mikie91 Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 (endret) Hei! Vet ikke om jeg er i riktig forum, men prøver likevel: Jeg driver med presisjonsskyting (som idrett), og har påmontert en irisblender med forskjellige fargefilter, hvor det bl.a. finnes farger som heter C41 Blue, C41 UV og C41 Peach. Er det noen som vet hva som er spesielt med disse C41-filtrene, og hvilken virkning de har optisk? På forhånd takk for hjelpen! Endret 24. mai 2008 av mikie91 Lenke til kommentar
PerB Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Jeg var først litt forvirret. Men noen søk på nettet gir noe. Irisblender benyttes så vidt jeg oppfatter til sikte på gevær. C41 er en prosess for fremkalling av sort/hvi og farvefilm (tilsvarende kodaks E6). Menher er det snakk om noen spesifike farver på filtrene. Her må jeg tenke tilbake på sort/hvitt hvor filmene ikke var like følsomme for alle typer lys. For å fremheve himmel benyttet man bestemte filterfarver tilpasset filmen. Tilsvarende mot skog, tåke, dis etc. Også øyet er spesilet følsom for visse farver. ved å endre farvene som når øyet kan det man ser på (her sikter på) være letter å skille ut fra omgivelsene. Ser at C41 filtre i noen tilfelle har fått sitt navn ved at de er laget av film fremkalt i C41 prosessen. Jeg vil ikke si hvilken effekt de farvefilterne du nevner har for deg som konkurranseskytter. Men jeg er helt overbevist om at de har sin effekt og hensikt ved spesielle værforhold, baneforhold og lysforhold. Lenke til kommentar
mikie91 Skrevet 24. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2008 (endret) Tusen takk for svar! Dette ga meg mye info. Kom på et spørsmål til: Jeg har hørt rykter om at to av disse filtrene (blå og UV) minsker effekten av mirage (luftspeiling). Mirage er et stort problem på varme dager når disse luftspeilingene oppstår og blinken man sikter mot begynner å "flytte" på seg. Jeg skjønner selv ikke helt hvordan dette kan fungere, men er det noen her som vet hvorvidt det er sant om disse to filtrene minsker effekten av mirage? Endret 24. mai 2008 av mikie91 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå