Hvert passerende minutt er en sjanse til å forandre det hele. Hun kan gjøre opp for seg, og fortjene allmenn respekt. Slik hun fremstår i dag kommer hun aldri til å nå meg lenger opp enn til knærne.

Jeg kjenner deg ikke, og skal selvsagt ikke nekte deg å tro godt om deg selv. :) Ikke vet jeg hor høyt det er opp til knærne dine heller. Men jeg har en følelse av at uegennyttig innsats og selvskryt er omvendt proporsjonale størrelser...

 

At jeg velger å si noe uoffisielt er det vel strengt tatt ikke din oppgave å vurdere om er rett eller ikke. Jeg benytter meg av virkemidler jeg gjerne vil legge en demper på, samtidig som jeg vil få frem mitt budskap. Hvis du vil leke en lek hvor diskusjonen dreier seg rundt det å finne svakheter i hverandres språk, så skal jeg ikke hindre deg, men ikke la det ødelegge debatten.

Jeg vurderte ikke om det var rett eller ikke. Ei heller er jeg på jakt etter svakheter i språket ditt. Jeg bare påpekte at sier du noe på et offentlig forum så er det ikke lenger uoffisielt. Det var du som brakte problemstillingen på bane, ved å si: "Nå er jeg ikke ute etter dra denne diskusjonen ned i søla, men..." Da må du regne med at folk svarer.

 

Enten mener du hun er en parasitt, og i så fall får du stå for det. Ellers mener du det bare delvis. Jeg tror ikke at du ikke vet hva du sier, jeg tror at du ville si det uten å måtte stå for at du faktisk mener det. Mente du det ikke burde du ikke sagt det, offisielt eller ikke. Uansett henger nemlig slike bemerkninger ved henne og debatten når de slenges ut.

 

Om du synes det ødelegger debatten å kommentere hva folk faktisk sier, så blir det vanskelig å diskutere.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Klarer hun ikke å forsørge dem?

 

Hun klarer nok å forsørge dem, men det er takket være velferdsstaten, ikke hennes egen innsats.

 

Kan legge til at hun ikke utelukker at det skal komme flere.

 

Å nei ??? å nei ??? er det ikke hennes egen innsats? vist de barna ikke hadde fått hjelp av sin egen mor som små barn så hadde de vel aldri vokst noe særlig da? Så hun har alså bare født 9 barn uten å ha løftet en finger for noen av dem?

 

De barna hadde nok et medfødt innstinkt på og sanke epler og tomater i hagen fra de var 1 uke gammel

Lenke til kommentar
Min mor og far, har i likhet med de fleste andre foreldre, betalt sin del av skatten. Da har de KRAV på noe tilbake.

Det er avdunkete økonomisk tankegang at husmødre ikke bidrar med verdiskapning til fellesskapet, og det er isolert sett.

Nå har hun ikke fått disse barna alene, men at hun har det daglige arbeidet med dem bidrar til at hennes mann og tidligere menn har en anledning til å fristilles for å tilføre BNP og skatteytelser.

 

Enkelte mennesker bruker ordet "verdiskaping" som om det bare er industrien eller det private næringsliv som skaper verdier, i hvert fall verdier i økonomisk forstand. Den bruken av ordet er feil. Økonomiske verdier slik de defineres i moderne samfunnsøkonomi, er ikke knyttet til det å produsere gjenstander eller produsere noe som kan selges for penger. En vare eller tjeneste, herunder forskning og undervisning, har verdi, grovt sagt, hvis den er til nytte for samfunnet. Verdiskapning foregår i en hvilken som helst virksomhet hvor samfunnsnytten av resultatet er større enn samfunnsnytten av de ressursene som blir brukt opp. Det er verken nødvendig eller tilstrekkelig at resultatet av virksomheten direkte kan måles i penger eller er rettet mot markedet for at verdiskapning skal finne sted. Husmoren skaper verdi, professoren i filosofi skaper verdi, sykepleieren skaper verdi.

 

Hilde Bojer, professor

Økonomisk institutt, UiO

Link

 

Nibarnsmoren har ikke bidratt med noe som helst annet enn å bidra til den globale overbefolkningen, samt skapt kontrovers. Derfor fortjener hun heller ingenting. Men for all del, det er ikke for sent. Hvert passerende minutt er en sjanse til å forandre det hele. Hun kan gjøre opp for seg, og fortjene allmenn respekt.

Å adressere problemene omkring global overbefolkning til Rygge blir helt feil, da det er helt uten kausal sammenheng.

Kontroversen står du selv for.

Derfor blir også slutningen din feil om at hun ikke fortjener noe.

Hun er heller ikke forsent ute til noe, hun skaper barn som vil bidra med fremtidig vekst, og som hun selv sier i artikkelen har hun et ønske om å starte i jobb senere, hvorhen hun nå fullfører videregående.

Å få en familie på ni til å gå rundt alene fortjener allminnelig respekt i seg selv.

 

Slik hun fremstår i dag kommer hun aldri til å nå meg lenger opp enn til knærne.

Says who?

Lenke til kommentar
Hvorfor skal det forresten være et problem?

:blink: jepp? Hva er du vil fremtil?

 

 

Hvor har du det fra, Vaio?

Jeg leste en artikkel fra dn.no for et par år siden, der det sto at isnitt bruker staten mindre enn 1000kr perstykk per mnd i gamleheim.

 

edit: finner ikke artikkelen.... :hm:

 

Skole betaler da ingen av oss for.

Akkurat, men jeg tror det var noen her på tråden som prøver å addere dette som en utgift. (skole saker?? :blink:)

Frikort på helsetjenester får vi også nokså raskt.

Jeg tror hun har automatisk frikort... Enn for alle oss andre..

Gratis barnehageplass monner, men det er da også en forutsetning for at regnestykket skal gå opp.

Jeg husker at begge mine søster måtte betale rundt 3000kr per stykk :nei:

Ellers hadde hun jo ikke hatt noen penger igjen i det hele tatt til de ungene.

Hun har plenty til ungene og seg selv, forusetter at hun ikke kjøper Gucci til alle barnene

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke at det er noe veldig feil med systemet akkurat i dette tilfellet. Det vil alltid være noen som utnytter og belaster systemet i et velfærdssamfund og dette er ikke et stort problem så lenge det ikke er så veldig msange som gjør dette.

 

Så til saken:

Jeg syns egenklig at denne kvinnen er veldig egoistisk. Hun har skaffet seg masser av unger for at hun vil ha unger.

 

Dette taper barna hennes på, fordi de umulig kan få en god nokk oppdragelse med kunn en forelder som ikke har utdannelse eller inntekt og har 9 barn som hun skal gi oppmerkksomhet til (pluss og knulle fram flere da)

 

Det er urettferdig for fedrene som må betale barnebidrag fordi denne dama har "lurt" dem til og gi henne unger uten at de kan være sammen med disse ungene.

 

Og til slutt taper staten (indirekte skattebetalerene) på dette fordi i tillegg til pengene denne kvinnen får fra staten så må staten også antageligvis betale trygd til flere av disse barna i ettertid da "tapere" somregel også oppfostrer "tapere" (og det blir jo ihvertfall ikke noe bedre med null utdannelse, lite penger, osv.)

Lenke til kommentar
Jeg syns egenklig at denne kvinnen er veldig egoistisk. Hun har skaffet seg masser av unger for at hun vil ha unger.

 

Dette taper barna hennes på, fordi de umulig kan få en god nokk oppdragelse med kunn en forelder som ikke har utdannelse eller inntekt og har 9 barn som hun skal gi oppmerkksomhet til (pluss og knulle fram flere da)

 

Det er urettferdig for fedrene som må betale barnebidrag fordi denne dama har "lurt" dem til og gi henne unger uten at de kan være sammen med disse ungene.

 

Og til slutt taper staten (indirekte skattebetalerene) på dette fordi i tillegg til pengene denne kvinnen får fra staten så må staten også antageligvis betale trygd til flere av disse barna i ettertid da "tapere" somregel også oppfostrer "tapere" (og det blir jo ihvertfall ikke noe bedre med null utdannelse, lite penger, osv.)

 

Kjenner du godt til familen eller?

Lenke til kommentar
Gratis barnehageplass monner, men det er da også en forutsetning for at regnestykket skal gå opp.

Jeg husker at begge mine søster måtte betale rundt 3000kr per stykk :nei:

Ellers hadde hun jo ikke hatt noen penger igjen i det hele tatt til de ungene.

Hun har plenty til ungene og seg selv, forusetter at hun ikke kjøper Gucci til alle barnene

Om hun skulle forsørge hvert barn for 3000 kroner og hun som din søster måtte betale 3000 for barnehageplassen, så hadde hun ikke hatt mye til overs nei.

 

En ting til. Er ikke hun kvalifisert for trygd?.... I så fall er dette en "brøk" del av hva hun får.

Jo, men det er (antar jeg, siden jeg ikke har lest artikkelen) en del av beløpet vi snakker om her. Overgangsstønaden er trygden. Hadde hun hatt annen trygd så hadde ikke det vært mange kronene, siden trygdeytelser samordnes i alle fall. Man får ikke i både pose og sekk.

 

Geir :)

 

Hvis man ikke har råd til å ha ungene, hvorfor i all verden får man de da? Blir for dumt vet du... :nei:

Men hun har jo råd... :)

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Om hun skulle forsørge hvert barn for 3000 kroner og hun som din søster måtte betale 3000 for barnehageplassen, så hadde hun ikke hatt mye til overs nei.

Akkurat, hun sparer enormt mye på "utgifter" som vi vanlig dødlige må betale.

For meg, føles det som jeg er snytt/svindlet av denne kjerringen.

 

Dette taper barna hennes på, fordi de umulig kan få en god nokk oppdragelse med kunn en forelder som ikke har utdannelse eller inntekt og har 9 barn som hun skal gi oppmerkksomhet til (pluss og knulle fram flere da)

Det skremmer meg. Disse barnene er meget potensielle kandidater for kriminalitet.

Lenke til kommentar
Kjenner du godt til familen eller?

 

Nei bare snakker utifra hva statistikken sier om resultater på skole og senere jobbsituasjon til avkommet i forrhold til hvor suksessfulle deres foreldre er.

 

I tillegg sier det seg jo selv at 9 unger ikke kan få en god oppdragelse av en kvinne (man lærer ikke alt på skolen). Skulle likt å sett denne kvinnen sitte å gjøre lekser med alle ungene sine. :!:

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Hvor har du det fra, Vaio? En beboer på aldershjem i Norge koster ifølge SSB 390 000 kroner pr. år i snitt. Altså koster en enkelt beboer på aldershjem mer enn vår alenemor får til seg og alle 9 ungene til sammen. En sykehjemsplass koster 455 000. (Beregnede tall, faktiske tall kan ifølge SSB være så høye som 680 000 i noen kommuner.)

 

Edit: Glemte å lime inn link til kilden: Utviklingen av aldersrelaterte helse-, pleie- og omsorgsutgifter

 

Akkurat det der regnestykket ditt er nå helt feil.

Hvis man ser bort ifra de utgiftene vi har med rene utbetalinger fra staten har vi også alle utgiftene du nevnte tidligere i tråden..

 

Tannleger, leger, skoleplasser, transport (hvis du bort langt nok fra skolen) og alt annet tull som baller på seg.

 

Summer summarum er denne samfunnsparasitten og hennes barn mye mer utgifter per år en de som er på gamlehjem.

 

Man kan også si at det blir feil fordi barna tjener (sannsynligvis) penger i fremtiden.

Dette er ei heller relevant i sammenheng med gamlehjem argumentet ditt da de som bor der har faktisk jobbet for det de får/har fått. Med andre ord de har gjort opp for seg, noe som ikke er garantert av avkommet til binna i denne tråden.

Lenke til kommentar
Men hun har jo råd... :)

 

Geir :)

 

 

men det er jo ikke takket være at hun jobber og forsørger ungene selv! Med tanke på det, så har hun har hun tatt seg vann over hodet.. og det er meg ett under at folk plopper ut unger her og der, og så sitter de og griner og sutrer etterpå "buhu, jeg har ikke råd"

Lenke til kommentar
Nei bare snakker utifra hva statistikken sier om resultater på skole og senere jobbsituasjon til avkommet i forrhold til hvor suksessfulle deres foreldre er.

Suksessfullt er jo et relativt begrep ;)

Hvordan forklarer du utsagnet: Et eple faller ikke langt fra treet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...