Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Prosjekt 4WD ROBOT

~ Rufus

Heisann!!

Kim heter jeg og går nå fortiden på skole i Tromsø hvor jeg studerer Data- og Elektronikk.

Hele ideen med dette prosjektet er å designe og konstruere en 4WD differensial robot med en integrert Robot arm og kamera med tilt funksjoner styrt av motorer og servoer. Roboten skal kunne unngå kollisjoner og ha muligheten til å detektere objekter i sin vei. Det skal også være muligheter for å kontrollere Robotens bevegelser trådløst ved bruk av datamaskinen ved hjelp av grafiske programmer på datamaskinen.

For å gjøre dette litt enkelt har jeg tenkt å integrere en gammel bærbar datamaskin med støtte for WiFi og COM port. Ideen her er å bruke eksternt skrivebord fra hvilken som helst datamaskin for å koble seg opp til den bærbare datamaskinen i roboten. Fra der programmerer jeg et Visual Basic program som har muligheten til å åpne opp COM porten så jeg kan sende data til mikrokontrolleren.

Programmet skal også få mulighet til å vise kameraet på roboten samt temperatur, fuktighet, trykk, kanskje jeg integrere GPS modul også, Får se om budsjettet holder så langt :whistle:

Modulen jeg skal bruker er den vel kjente Basic Stamp 2 brikken fra Parallax med Mikroprosessoren PIC16F57. Den har 16 I/O porter og opererer ved en spenning på 5 Volt eller 12 Volt, den har spenningsregulator innebygget. Grunnen til at dette ble mitt valg er på grunn av det enkle programmeringsspråket PBASIC.

Sketchup bilder:

th_Robotprosjekt2008frontcopy.jpgth_Robotprosjekt2008Xraycopy.jpgth_Robotprosjekt2008dsdaddddcopy.jpgth_Robotprosjekt2008dsdaddddFront2copy.jpgth_Robotprosjekt2008dsdaddddXraycopy.jpgth_RobotArm.png

Dimensjonene du ser på disse bildene er ikke nøyaktige.

Google sketchup model kan lastes ned her: Prosjekt_2008-4WD_Rover.skp

Blokkskjema over hvordan kommunikasjonen oppstår og hvordan dataen blir sendt:

Blokkkkskjema.jpg

Litt usikker på om jeg skal bruke Pleksiglass eller Aluminium, jeg har faktisk lyst å bruke begge.

Tror nok jeg for det meste kommer til å bruke Aluminium, i vertfall på de skjøreste plassene og pleksiglass hvor det ikke er så mye bevegelser og tyngde. Pleksiglass har jeg masse ut av, verre med Aluminium. Noen som vet om en plass hvor jeg får kjøpt Aluminium i Tromsø? Eller på nettet? Hadde vært supert om noen hadde peiling! :D

På hvert led skal jeg bruke Gear Motor fra Tamiya, disse motorene er perfekt til dette prosjektet. De er sterke, tåler en del og det følger til og med piggdekk på kjøpet! woohoo!:D De 4 ledene skal jeg bygge på den måten at jeg kan tilte dem opp og ned ved hjelp av servo eller step motor.

Sponsorer:

alfa_bertone_bella_sketch_200_red_shoestring19_shadow.gif

Carrozzeria Alfa.no sponset meg med 1000kr!

Takker og bukker for det.

Vendur_logo.jpg

Vendur.no har vært så sjenerøs og sponset meg med 2 stykk vifter av typen SilenX 80mm Blå!

Tusen takk!

SkorpensLogo.jpg

Skorpens Blikkenslagverksted sponset meg med 1x 1x2m-0.5 mm Aluminiumsplate!!

Akkurat det jeg trenger for å bygge karosseriet! :D

Her er handlelisten min:

-1x Basic Stamp 2 Mikroprosessor fra Parallax

-2x Gear Head Motor fra Tamiya

-1x Accelerometer fra Elfa.se

-2x Sabertooth dual 10A motor driver fra Dimension Engineering

-1x Servo Controller fra Parallax

-1x GPS Receiver Module fra Parallax

-1x 12V Batteripakke 3600mAh fra Altitec

-1x 7.2V Batteripakke 3600mAh fra Altitec

-Xx Sunbeam Lazer LED fra Netshop.no

-2x Sunbeam Kald Katode, 10cm, Blå fra Netshop.no

-Xx Sunbeam Hyperlight fra Netshop.no

-2x MIST vifte, 80x80x25mm fra Netshop.no

-1x Arctic Alumina Termisk Lim fra Netshop.no

-3x Bryter, 12V, 20A, Ø12 hull, Rød fra Microplex.no

-4x Kabelstrømpe fra Microplex.no

-Xx Krympehetter Fra Tromsø

Alt av Servoer, Step Motorer, Små Elektroniske Komponenter, Laptop, osv har jeg fra før av. Vurderer å skaffe meg nye LEDs siden de jeg har nå ikke er skarpe nok. Blir vel å kjøpe nye servoer også.

Hmm... Begynner vel å bygge i sommerferien regner jeg med, er du interessert kan du ta en titt på mine gamle prosjekter på hjemmesiden min.

Min youtube kanal: http://www.youtube.com/user/illyria111

Mail: [email protected]

Kom gjerne med forslag!

I'll Be Back! :thumbup:

Se kommentartråd her!

*Edit*

Haha... nå har Roboten fått seg kallenavn! :D

*Rufus*

Endret av -NightInGale-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...