Gå til innhold

Alenemoren og de ni ungene


Anbefalte innlegg

Ideelt burde en fått barnebidrag for å få de barna staten trenger for videre og bærekraftig utvikling. Fikk en flere mistet en stønaden, og fikk en enda flere måtte en betale mer skatt.
Så staten skal straffe deg fordi en presterte å lage en unge for mye? Hva med alle pengene som vil gå bort på abort og psykriatri og slikt?

 

Men det er som Jarmo sier, hva er problemet at noen mennesker velger å vie sitt liv til å oppfostre unger? Vi har råd til det.

Fødslene i 2006 tilsvarer at hver kvinne i gjennomsnitt føder 1,9 barn i løpet av livet, det høyeste tallet siden 1991. Fruktbarheten er i toppskiktet i Europa, og det er bare albanske, tyrkiske, islandske, franske og irske kvinner som føder flere enn de norske. Gjennomsnittsalderen for de som ble mødre for første gang øker stadig, og i 2006 var den 28 år.

http://www.ssb.no/befolkning/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dessuten er det ikke selve handlingen å få 9 barn jeg ser på som gal i førsteomgang. Det er det å ikke være i økonomisk stand til det, og måtte benytte seg av skattebetalerenes penger for å gjøre det jeg ser på som helt feil.

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar
Selvfølgelig skal vi få barn, men når enkeltindivider avviker så til de grader fra normalen og får 3 ganger så mange barn som normalt blir dette feil. Hvis mange nok gjør dette blir vi overbefolket. Får hver kvinne 2,3 barn (eller noe slikt) vil befolkningen holdes ved like. At noen velger å få 9 gjør at de som kanskje hadde ønsket seg 2 må ta ansvar og ta til takke med ett.

 

Men de fleste avviker slett ikke fra normalen, eller jo, det er mange som velger å ikke få barn i det hele tatt. Norske kvinner føder (gjennomsnittlig) svært få barn, ikke nok til å opprettholde befolkningen (tror jeg). Da ser ikke jeg at det er noe problem om noen velger å få en del flere enn normalen, så lenge de gir hvert enkelt ordentlig oppdragelse. Dét kan kanskje være vanskelig å kombinere med jobb, så da er det jo fint at Staten kan trå til og holde fødselsraten på et noenlunde nivå...

Lenke til kommentar
Dessuten er det ikke selve handlingen å få 9 barn jeg ser på som gal i førsteomgang. Det er det å ikke være i økonomisk stand til det, og måtte benytte seg av skattebetalerenes penger for å gjøre det jeg ser på som helt feil.

 

Og igjen, du skal slett ikke se bort fra at skattebetalerne netto tjener på dette, fordi det er dyrt å oppdra barn. Disse 9 barna ville kanskje noen andre mødre ha jobbet deltid i stedet for heltid om de skulle oppdra, men nå tar like gjerne denne moren seg av alle sammen. Staten trenger barn, og det koster å oppdra dem.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig skal vi få barn, men når enkeltindivider avviker så til de grader fra normalen og får 3 ganger så mange barn som normalt blir dette feil. Hvis mange nok gjør dette blir vi overbefolket. Får hver kvinne 2,3 barn (eller noe slikt) vil befolkningen holdes ved like. At noen velger å få 9 gjør at de som kanskje hadde ønsket seg 2 må ta ansvar og ta til takke med ett.

Akkurat, og per i dag er vel tallet for Norge 1,9, eller noe slikt. Med tanke på at ønsket om en skikkelig utdannelse og en godt betalt jobb neppe vil bli mindre blant Norges kvinner i årene som kommer, så må det slike støtteordninger til, slik at de som faktisk vil ha barn kan få det (med mindre vi vil satse på å importere ferdigutdannent ungdom fra utlandet). Det står mellom dette og å rett og slett bestemme for hver enkelt kvinne hvor mange barn hun skal føde.

 

Red.: 1,9, ikke 1,8.

Endret av Skarstad
Lenke til kommentar
Selvfølgelig skal vi få barn, men når enkeltindivider avviker så til de grader fra normalen og får 3 ganger så mange barn som normalt blir dette feil. Hvis mange nok gjør dette blir vi overbefolket. Får hver kvinne 2,3 barn (eller noe slikt) vil befolkningen holdes ved like. At noen velger å få 9 gjør at de som kanskje hadde ønsket seg 2 må ta ansvar og ta til takke med ett.

 

Men de fleste avviker slett ikke fra normalen, eller jo, det er mange som velger å ikke få barn i det hele tatt. Norske kvinner føder (gjennomsnittlig) svært få barn, ikke nok til å opprettholde befolkningen (tror jeg). Da ser ikke jeg at det er noe problem om noen velger å få en del flere enn normalen, så lenge de gir hvert enkelt ordentlig oppdragelse. Dét kan kanskje være vanskelig å kombinere med jobb, så da er det jo fint at Staten kan trå til og holde fødselsraten på et noenlunde nivå...

 

Som sagt det er ikke selve handlingen å få ni barn jeg ser på som gal i førsteomgang. Det er det å ikke være i økonomisk stand til det. At vi som skattebetalere skal betale for at hun skal slippe å arbeide blir for meg helt feil.

 

Med velferdssamfunnet kommer frihet, og med frihet kommer ansvar. Det er med andre ord lov å ikke være fullstendig egosentrisk når en planlegger hvor mange barn en skal få, når det å få mange barn, og å avstå fra arbeid kan gå på bekostning av fellesskapet.

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar
Som sagt det er ikke selve handlingen å få ni barn jeg ser på som gal i førsteomgang. Det er det å ikke være i økonomisk stand til det. At vi som skattebetalere skal betale for at hun skal slippe å arbeide blir for meg helt feil.

Det er jo nettopp det faktum at så godt som alle vil arbeide som gjør at det blir født for få barn, så det argumentet holder ikke helt vann.

Lenke til kommentar
Dessuten er det ikke selve handlingen å få 9 barn jeg ser på som gal i førsteomgang. Det er det å ikke være i økonomisk stand til det, og måtte benytte seg av skattebetalerenes penger for å gjøre det jeg ser på som helt feil.

 

Mener du at de små ikke kan ha statens "sikkerhetsnett" bak seg for å få mat og ly? Dette vil jo (in)direkte ta disse "tilgodene" vekk fra ungene.

 

 

Edit: poster akkurat nå som privatperson, uten moderatorhatt, far til 4 unger, nok arbeide med de også.. :)

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Som sagt det er ikke selve handlingen å få ni barn jeg ser på som gal i førsteomgang. Det er det å ikke være i økonomisk stand til det. At vi som skattebetalere skal betale for at hun skal slippe å arbeide blir for meg helt feil.

 

Med velferdssamfunnet kommer frihet, og med frihet kommer ansvar. Det er med andre ord lov å ikke være fullstendig egosentrisk når en planlegger hvor mange barn en skal få, når det å få mange barn, og å avstå fra arbeid kan gå på bekostning av fellesskapet.

Så hun skal heller slite ræva av seg og ikke være hjemme men heller være i arbeid for å tjene penger så hun kan ha råd til å i det hele tatt sette mat på bordet til disse ungene hun har satt til livet i stede for å være hjemme og være der for barna sine og gi dem en skikkelig oppdragelse. Nei da er det bedre at mamma ikke er hjemme og passer på ungene men lar de heller seile sin egen sjø for det er hva vedkommende må gjøre hvis hun skal ha mat på bordet siden du mener at staten (våre skattepenger) ikke skal være med på å hjelpe til.

Ta avstand ifra arbeid? Tror du virkelig dette mennesket har noe valg?

Lenke til kommentar

Kom ikke her å si at hun ikke hadde noe valg. Du får ikke 9 barn over 15 år, med tre forskjellige menn uten å ville det.

 

Hun har det fulle ansvar for at hun har satt seg i denne situasjonen selv.

 

Merkelig å se hvordan denne kvinnen får empati for situasjonen hun er i. Noen her ser til og med ut til å se på dette som en gest til Norge. Jeg tror dere lever i en boble.

 

I min bok er det ikke langt fra det å få 9 barn uten å kunne forsørge dem med egne middler, til stereotyp drosjesjåfør som snylter på skatten. Den eneste forskjellen er at sistnevnte er mot loven.

 

Overrasket er jeg imidlertid ikke. Vi lever i et samfunn hvor nesten halvparten yter eller tar imot svart arbeid. Drittunger laster ned alt fra musikk til spill via internett, uten så mye som å vurdere konsekvensene. En gang vil også folk i dette landet innse at ingenting er gratis.

 

Alle skal ha, men bidra skal de ikke.

Lenke til kommentar

Ser ikke helt hva dette har med ulovlig nedlasting å gjøre. Nedlasting "skaper" ikke noe, men uansett hvordan man ser på det er det et arbeid å oppdra barn. Staten ønsker en stødig fødselsrate, derfor gir den økonomiske intensiver til de som gidder å få barn. Får man mange nok, er det kanskje akkurat nok til å klare seg.

 

Den globalsolidariske siden ved det, at verden er overbefolket og at vi i Norge ikke burde oppfordre folk til å få så mange barn, kan jeg i og for seg se, og være sympatisk med. Men sett fra et norsk økonomisk perspektiv, tror jeg på ingen måte alenemoren kan kalles en "snylter".

Lenke til kommentar

Norge trenger flere barn for å imøtekomme fremtidige utfordringer med pensjonsutbetalinger.

At hun velger å sterkt avvike fra normalen er ikke i seg selv et problem, da også mange avviker fra normalen på andre siden.

At hun mottar off.stønad for disse ni ungene er rimligere for staten enn om ni ulike kvinner for støtte for et barn, fordi marginal støtte per barn er minkene med antall.

 

Et hvert menneske får i løpet av livet sitt overføringer fra det offentlige.

Hvorvidt dette menneske har 8 søsken eller ikke er urelevant, fordi man i løpet av livet må bidra med mer til fellesskapet enn man forbruker.

Selvfølgelig finnes det unntak over mennesker som er pleietrengende hele livet, men det finnes ingen plausibel årsakssammenheng med størrelsen på søskenflokken.

Lenke til kommentar

Kan ikke fatte og begripe at folk mener det er ok for en sosial parasitt å få 9 unger som vi må betale for.

 

Nekter også å tro at hun greier å gi alle sine 9 barn den omsorgen de trenger, da hun sikkert står bøyd over stuebordet for å lage nummer 10.

 

At man får en unge eller 3 har jeg ikke noe imot, det er fornuftig både for familiens videreføring av gener, og for samfunnet.

 

9 barn er en stor utgift staten kommer til å ha i 18 år fremover i tid, både hjemme og på skole. For at dette skal gå bra økonomisk for oss må iallefall 6 av barna gjøre noe ut av livet sitt, men jeg personlig ser for meg nye verpemaskiner som kryper i bunnen av samfunnets tønne og lever på de som er over.

Lenke til kommentar
Kan ikke fatte og begripe at folk mener det er ok for en sosial parasitt å få 9 unger som vi må betale for.

 

Det er jo gjerne nazister, kommunister og liberalister som kaller mennesker for parasitter... Slik det er idag, så er lave fødselstall er mye større problem enn høye sosialutgifter, så AllFather sin klaging er ikke mer enn moralisme, og moralisme er ondskap.

Lenke til kommentar
Kan ikke fatte og begripe at folk mener det er ok for en sosial parasitt å få 9 unger som vi må betale for.

 

Nekter også å tro at hun greier å gi alle sine 9 barn den omsorgen de trenger, da hun sikkert står bøyd over stuebordet for å lage nummer 10.

 

At man får en unge eller 3 har jeg ikke noe imot, det er fornuftig både for familiens videreføring av gener, og for samfunnet.

 

9 barn er en stor utgift staten kommer til å ha i 18 år fremover i tid, både hjemme og på skole. For at dette skal gå bra økonomisk for oss må iallefall 6 av barna gjøre noe ut av livet sitt, men jeg personlig ser for meg nye verpemaskiner som kryper i bunnen av samfunnets tønne og lever på de som er over.

Når du sier det sånn så er jeg også helt sikker på at det er akkuratt sånn det er! :wallbash:

 

Siden hun var i en reportasje i DB så kjenner vi jo henne klart nok til å si at hun bare puler og puler og puler. Sikkert så mye at ungene hennes har flaks om de får mat en dag.

Og hvor mye lykke i livet skal man ikke ha om man skal faktisk klare å bli noe. 6 av 9, altså 66 % er faktisk helt usannsynlig høyt antall som klarer seg her i samfunnet.

Men som sagt så blir det nok bare nye verpemaskiner, for alle ungen er jo jenter. Og vi har jo sett det tidligere i historien og.

For alle som vokste opp i store søskenflokker for 100 årsiden har tatt med seg den tradisjonen videre og skapt familier på størrelser med harem -store og grufulle.

Endret av Montgomery
Lenke til kommentar

Når staten betaler såpass for oppdragelsen til disse barna burde vi kanskje fått et statlig organ som kontrollerte at pengene de investerte ble brukt vel?

 

Får de skikkelig oppdragelse slik at de senere kan bidra positivt til samfunnet, er det jo en relativt billig utgift for Staten.

 

Ellers kan jeg si at jeg reagerer på sosialklienter sin støtte i forhold til f.eks. en sykepleier eller en student sine barnestønader. Det er en annen sak, og passer ikke helt inn i denne tråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...