Mr. Bojangles Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Har i det siste fått sansen for Sudoku, men lurer litt på hvilken "strategi" som er best. Har ikke fått helt teken på det enda, så blir mye prøving og feiling bare. Er det best å løse det firkant for firkant, horisontalt eller vertikalt? Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Du bør først finne et tall du har mange av og finne dette tallet i alle rutene, om mulig. Det jeg pleier å gjøre etter dette er og prøve å fylle rader eller ruter med mange tall i. Etter dette blir det bare å finne enkle tall uten å prøve å fylle en rute eller rad. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Det er jo skrevet adskillige bøker om sudoku, med beskrivelser av mange forskjellige teknikker du kan bruke for å avgjøre hvor bestemte tall må plasseres. Jeg kjøpte en slik bok til faren min ikke så lenge etter at sudoku tok av i Norge, og han er blitt utrolig flink (og avhengig). Selv syntes jeg ikke sudoku var artig så veldig lenge (), så jeg løser aldri sudoku nå om dagen, men teknikken min er vel stort sett den samme som Knewt skisserer. Først ta de "opplagte" tallene (altså dem du allerede har mange av), deretter jobbe med de radene/kolonnene/boksene det begynner å bli mange tall i. Mer avanserte teknikker kan vel strengt tatt ikke jeg, men som sagt - det finnes bøker. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Det beste er å prøve ut alle slags strategier, være fleksibel slik at man kan tilpasse seg ulike situasjoner som oppstår. Jeg bruker ofte mange ulike strategier; starter med de enkleste, og beveger meg mot mer kompliserte strategier alt etter hva som trengs (når man tilsynelatende sitter fast må man benytte seg av en annerledes fremgangsmåte enn man har gjort hittil). Eller sagt på en annen måte: Er det best å løse det firkant for firkant, horisontalt eller vertikalt? Ja. Fortsett å prøve og feile, så finner du nok fram til flere mulige strategier. Lenke til kommentar
Ville Vonca Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Det som fungerer best for meg er å starte med tallene det er flest av og etter hvert finne et mønster for rekkefølgen rutene skal bli fylt. Ofte er det et parallelt mønster som gjør det enkelt å se hvor det er mulig å finne neste tall, og da er det bare å teste ut de forskjellige teknikkene. Lenke til kommentar
Scientia Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 På mer kompliserte sudokuer må man se på alle rutene i sammenheng. Jeg lager gjerne en kladd der jeg skriver opp alle sifferene hver rute kan inneholde. Da kan jeg se hvilke som ikke skal være hvor, og begrense antall bokser der de må være. Det kan gjøre at jeg kan eliminere dem fra andre bokser igjen. Til slutt sitter man forhåpentligvis igjen med bare et tall i hver rute uten noen kollisjoner. Lenke til kommentar
Kryp2 Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Klarer ikke fylle ut de siste noen som kan hjelpe? Den som er markert er hintet.. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 (endret) Hva vil det si at den er hintet? Er du sikker på at du har gjort alt riktig? Føler ikke at den kan gå opp (jeg er ingen ekspert, sikkert løst sudoku 3-4 ganger før). Det skal hvertfall stå 9 på 3 rad, siste kolonne. Endret 29. oktober 2008 av Arbakadarba Lenke til kommentar
Kryp2 Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Jeg pleier å løse sudoku på vg.no, og når man står fast er det bare å be om et hint og en rute markeres. Alt er gjort riktig så langt. Ved hjelp av prøving og feiling fant jeg ut at man kan sette 1 i den markerte ruta. (Da går den opp.) Spørsmålet er hvorfor.. Lenke til kommentar
HalogenpæreUtenLys Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Klarer ikke fylle ut de siste noen som kan hjelpe? Den som er markert er hintet.. Vil tro at dette er den egentlige fasiten: Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 (endret) om du ser på ruta til høgre for midten og den nedenfor ser du at begge har tallet 1, så da finner du forut hvor tallet 1 i den øverste skal plasseres. edit: glem det! så ikke 1-tallet øverst! Endret 29. oktober 2008 av Leken Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Jeg pleier å løse sudoku på vg.no, og når man står fast er det bare å be om et hint og en rute markeres. Alt er gjort riktig så langt. Ved hjelp av prøving og feiling fant jeg ut at man kan sette 1 i den markerte ruta. (Da går den opp.) Spørsmålet er hvorfor.. Det gjorde den visst. Prøvde det i sted også, men da gikk det ikke. Så jeg må vel ha oversett noe. Lenke til kommentar
Kryp2 Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 (endret) Klarer ikke fylle ut de siste noen som kan hjelpe? Den som er markert er hintet.. Vil tro at dette er den egentlige fasiten: Hadde det ikke vært for at utgangspunktet er forskjellig fra den jeg pasta, ja. Men i dette tilfellet er det de blå tallene som er utgangspunktet Endret 30. oktober 2008 av Kryp2 Lenke til kommentar
HalogenpæreUtenLys Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Her. Ny fasit: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå