Gå til innhold

Alenemoren og de ni ungene


Anbefalte innlegg

Det å sette lover/regler som skal begrense hvor mange barn noen skal få lov til å ha syns jeg er ganske drøyt.

 

 

Hvorfor det?

Det er ikke en menneskerett å få barn.

Jeg synes ikke det er rett at folk setter seg selv i situasjoner hvor de vet at andre må betale for dies (dårlige) valg i sitt eget liv.

 

I den sammenheng kunne jeg godt ha tenkt å sluttet å jobbe, bare daffet hjemme rundt huset/hytten og levd livet uten en eneste bekymring.

 

Vil du betale meg 38,000kr i måneden av dine egne og andres skattpenger slik at min "drøm" kan bli oppfylt?

Det er tydligvis noen som ikke ser det problematiske i dette. Dessverre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I den sammenheng mener jeg hun ikke burde ha hatt lov til å ha så mange barn som hun har. Hadde det vært opp til meg ville man ha gitt ut sertifikat for reproduksjon basert på individet (eller parets) økonomiske situasjon. Man kommer langt med "kjærlighet", men det er penger som får verden til å gå rundt.

Fra et samfunnsøkonomisk perspektiv tjener strengt tatt landet på at folk får flere barn, så det med medalje er kansje ikke så dumt. Flere barn = flere arbeidstakere = mer skatteinntekter osv. Det er dyrt for staten nå, men om 9 personer jobber fra rundt 20 år til 70 år blir det litt fortjeneste av det.

 

Fordeler å ulemper med alt. :)

 

 

Problemet med det er at det som er i bunnen av tønna stort sett holder seg der.

Ta en tur til områder i andre verdensdeler hvor man har folk som ikke har noe annet å støtte seg til en staten.

 

Jeg personlig er spent på hvordan det vil gå med disse barna, vil de (som moren) bare være en belasting for oss både nå og i fremtiden, eller vil de klatre vekk fra morens plass i bunnen av tønna?

 

Verden er ikke et vakkert sted, og den (og jeg) er kynisk.

Derfor jeg ikke kan se like positivt på det sosioøkonomiske regnestykket slik som deg :)

Lenke til kommentar

Jeg føler at det blir som å bli invitert i et selskap. Kaken står på bordet og er ferdig oppdelt. De fleste av gjestene er høflige og forsyner seg med et stykke hver. En enkeltperson derimot tar fem stykker på rappen. Dette resulterer i at tre av gjestene ikke får noe kake i det hele tatt.

 

Rettferdig?

Lenke til kommentar
I den sammenheng kunne jeg godt ha tenkt å sluttet å jobbe, bare daffet hjemme rundt huset/hytten og levd livet uten en eneste bekymring.

Hvis du daffet rundt på hytten med 9 unger, tror jeg de ville blitt tatt fra deg :) tror ikke det er noen enkel jobb.

 

Jeg føler at det blir som å bli invitert i et selskap. Kaken står på bordet og er ferdig oppdelt. De fleste av gjestene er høflige og forsyner seg med et stykke hver. En enkeltperson derimot tar fem stykker på rappen. Dette resulterer i at tre av gjestene ikke får noe kake i det hele tatt.

 

Rettferdig?

 

Som sagt, NORGE tjenes godt mulig økonomisk på dette. Om det er bra for verden som helhet, er jo en annen sak, men for velferdssystemet i Norge tror jeg godt det kan bli et plussumspill.

Lenke til kommentar
Hvorfor det?

Det er ikke en menneskerett å få barn.

Jeg synes ikke det er rett at folk setter seg selv i situasjoner hvor de vet at andre må betale for dies (dårlige) valg i sitt eget liv.

 

I den sammenheng kunne jeg godt ha tenkt å sluttet å jobbe, bare daffet hjemme rundt huset/hytten og levd livet uten en eneste bekymring.

 

Vil du betale meg 38,000kr i måneden av dine egne og andres skattpenger slik at min "drøm" kan bli oppfylt?

Så får du nesten bare finne kvinnen i ditt liv som har lyst til det samme. Værre er det ikke ;)

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Menneskeretti...rkl%C3%A6ringen

Enhver har rett til arbeid, til fritt valg av yrke, til rettferdige og gode arbeidsforhold og til beskyttelse mot arbeidsløshet.

Er ikke husmor et yrke? :)

 

Ja, jeg vil faktisk gladelig betale skatt for å støtte personer som ser det som et livsmål å oppfostre unger på heltid. Verden er ikke slik at en må skaffe seg jobb og tjene til livets opphold. Vi er et så rikt land at vi har faktisk muligheten til å gjøre slike valg i vårt liv.

Lenke til kommentar

Leses ut som en typisk somalisk- eller pakistansk- familie. De popper ut unger, så driter i de. Pengene går til mercedes og styr.

 

30000 skattefri kroner. Det er en god lønning, på høyde med en sykepleiespesialist, ingeniør, Lære/Lektor.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Er ikke husmor et yrke? :)

 

Ja, jeg vil faktisk gladelig betale skatt for å støtte personer som ser det som et livsmål å oppfostre unger på heltid. Verden er ikke slik at en må skaffe seg jobb og tjene til livets opphold. Vi er et så rikt land at vi har faktisk muligheten til å gjøre slike valg i vårt liv.

 

 

Jeg har ikke noe imot at mødre holder seg hjemme i barndomstiden, hadde det vært opp til meg hadde det vært obligatorisk.

 

Jeg nekter komplett å akseptere at denne personen har fått 9 unger fordi hun tenker bare på barna. I mine øger er dette bare utnytting av et dårlig oppsatt velferdssamfunn.

Lenke til kommentar
Leses ut som en typisk somalisk- eller pakistansk- familie. De poper ut unger, så driter i de. Pengene går til mercedes og styr.

 

30000 skattefri kroner. Det er en god lønning, på høyde med en sykepleiespesialist, ingeniør, Lære/Lektor.

 

En lektor som slipper å ta seg av 9 unger. Hadde lektoren hatt 9 unger å ta seg av, ville inntekten vært betraktelig høyere.

 

Er hun innvandrer?

Lenke til kommentar
En lektor som slipper å ta seg av 9 unger. Hadde lektoren hatt 9 unger å ta seg av, ville inntekten vært betraktelig høyere.

En lektor vil ikke være så forbaskete dum å poppe ut 9unger.

Er hun innvandrer?

Vet ei, jeg skrev "leses ut som"

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Det er helt feil.

Norge KAN tjene på dette.

KAN er ikke det samme som VIL.

 

...det var vel derfor jeg skrev "kan", og ikke "vil".

 

I så tilfelle så beklager jeg at jeg leste feil :)

Jeg mener ikke at vi burde dekket dette, da "kan" ikke er godt nok (synes jeg).

Jeg personlig er stor fan av Kina sitt etbarnspolitikk, dog hos de er kvinner ikke likestilt med menn, så hos de har det gått helt feil.

 

I Norge kunne vi ha hatt et tak på 1-3 barn, noe som burde være nok for de aller fleste.

Lenke til kommentar
30000 skattefri kroner. Det er en god lønning, på høyde med en sykepleiespesialist, ingeniør, Lære/Lektor.
Har de 9 unger eller mer å ta seg av? :roll:

Poenget her er at folk må "jobbe" for lønningen, med skatt. Mens andre sitter hjemme å popper ut unger.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Så å passe på 9 unger er ikke å jobbe?

Spør du meg høres det ut som en av de tyngste jobbene her til lands ;)

Det handler egentlig ikke om jobb, men etikk.

Det moderne samfunnet trenger ikke folk med bondementalitet, og det er heller ingen rettighet å poppe ut barn.

Men! Det er en plikt å oppdra barnet riktig.

 

Spørsmålet blir da:

Vil alle barnene får de riktige stimulasjonene? (Hun kan umulig gi nok oppmerksomhet til alle 9)

Vil de får nok penger til skolesakene sine? (mtp. det er kun 3000kr per stykk og hun kan ikke jobbe)

osv.. Du kan føle at problemene bare hope seg opp...

 

edit: Nørsk :closedeyes:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Særdeles interessant tråd, la oss virkelig få max ut av denne saken uten flaming og tull, jeg følger med.. :)

 

Så å passe på 9 unger er ikke å jobbe?

 

jepp, har ikke barnehagene en lovbestemt kvote hvor mange barn en person kan ha under oppsikt(innenfor 7.5 timers arbeidsdag)?

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Jeg mener ikke at vi burde dekket dette, da "kan" ikke er godt nok (synes jeg).

 

Vel, jeg kan jo ikke si å vite stort om dette, men jeg ville ihvertfall ikke blitt overrasket om Norge går i pluss her. Det er ihvertfall ikke opplagt at vi taper på det, og det er jo det som er tema for denne tråden. Det er IKKE selvsagt at kvinnen utnytter samfunnet. Man kan heller si det slik at det er Staten som utnytter menneskers naturlige lyst til å få barn: Staten TRENGER barn, men slipper å betale spesielt mye for å få oppdratt dem (som tidsmessig er en svært kostnadsmessig prosess), fordi folk er villige til å gjøre det uten å få noe særlig støtte.

 

Å oppdra barn kan ses på som en jobb på linje med alle andre. Den er bare ikke spesielt godt betalt.

 

Om det er mulig å gi adekvat oppdragelse til så mange barn samtidig er jo en interessant diskusjon, men det er tross alt ikke så uvanlig å ha så mange barn, og jeg har aldri hørt noen foreslå det før. Det er heller ikke noe problem å oppdra ett enkelt barn enda dårligere - hvis man for eksempel er på jobb hele dagen, og "bidrar til resten av samfunnet" :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...