Gå til innhold

Alenemoren og de ni ungene


Anbefalte innlegg

Når jeg ser denne nibarnsmoren blir jeg provosert. Det vekker de samme følelsene i meg som når jeg setter meg i en taxi etter en kveld på byen, og taxisjåføren skrur av takstometeret. Det vekker de samme følelsene som når jeg spaserer en tirsdags formiddag i Karl Johanssgate og ser arbeidsløs på arbeidsløs som inntar den fjerde halvliteren for dagen ved middag.

 

Jeg ser ikke mennesker som jeg plasserer under meg på noen måte, men jeg ser mennesker som ikke er villig til å gjøre en innsats. Det gjør meg trist.

 

Det er mulig jeg ordlegger meg feil når jeg snakker om verdiskapning. Det jeg mener er at kun etterspørsel skaper markeder. Er det etterspørsel etter frisører vil folk bli frisører. Er det etterspørsel etter beautysalonger vil folk starte dem. Forskjellen er at denne kvinnen neppe har sett et behov i samfunnet, og handlet deretter. Hun ønsket seg barn, mange barn, og fikk dem uten å tenke på konsekvenser. Jeg tror ikke denne kvinnen har tenkt at, nå skal jeg lage barn i hopetall for å skape arbeidskraft. Motivasjonen bak handlingen var egoistisk, det er poenget mitt.

Norge trenger arbeidskraft. Det hun gjør er å skape fremtidig arbeidskraft. Det er etterspørsel etter arbeidskraft i norge, og hun skaper mere av de. hadde det bare vert mange flere av disse, så hadde vi fått redusert innvandringen til norge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg stille et spørsmål til alle:

Som Barnedoktor (og alle andre doktorer), er jeg påbudt av loven og er ansvarlig, for å rappotere barnemisbruk.

 

Hvis jeg ser denne "situasjonen" påvirker barnene i form for dårlig mental helse, fysisk helse og utdanning.

Er dette misbruk?

Er jeg pliktet til å rapportere dette til barnevernet?

 

Tenk på dette, spesielt til deg "okjatakk"

 

Klart du må rapportere det om du synes det er misbruk. Men jeg skjønner ikke hva du mener det har med denne saken å gjøre? Disse barna har en mor som er hjemme på fulltid og de har mange søsken å leke med og som passer på de. De har det sikkert minst like bra som de fleste andre barn.

Lenke til kommentar
Jeg stille et spørsmål til alle:

Som Barnedoktor (og alle andre doktorer), er jeg påbudt av loven og er ansvarlig, for å rappotere barnemisbruk.

 

Hvis jeg ser denne "situasjonen" påvirker barnene i form for dårlig mental helse, fysisk helse og utdanning.

Er dette misbruk?

Er jeg pliktet til å rapportere dette til barnevernet?

 

Så nå ble du plutselig opptatt av medisinsk etikk. Hvor var denne interessen når du gikk inn for tvangssterilisering?

Lenke til kommentar
Når jeg ser denne nibarnsmoren blir jeg provosert. Det vekker de samme følelsene i meg som når jeg setter meg i en taxi etter en kveld på byen, og taxisjåføren skrur av takstometeret. Det vekker de samme følelsene som når jeg spaserer en tirsdags formiddag i Karl Johanssgate og ser arbeidsløs på arbeidsløs som inntar den fjerde halvliteren for dagen ved middag.

 

Jeg ser ikke mennesker som jeg plasserer under meg på noen måte, men jeg ser mennesker som ikke er villig til å gjøre en innsats. Det gjør meg trist.

 

Det er mulig jeg ordlegger meg feil når jeg snakker om verdiskapning. Det jeg mener er at kun etterspørsel skaper markeder. Er det etterspørsel etter frisører vil folk bli frisører. Er det etterspørsel etter beautysalonger vil folk starte dem. Forskjellen er at denne kvinnen neppe har sett et behov i samfunnet, og handlet deretter. Hun ønsket seg barn, mange barn, og fikk dem uten å tenke på konsekvenser. Jeg tror ikke denne kvinnen har tenkt at, nå skal jeg lage barn i hopetall for å skape arbeidskraft. Motivasjonen bak handlingen var egoistisk, det er poenget mitt.

 

Min intensjon var vel i grunn ikke å skape en diskusjon om hvor vidt samfunnet er økonomisk tjent med dette, men heller å skape en debatt om hvor vidt det er etisk riktig å handle på denne måten. Å handle på en måte som du selv er tjent med, men som (kan) gå på bekostning av resten av befolkningen.

 

Jeg stiller meg ikke helt bak Geirs tankegang her, som synes å bare ville rettferdiggjøre kvinnens handlinger fordi det er det mest praktiske/økonomiske; jeg mener ikke at man nødvendigvis bør se på denne kvinnen som en som har "falt utenfor". Med dagens fødselsrater, er det behov og etterspørsel etter økt arbeidsplass, og dermed flere barn. I dette bildet faller barnetrygden meget godt inn - jo høyere trygd, jo flere barn blir produsert. Hadde Norge hatt en altfor stor tilvekst av barn, hadde nok barnetrygden blitt satt ned, og folk ville hatt færre intensiver til å få (mange) barn.

 

Så, fikk denne kvinnen barn av egoistiske grunner, fordi hun visste det var mulig å leve av det? Kanskje, det går jo strengt tatt ikke an å vite. Men det virker rimelig. La oss anta det. Men hva så? Jeg er 20 år, student, har masse fritid og har ingen jobb. Er det egoistisk av meg? Kanskje. Jeg gjør jo ikke noe produktivt på fritiden min. La oss si at jeg får meg en jobb, fordi jeg vil tjene litt bedre, eller kanskje fordi jeg vil ha noe å bedrive tiden min med. Jeg gjør det altså IKKE hovedsakelig fordi jeg vil gi noe til samfunnet. Er dette egoistisk? Tja, noen vil nok mene det, men det feller sannsynligvis de fleste i samfunnet. Det er ikke likegyldig for folk om de får en godt eller dårlig betalt jobb, for å si det sånn. Så lenge man godtar at det å få barn i Norge i dag er en ressurs for landet, noe det er etterspørsel etter, som reflekteres i relativt høye støtteordninger, kan jeg ikke se at noen kan angripes moralsk for å velge den leveveien, mer enn andre kan angripes for å bli frisører fordi de vet det er noe de kan tjene penger på.

 

Nei, alle kan ikke få 9 barn i Norge. Men alle kan heller ikke bli frisører. Betyr det at det går på bekostning av resten av samfunnet om noen blir frisører?

Endret av flammekaster
Lenke til kommentar
Så nå ble du plutselig opptatt av medisinsk etikk. Hvor var denne interessen når du gikk inn for tvangssterilisering?

Hvis jeg ikke kan yte en personlig salve om denne saken, pga. "holdningen", kan jeg like godt gi faen å rapportere enhver misbruk. Jeg kan spille en liberaltulling og kommer med idiotiske unnskyldinger, for deres skyld?

 

Men, jeg er jeg og min holdning er meg.

Min personlighet formere holdningen min, og jeg er en medlidende person. I dette tilfelle, er jeg på barnenes side.

 

Ulik enkelte her, er jeg ikke frekk nok, til å krever andre til å forandre på holdningen sin.

Maken til møkk skal man ser lenge etter.

Lenke til kommentar

Hvordan kan det være ille for barna at moren er der for dem hele tiden.

 

Ungene til denne alenemoren ser ut til å få tettere oppfølging enn hva endel alenebarn med to foreldre får....

 

Skal man tenke på barnas beste så burde man ta fatt i alle foreldrene som stuer vekk ungene tidligst mulig i SFO/barnehage og henter dem ved stengetid. Der snakker man forsømming. :)

Lenke til kommentar

Det er bare tull å påstå at alenemoren som forsørger ni barn alene snyter på velferdsstaten. For det første er ikke det akkurat økonomisk å ha så mange barn, da det koster å ha barn. Dessuten vil moren få en masse med husarbeid da barna roter til hjemmet. Moren må samt bruke stemmen sin på å kjefe dem, noe som er svært slitsom.

Vil moren da ha tanken på å tjene penger ved å ha så mange barn i et så rikt land?

Lenke til kommentar

Har man ni unger og er alenemor så burde man stille spørsmålstegn ved om det er forsvarlig at hun er ute i arbeid. Av hensyn til barna burde hun holde seg vekke fra alt som har med arbeid å gjøre. I hvert fall frem til ungene er på skolen.

 

"Thats how mom did it, thats how Norway does it and it's worked out pretty well so far."

 

Det gjelder å sette ting litt i perspektiv her. Spesielt når man snakker om barnas beste :)

Lenke til kommentar
Det er bare tull å påstå at alenemoren som forsørger ni barn alene snyter på velferdsstaten. For det første er ikke det akkurat økonomisk å ha så mange barn, da det koster å ha barn. Dessuten vil moren få en masse med husarbeid da barna roter til hjemmet. Moren må samt bruke stemmen sin på å kjefe dem, noe som er svært slitsom.

Vil moren da ha tanken på å tjene penger ved å ha så mange barn i et så rikt land?

Har du bevis at denne moren ikke snyter på velferds Norge?

 

Det er plenty av bevis på at hun gjør.

Et slik galskap vil ikke være mulig i f.eks Chile.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Det er bare tull å påstå at alenemoren som forsørger ni barn alene snyter på velferdsstaten. For det første er ikke det akkurat økonomisk å ha så mange barn, da det koster å ha barn.

 

Seriøst? Ikke økonomisk? Hvilken rolle spiller økonomi for denne kvinnen når vi betaler henne. Hun har i utgangspunktet ingen penger selv, men får alt fra felleskapet.

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar

Og hva får samfunnet igjen for denne investeringen? Her bruker en kvinne mesteparten av dagen på å sikre oss fremtidig arbeidskraft. Er det så vanskelig å sette ting i perspektiv og se alle nyanser i denne saken? Snylting er ikke noe som er bra i en velferdsstat. Men det er toppen av tåpelighet å fremstille dette som en som kun får og ikke gir noe tilbake. For det gjør hun så absolutt ved å oppdra 9 unger. Ungene er ethvert samfunns viktigste ressurs.

 

Jeg regner med folk har satt seg litt inn i dette og ikke tror vedkommende sitter med overgangsstønad og kontantstøtte frem til alle ungene er 18?

 

Akkurat hvilken del av støtten er man uenig i?

 

Barnebidrag: Rett og rimelig. Dette er penger fra barnets far, ikke fra deg og meg. Med mindre far ikke er oppgitt.

Kontantstøtte: Fås kun når ungen er 1 og 2 år. Og det er langt billigere for staten enn om denne moren sender ungene i barnehage....

Overgangsstønad: Gis fordi kvinnen ikke har mulighet til å jobbe i en tidsbegrenset periode. Har man jobben å oppdra 9 unger, så sier det seg selv at muligheten til å jobbe er begrenset når ungene er små (gis inntil det yngste barnet fyller tre år). Med mindre hun skal forsømme ungene da....

Barnetrygd: Samme som alle andre får.

Bostøtte: Samme som de fleste aleneforeldre får.

 

Akkurat hvilken del av støtten er det folk ønsker å fjerne? Fagkyndige mennesker har slått fast at hun er uten evne til å jobbe grunnet omsorgen (noe som er forståelig for alle som ikke lever i en illusjon om at det ikke er arbeid å oppdra barn...) så derfor får hun overgangsstønad i en periode. Jeg regner med folk tenker på barna før de åpner munnen, det er jo kommet endel uttalelser i denne tråden som ikke er av hensyn til barna i denne saken.

 

Snylteri er en forferdelig uting, det er jeg helt enig i. Det er få ting som irriterer meg mer enn akkurat det i en velferdsstat. Men jeg kan ikke se at noe snylteri er bevist i denne saken her. :)

 

Faktum er at om 2 år så sitter kvinnen med 20 940 kroner i måneden. Nesten halvparten av de pengene er det ungens far/fedre som betaler. Hun må da sørge for å sikre seg en inntekt etter skatt på over 10 000 kroner for å dekke sine utgifter. Det vil si hun vil ha mindre fritid enn 99% av de som skriker ut i denne tråden og hun gjør en større tjeneste for samfunnet enn 99% i denne tråden.

Lenke til kommentar
Og hva får samfunnet igjen for denne investeringen? Her bruker en kvinne mesteparten av dagen på å sikre oss fremtidig arbeidskraft. Er det så vanskelig å sette ting i perspektiv og se alle nyanser i denne saken? Snylting er ikke noe som er bra i en velferdsstat. Men det er toppen av tåpelighet å fremstille dette som en som kun får og ikke gir noe tilbake. For det gjør hun så absolutt ved å oppdra 9 unger. Ungene er ethvert samfunns viktigste ressurs.

 

Men hvordan vet du det? Ingen her kan si om ungene følger mora sitt eksempel og bare vil ha masse unger fra tenåringsalder! Eller om noen av de blir kriminelle eller en byrde for samfunnet istedet! Det er det ingen som kan vite når de får unger.. Hun hadde jo bestemt seg for å få masse unger og fikk sin første som 17 åring. Skal vi gå og klappe alle tenåringsmødre på ryggen og si "bra jobba!" ? Uten å jobbe eller ha en utdannelse..

 

 

 

Barnebidrag: Rett og rimelig. Dette er penger fra barnets far, ikke fra deg og meg. Med mindre far ikke er oppgitt.

 

Vet vi det? I denne saken handler det om 3 fedre.. kan det være at alle har jobb? Det vet vi ikke...

 

 

Kontantstøtte: Fås kun når ungen er 1 og 2 år. Og det er langt billigere for staten enn om denne moren sender ungene i barnehage....

 

Men samtidig så skatter hun ikke av støtten, hun gir ikke tilbake noe som helst ved at hun ikke jobber.

 

 

Overgangsstønad: Gis fordi kvinnen ikke har mulighet til å jobbe i en tidsbegrenset periode. Har man jobben å oppdra 9 unger, så sier det seg selv at muligheten til å jobbe er begrenset når ungene er små (gis inntil det yngste barnet fyller tre år). Med mindre hun skal forsømme ungene da....

 

Hun kan komme seg ut i jobb som alle andre! Det finnes da barnepass tilbud overalt! Når ungene hennes er gamle nok til å gå i barnehage, så synes jeg hun kan ut og søke jobb og forsørge barna sine på den måten man burdte! Og ikke leve på at alle andre her til lands jobber for at hun kan pule på seg unger i hytt og pine! :hrm:

 

 

Akkurat hvilken del av støtten er det folk ønsker å fjerne? Fagkyndige mennesker har slått fast at hun er uten evne til å jobbe grunnet omsorgen (noe som er forståelig for alle som ikke lever i en illusjon om at det ikke er arbeid å oppdra barn...) så derfor får hun overgangsstønad i en periode. Jeg regner med folk tenker på barna før de åpner munnen, det er jo kommet endel uttalelser i denne tråden som ikke er av hensyn til barna i denne saken.

 

Her er det snakk om at mor frivillig har fått så mange barn, siden hun var tenåring begynte hun. Dette er hennes ønske! Barna fortjener jo selvsagt alt det alle andre barn her til lands får. Men hadde det ikke vært for at Norge (dvs. oss som faktisk jobber!" har så mye støtte å gi ut, ja så hadde de barna måtte spise smuler og sitte på gata med en kopp foran seg.. Noe som jeg egentlig føler at mora gjør, bare at hun gjør det på en moderne måte..

 

Snylteri er en forferdelig uting, det er jeg helt enig i. Det er få ting som irriterer meg mer enn akkurat det i en velferdsstat. Men jeg kan ikke se at noe snylteri er bevist i denne saken her. :)

 

Det kan jeg..

 

Faktum er at om 2 år så sitter kvinnen med 20 940 kroner i måneden. Nesten halvparten av de pengene er det ungens far/fedre som betaler. Hun må da sørge for å sikre seg en inntekt etter skatt på over 10 000 kroner for å dekke sine utgifter. Det vil si hun vil ha mindre fritid enn 99% av de som skriker ut i denne tråden og hun gjør en større tjeneste for samfunnet enn 99% i denne tråden.

 

Selvvalgt, null sympati fra meg.. Jeg ser det slik at vi gjør henne en tjeneste, ved å jobbe slik at hun kan fø på sine unger. Hadde hun vært syk og ikke kunnet jobbe, så hadde jeg glatt gitt henne all sympati. Men når hun får penger rett i hånda bare for å ha lagt seg ned og pult (ihvertfall 9 ganger som vi vet), ja da kan hun bare ligge i den senga hun har redd opp sjøl.. Det verste er at vi sikkert har betalt for senga hennes..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...