Gå til innhold

hjelp til valg av nytt speilrefleks!


Anbefalte innlegg

hei...

kan dere komme med noen speilrefleks som passer til en nybegynner.

skal helst ikke bruke mer en 6-7 tusen.

dere kan også komme med forslag på tilbud(som har kamerakit, objektiv, veske, minne kort osv....)

 

kameraet må/bør ha:

- objektiv med bildestabilisator

- veske

- live view (ikke så viktig)

- 2.5" eller 3" skjerm

- minne kort

- helst ha rundt 10 megapixler

Endret av creaT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

IS er vel det samme som optisk bildestabilisering, noe alle andre produsenter også kan skilte med. Å si at det bare er Canon som har IS er en sannhet med stor vri.

 

Når det gjelder canon, så fikk jeg mulighet til å prøve 400D her om dagen (har selv eid et Nikon D80), og fy f*** for en byggkvalitet (i negativ betydning). Makan til plastic fantastic produkt skal man lete lenge etter. Vet ikke om det samme gjelder 450D, men om det er tilfellet ville jeg styrt unna.

 

Har også holdt i 40D, noe som var temmelig likt mitt D80 i byggkvalitet.

 

Mitt råd, gå for Nikon. Bedre betjeningsknapper, mer oversiktlig og brukervennlig. Ble ganske paff over hvor dårlig Canon's "billige" speilreflekser var/er.

 

MPX har Nikon D200 til rett under 7000. Et kupp spør du meg.

Lenke til kommentar
kameraet må/bør ha:

- objektiv med IS

 

Skal du ha IS så er det bare Canon som har det.

 

Så 450D er kamera for deg,hvis det passer som hånd i hanske.

takker, akuratt det svaret der jeg vile ha;)

 

men er det noe vits med IS?

og er IS det samme som bildestabilisator?

Lenke til kommentar
IS er vel det samme som optisk bildestabilisering, noe alle andre produsenter også kan skilte med. Å si at det bare er Canon som har IS er en sannhet med stor vri.

 

Beklager blei litt fustrert her :)

 

 

men er det noe vits med IS?

og er IS det samme som bildestabilisator?

 

Jupp! optisk bildestablisator.

 

Det er greit å ha hvis du har kun objektivet som følger med kamera,det gjør at du kan blende ned et par trinn.Altså du kan ta skarpere bilder uten stativ da IS/VR/OS = bildestabilisator gjør at du ikke "rister" så mye på kamera.Også kan du ta bilder i litt mindre lys en et tilsvarende objektiv uten bildestabilisator.

 

Hvis du ikke bryr deg om liveview"noe som ikke fungerer like godt/samme måte på et speilreflekskamera som på et kompaktkamera"Så er det mange kjempegode tilbud på innstegskameraer/nybegynnerkameraer.

 

Nikon D40

Canon 400D

 

Bruk heller resterende penger på et bedre/lyssterkt Objektiv da det er det som avgjør hvor bra bildene blir og ikke hvilken type kamera du kjøper.

 

Er du helt fersk innen dslr jungelen,så ta å les litt i fotokompendiumet,det har julpet meg og mange andre til og forstå bedre denne digitale greia.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490679

 

Ta og les litt poster om objektiver i sideforumet Objektiver, filtre, blits og utstyr

 

 

Edit: fjernet ubrukelig link

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
IS er vel det samme som optisk bildestabilisering, noe alle andre produsenter også kan skilte med. Å si at det bare er Canon som har IS er en sannhet med stor vri.

 

Beklager blei litt fustrert her :)

 

 

men er det noe vits med IS?

og er IS det samme som bildestabilisator?

 

Jupp! optisk bildestablisator.

 

Det er greit å ha hvis du har kun objektivet som følger med kamera,det gjør at du kan blende ned et par trinn.Altså du kan ta skarpere bilder uten stativ da IS/VR/OS = bildestabilisator gjør at du ikke "rister" så mye på kamera.Også kan du ta bilder i litt mindre lys en et tilsvarende objektiv uten bildestabilisator.

 

Hvis du ikke bryr deg om liveview"noe som ikke fungerer like godt/samme måte på et speilreflekskamera som på et kompaktkamera"Så er det mange kjempegode tilbud på innstegskameraer/nybegynnerkameraer.

 

Nikon D40

Canon 400D

 

Bruk heller resterende penger på et bedre/lyssterkt Objektiv da det er det som avgjør hvor bra bildene blir og ikke hvilken type kamera du kjøper.

 

Er du helt fersk innen dslr jungelen,så ta å les litt i fotokompendiumet,det har julpet meg og mange andre til og forstå bedre denne digitale greia.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490679

 

Ta og les litt poster om objektiver i sideforumet Objektiver, filtre, blits og utstyr

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=114

 

takk for utfylende svar;)

Lenke til kommentar

Praktisk talt alle DSRL merker byrpå en eller annen form for billedstabilisering i dag.

Grovt sett kan vi dele det opp i to hovedprinsipper som i praksis begge fungerer utmerket.

 

Canon og Nikon sverger til billedstabilisering i objektivet. Dette kaller de henholdsvis IS og VR. Canon og Nikon hevder at deres systemer er overlegne, i hovedsak fordi de da kan tilpasse stabiliseringen til det aktuelle obejktivet. Ulempen med denne tilnærminga er at du må betale for stabiliseringsmekanismen på nytt for hvert objektiv du kjøper.

 

Olympus, Pentax, Samsung og Sony leverer og billedstabilisering, men deres versjon ligger i selve kamerahuset. Problematikken med tilpassing av stailisering til hvert enkelt objektiv løser disse elektronisk. Fordelen med stabilisering i huset er at det er en engangskostnad.

I tillegg utnytter disse stabiliseringen til å lage en mer eller mindre effektiv støvfjerningsmekanisme.

 

IS er altså kult det, men andre merker tilbyt i realiteten samme fordel under ulike navn.

 

Når du skal velge kamera vil jeg råde deg til å bruke god tid på å sette deg inn i hva de ulike modellene tilbyr. Bruk og tid på å finne ut hvor dine behov ligger. Det avhenger mye av hva du vil fotografere. Tenk og litt over hvilke forhold du skal fotografere under. Trenger du et kamera som tåler mye juling? Mye ruskevær tilsier værtetting.

 

Til sist vil jeg råde deg til å ta og føle på de modellene som er aktuelle for deg. Et godt grep som passer for dine hender, og riktig plasserte knapper, har stor betydning for fotogleden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...