Gå til innhold

Lightroom. Black står på 5. Mulig å få fast 0?

Anbefalte innlegg

Når man er i Develop mode. Man har Exposure, Recovery, Fill light, Blacks.

Alle står på 0 mens Blacks står på 5 som standard. Dette gjør at de mørke partiene blir altfor mørke. Underexponert. Drar jeg den til 0 blir det mye bedre.

Noen måte å få denne til 0 som standard?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Takk.

Men om det fortsatt er undereksponert. Er det urest å bruke Fill Light? Men ikke for mye for da blir bildene helt snåle fargemessig.

Hva mener du med undereksponert? Hvis det er undereksponering som er problemet er Exposure det mest naturlige å begynne med.

Jeg vil råde deg til å være forsiktig med Fill, bruker det nesten ikke, og hvis jeg rører det så er det sjelden jeg går over 5-10. Eventuelt suplert med litt løfting av Brightness hvis jeg føler for mer.

Lenke til kommentar

Undereksponering mener jeg at mye av det sorte ligger utenfor histogrammet i venstre side. Velger man trekant i øverste venstre hjørnet på histogrammet blir det blått det som er undereksponert slik jeg har oppfattet dette. Ved å sette blacks til 0 hjelper dette veldig. Men noen ganger er ikke dette nok. Bruker jeg Exposure blir alt lysere og da blir det hvite utvasket. Følte at det hjalp med Fill Light.

Lenke til kommentar
Undereksponering mener jeg at mye av det sorte ligger utenfor histogrammet i venstre side. Velger man trekant i øverste venstre hjørnet på histogrammet blir det blått det som er undereksponert slik jeg har oppfattet dette. Ved å sette blacks til 0 hjelper dette veldig. Men noen ganger er ikke dette nok. Bruker jeg Exposure blir alt lysere og da blir det hvite utvasket. Følte at det hjalp med Fill Light.
Hvis bruk av Exposure gir utvaska hvite partier samtidig som du har problemer med skyggene, da har du kanskje en dårlig kalibrert skjerm som JP antyder.

Enten det, eller så har du et motiv med svært stor kontrast. Hvis det er problemet så "klatrer" histogramet på både venstre og høyre kant. I så fall er nok det beste å justere ned Contrast til du har all informasjon iinefor grensene på histogrammet. Først da har du all informasjon tilgjengelig for videre finpussing. Da blir kanskje bildet flatt og kjedelig i første omgang. Prøv Clarity. Det er en form for lokal kontrastøkning av mellomtonene som og gir en oppskarpingseffekt. Neste trinn er å forsøke Curves. En moderat S-kurve er ofte lurt i slike tilfeller.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...