gp500 Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Jeg har vært og sett på en Opel Omega 1997 2,5 V6. Eieren sier at det aldri har vært katalysator på denne bilen. Jeg syns dette er litt rart, da jeg tok det som en selvfølge at alle biler fra siste del av 90-tallet var utstyrt med katalysator. Er det noen som vet noe om dette? Lenke til kommentar
andr3as Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Jeg har vært og sett på en Opel Omega 1997 2,5 V6. Eieren sier at det aldri har vært katalysator på denne bilen. Jeg syns dette er litt rart, da jeg tok det som en selvfølge at alle biler fra siste del av 90-tallet var utstyrt med katalysator. Er det noen som vet noe om dette? Det har vært påbudt med katalysator på alle nye biler som har vært solgt i norge siden 1989. Kan jo være at noen har fjernet den og blir det merket på eu kontroll så får du den vell ikke godkjent regner jeg med. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Jeg har vært og sett på en Opel Omega 1997 2,5 V6. Eieren sier at det aldri har vært katalysator på denne bilen. Jeg syns dette er litt rart, da jeg tok det som en selvfølge at alle biler fra siste del av 90-tallet var utstyrt med katalysator. Er det noen som vet noe om dette? Som Zmurfen skrev så er dette påbudt på alle bensinbiler siden før 90-tallet. Tviler på at Opel har fått unntak på denne modellen ... Jeg har iallfall ikke hørt om noen bensinbiler som har anledning til å omgå dette. Du kan jo sjekke ganske kjapt med å titte på eksosmanifolden. På biler som har/skal ha katalysator er det plassert en lambda-sonde. En slik sonde kan ligne litt på en tennplugg, med en kabel tilkoblet. Kanskje de bare har klippet/jordet denne kabelen? Lenke til kommentar
gp500 Skrevet 25. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2008 (endret) Jeg har vært og sett på en Opel Omega 1997 2,5 V6. Eieren sier at det aldri har vært katalysator på denne bilen. Jeg syns dette er litt rart, da jeg tok det som en selvfølge at alle biler fra siste del av 90-tallet var utstyrt med katalysator. Er det noen som vet noe om dette? Det har vært påbudt med katalysator på alle nye biler som har vært solgt i norge siden 1989. Kan jo være at noen har fjernet den og blir det merket på eu kontroll så får du den vell ikke godkjent regner jeg med. Takk for gode svar fikse og zmurfen. Jeg begynner og lure på om bilen faktisk har katalysator, men at eieren ikke vet det! Bilen er ihvertfall EU godkjent, da må i så fall katalysatoren ha vært fjernet etter siste EU godkjenning. Det ser forøvrig ut til at det er 2 stk katalysatorer på denne, til ca 5000kr pr stk hos mekonomen... Endret 25. mai 2008 av gp500 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå