Woods Skrevet 24. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 24. mai 2008 (endret) God kveld kjære gamere, topic title forklarer spørsmålet. I denne tråden håper jeg at vi kan skaffe litt informasjon om hva som egentlig skjedde med Innerloop Studios AS. Må også nevne at jeg er relativt usikker hvor jeg skal poste dette emnet, men følte at denne kategorien passet best. Må også nevne at det allerede finnes en lignende tråd fra 2004 – men den var lukket. Nysgjerrig som nordmenn flest – tok jeg i bruk Google og søkte litt etter informasjon. Dette er hva jeg har funnet til nå: 20 Oktober 2004 postet Gamer.no en artikkel angående Innerloops nye prosjekt Vikingjarl. Link til Gamer.no artikkel Leste også i avisen at de fikk 1,4 millioner til utvikling av dette spillet. Disse pengene skulle hovedsakelig brukes til å lage en demo modell – for å presentere til potensielle utgivere. Videre fant jeg ut at Innerloop Studies AS er listet opp som firma i bedriftskatalogen Summa. Denne kan selvsagt være udatert og dårlig oppdatert fra deres side. Men siden ga meg i hvert fall et organisasjonsnummer jeg kunne bruke i Brønnøyregisteret. Etter gjentatte mislykka søk etter firmanavnet Innerloop – prøvde jeg organisasjonsnummeret. Nå skal jeg ikke hoppe til konklusjoner, men det virker som Innerloop har blitt lagt ned. Men gründer Henning Rokling har startet et nytt firma(med samme org. nummer) under navnet Propertygroup AS, som da er et megler firma. For de som vil ta en nærmere titt på dette kan de se selv på Link til Brønnøyregisteret Google ferden fortsatte – og der fant jeg et topic fra Codemasters sitt forum. Jeg siterer bruker ”Madhat” ” Well,... no. The developer of IGI and IGI2 Innerloop Studio ist more or less closed down (right now it consists of 1 person: the owner Henning Rokling) and therefore the chances for IGI 3 are very bad.” Link til Codemasters forum Hvor troverdig denne kilden er, kan diskuteres, med tatt i betraktning hvor lite tilgjengelig informasjon å hente, må vi ta det vi finner. Dere lurer sikkert på hvorfor jeg har tatt bryet å finne denne informasjonen om Innerloop Studios. Det hele startet egentlig med at jeg har gode minner fra Project IGN og IGN2. Jeg er også stolt av norske spilleproduksjoner (som det dessverre er svært få av) og likte veldig godt hva Innerloop drev med. Etter som tiden har gått har jeg glemt selskapet, men kom på Innerloop da jeg leste bedriftsprofilen til Funcom. Hvor ble det av Vikingjarl – og hvor ble det av Innerloop? Jeg har sendt mail til tidligere gründer i håp om svar, skal også be om tillatelse om å poste hans svar på e-posten her, samtidig som jeg linker til innlegget. Håper det er flere som er interesserte i å høre hva som skjedde med Innerloop. Er det noen flere som har noen detaljer rundt dette? EDIT: Etter litt videre google-etterforskning, kom jeg over en artikkel fra Daglbadet.no. Jeg siterer Dagbladet og Henning Rokling: "- Det var, for å være helt ærlig, et mareritt. Vi jobba 15 timer i døgnet, sju dager i uka, for å bli ferdige med spillet. Men nettopp på grunn av utviklingen du nevner, måtte vi legge ned driften etter at spillet ble lansert. Dersom Innerloop skulle eksistert i dag, hadde vi trengt en kapitaltilførsel på minimum 50 millioner kroner - og det kan man bare glemme å få i Norge, forteller Rokling." Dagbladet.no Dette forklarte egentlig alt.... Igjen - det er noe rart her. Dagbladet.no publiserte denne artikkelen mandag 30.08.2004, og Gamer.no presenterte Innerloops Vikingjarl 20. oktober 2004? Endret 24. mai 2008 av Woods Lenke til kommentar
-sparks- Skrevet 27. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 27. mai 2008 (endret) Merkelig, de må ha ruget på den artikkelen en god stund da. Det er synd. Jeg er også litt skuffet over Gamer her, de skal liksom være det største norske spillmediet, også lager de ikke engang en artikkel når en av de svært få store norske spillutviklere tryner? svært skuffende. Endret 27. mai 2008 av -sparks- Lenke til kommentar
LordjOX Skrevet 27. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 27. mai 2008 Ja kjedelig å se at norske spillutviklerselskaper forsvinner uten ord. Husker for tre år siden kunne man lese at Running Games skulle utvikle en middelalder MMO og hadde til og med fått engasjert Tony Robinson (kjent fra Blackadder). Siden den gang har man ikke hørt noe. http://www.medieval-kingdoms.com/ http://www.running-games.as/rga/index.html Lenke til kommentar
Nuur Skrevet 27. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 27. mai 2008 Det der hørtes faktisk litt interresant ut det der Lenke til kommentar
rulleguru Skrevet 27. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 27. mai 2008 Jeg vet at flere av de som jobbet i innerlop nå jobber i ArtPlant som først og fremst lager barnespill Lenke til kommentar
Woods Skrevet 2. juni 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 2. juni 2008 (endret) Oppdatering Med tillatelse fra Jack Kristoffersen siterer jeg hans svar pr. e-post: ” Det stemmer som du har gravd fram i forumet. Etter IGI2 så aviklet Innerloop all drift. Etter en tid i dvale startet Henning opp Vikinjarl sammen med Pål Holmberg, en av programmererne som hadde jobbet i Innerloop tidligere. Dette var ment til å være en mindre nisje sak, ikke hva man vanligvis forbinner med en Innerloop produksjon. De kom ganske langt, jeg prøvd en versjon som var veldig morsom å spille, men jeg tror ikke aldri de fikk det helt ferdig. Jack.” Videre formidlet Jack at folkene bak Innerloop AS senere startet to nye selskap. Tidligere nevnte ArtPlant og Hue. Link til disse finner dere nedenfor. http://www.artplant.no http://www.hue.no/ Det var litt greit å vite hva som skjedde bak Innerloop, spesielt etter IGI prosjektene. Endret 2. juni 2008 av Woods Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå