Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Telenor inntakskabel - hvordan koble om

Anbefalte innlegg

Holder på å pusse opp et hus, og dessverre kom snekkeren i skade for å kappe

av inntakskabelen - telefonkabelen som går inn veggkontakt i huset. Denne var altså koblet rett inn i en RJ-45

kontakt gjennom veggen, dvs. ingen fancy koblingsboks.

Saken er den at jeg fikk adsl-modemet i dag, og skal koble opp bredbåndet.

Det er et speedtouch 780 forøvrig.

Ringte 05000, og spurte om det var koblet opp, og så vidt de kunne se skulle alt være i orden

- dvs. oppkoblet. En montør var her tidligere i uka og ordnet noe greier, men fikk ikke snakket

med ham.

Imidlertid ingen lys i DSL-lampen på modemet....

Spørsmålet er: I inntakskabelen er det 4 kabler. Sort, rød, blå og grønn.

Hvordan kobles inntakskabelen i telefonkontakten (veggkontakten)?

Og er det kun 4 ledninger i kabelen (eldre hus) - hvilke to skal jeg bruke?

Er kun bredbånd i huset, ikke noe telefon.

:whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her hos meg er rødt og grønt et par, og disse skal kobles til de to midterste punktene i veggkontakten. Hvilken som går hvor er irrelevant. Funker det ikke med rødt og grønt, prøv sort+blå, rød+blå, rød+sort, grønn+blå og grønn+sort. (har jeg da glemt noen muligheter??) Ingenting tar skade av å prøve seg frem, og hvilken leder som er hvor har ingenting å si. Det eneste som trengs er altså å finne hvilke to av de fire som hører sammen, og koble dem på de to pinnene i midten av kontakten.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Rødt og blå er par 1

Grønt og svart er par 2 (ekstra linje om du skulle trenge det)

Så du må koble til rødt og blått på der som det står merket Par1 på kontakten. Det brukes et spessielt verktøy for dette (krone-verktøy), men det går også å jukse med å bruke et flatt skrujern å presse trådene fast i "klypa"

Edit; legge til koblingsskjema. Fargene her presenterer en 5 par, men selve tilkoblingen blir lik

Edit; rette på

Endret av runerask
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rødt og blå er par 1...

...Så du må koble til rødt og grønt på der som det står merket Par1 på kontakten.

Er vel en aldri så liten skrivefeil en plass der? Etter hvordan det er koblet hos meg, så er det vel det siste (rød+grønn=par1) som er rett, og det første er feil.

Lenke til kommentar
Rødt og blå er par 1...

...Så du må koble til rødt og grønt på der som det står merket Par1 på kontakten.

Er vel en aldri så liten skrivefeil en plass der? Etter hvordan det er koblet hos meg, så er det vel det siste (rød+grønn=par1) som er rett, og det første er feil.

Stemmer.. Går litt fort i svingene her...hehe...rette på det nå :whistle:

Lenke til kommentar
Rødt og blå er par 1...

Stemmer.. Går litt fort i svingene her...hehe...rette på det nå :whistle:

Telenors gamle fargekode er BLÅ/RØD som første par, og GRØNN/SORT som par 2. Fargekoden går som følger (fra par1):

blå/rød

grønn/sort

hvit/rød

grønn/sort

gul/rød

grønn sort

grå/rød

grønn/sort

oransj/rød

grønn/sort

4 tråder er tvunnet sammen i en gruppe.

Den nye fargekoden som er på nyere kabler er (par 1 til 5) blå/rød, hvit/rød, gul/rød, grå/rød, oransj/rød

Lenke til kommentar
  • 10 år senere...

Har du fire ledninger inn til huset, altså en telefon kabel med fire lednigner. Rød. Blå. Gul. Svart.

Det er da bare Rød og Blå som stort sett er koblett til.

På biltemas RJ45 kontakt i vegg (produktnr: 48-914), så lykkes jeg med å koble blå og rød til 1 og 2, eller blå og blå/hvit. DVS rett ved siden av hverandre.

JEg har lest flere steder at de skal kobles til 4 og 5. men 4 og 5 er ikke 0,0,0,1, - 1,0,0,0 hos biltema.

Hos biltema er 4 og 5 de to blå par.

MEN da ble hastigheten reddusert til halvparten.

JEg vil forsøke hvidere.

Så byttet jeg de to ledningene, og tok en ny test og fikk dobbel hastighet igjen....

Men jeg får ikke helt logikken til å passe. Men som dere ser av bilde. Den røde satt jeg der den blå/hvite lednigen er, og den blå satt jeg hvor blå er. i par altså. Alle andre spor er ledige/tomme.

post-486186-0-72390800-1529836168_thumb.jpg

Endret av Mag Mo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...