Gå til innhold

Hva er forskjellen mellom e8400 og 8500 bortsett fra 0,16 ghz?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Som emnetittelen sier, hva er forskjellen? For det er jo ca 500 kr i prisforskjell

 

E8500 har meir cache enn E8400...

 

E8500 => 8MB cache

E8400 => 6MG cache

 

Eg veit ikkje kor bra E8500 er å overklokke (tippar den er veldig bra...), men E8400 klokkar iallefall lett

Det stemmer ikke, de har begge 6MB cache(og ikke MG hva nå det enn skal stå for). Det er kun 160mhz.

Lenke til kommentar
Som emnetittelen sier, hva er forskjellen? For det er jo ca 500 kr i prisforskjell

 

E8500 har meir cache enn E8400...

 

E8500 => 8MB cache

E8400 => 6MG cache

 

Eg veit ikkje kor bra E8500 er å overklokke (tippar den er veldig bra...), men E8400 klokkar iallefall lett

Det stemmer ikke, de har begge 6MB cache(og ikke MG hva nå det enn skal stå for). Det er kun 160mhz.

 

Opps, sorry, meinte seff MB...

 

Men eg synest no eg har lest det ein plass, at E8500 har meir cache enn E8400... Sikkert feil... Flott at nokon rettar meg... ;)

Lenke til kommentar

Multiplier er strengt tatt det du betaler mest for her. Stock-GhZ har ingenting å si, da disse 160 grunnleggende Mhz bare er den rene effekten av den ekstra 0.5 multiplieren 8500 har kontra 8400. Dette betyr essensielt at du kan klare høyere klokk med mindre FSB-hastighet, som faktisk kan bidra til å tyne betraktelig mer ut av prosessoren på samme settings, slik:

 

450 FSB x 8 multi = 3.6 GhZ

450 FSB x 8.5 multi = 3,825 GhZ

 

Det er derimot viktig å bemerke at belastningen på CPU og system vi være proporsjonelt høyere med høyere multi, altså må du stille volten og ha tilstrekkelig kjøling for å akkomodere for de ekstra 225 MhZ. (Om du har ulåst multiplier vil altså belastningen være mye av det samme på 10x400 som på 8x500. Dette har derimot konsekvenser for hvilken frekvens RAM-brikkene kjører på, for eksempel) Da koker det hele ned til spørsmålet om hvorvidt den individuelle chip'en du kjøper faktisk tåler å bli kjørt på den passende hastigheten, noe som blir mer av et lotteri. Det er usikkert om en 8500 vil makse ut på høyere klokk enn en 8400, selv om det er det du i teorien skal betale for. Da er det rett og slett best å gå ut og lese litt på benchmarks og erfaringer med de to prosessorene: klarer 8500-eiere konsekvent bedre og mer stabile OC-resultater enn de med 8400?

 

Hvis ikke kan du spare de 500 og heller bruke de på noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...