Gå til innhold

[Løst]Hva har volt å si på minne?

TuBBz

Anbefalte innlegg

Hei Folkens!

Har kjøpt meg ny pc men har problemer med å installere windows.

Pcen bare henger seg (fryser+blåskjerm).

Har kjøpt inn OCZ DDR3 ram PC12800 1600Mhz.

Hva har Volten å si når det er snakk om ram??

Hovedkortet mitt støtter opp til 1,5Volt har jeg funnet ut.

Men rammen jeg har kjøpt er på 1.9Volt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fortell hvilket hovedkort du har. Du kan justere spenningen til minne på de aller fleste hovedkort.

Ja, rett spenning er viktig.

Her er det jeg kjøpt inn:

- ANTEC Nine Hundred Ultimate Gamer Case (0761345-08009-5)

- THERMALTAKE 750W ToughPower ATX 12V 2.2 & EPS 12V Active PFC (W0117RED)

- MSI Mainboard S-775 X48 ATX 3xPCI-E Audio 2xGbLAN 1394 SATA-II Raid DDR3 Retail (X48 Platinum)

- XFX GeForce 9800GTX 720M 512MB XT GDDR3 PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDCP, 720MHz

- OCZ DDR3 4 GB Platinum XTC DualChannel PC3-12800 2x2048MB 1600MHz. (7.7.7.24)

- Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz Socket775 6MB, BOXED m/vifte 1333Mhz

- SEAGATE Barracuda 7200.11 1TB SATA2 32MB 7200RPM (ST31000340AS)

Lenke til kommentar

Du er sikker på at 1.5v ikke er cpu, chipsett etc? Du skal iallefall klare å ha over 2 volt på minnet på hovedkortet ditt.

Riktig spenning er viktig for at minnet skal kunne kjøre på fabrikkspesifikasjonene med tanke på timings og effektiv frekvens. med for lite spenning til brikkene vil du oppleve blåskjermer og systemkrasjer ganske hyppig.

Lenke til kommentar
Du er sikker på at 1.5v ikke er cpu, chipsett etc? Du skal iallefall klare å ha over 2 volt på minnet på hovedkortet ditt.

Riktig spenning er viktig for at minnet skal kunne kjøre på fabrikkspesifikasjonene med tanke på timings og effektiv frekvens. med for lite spenning til brikkene vil du oppleve blåskjermer og systemkrasjer ganske hyppig.

Ok, her er hva det står i hovedkortetmanualen:

Memory Support

- 4 DDR3 DIMMs support DDR3 1600 (XMP)/ 1333/ 1066/ 800

SDRAM (240pin / 1.5V / 8GB Max)

Lenke til kommentar

Har du sjekket i biosen da? Manualen er for pyser eller kvinnfolk. :p Sjekk på menyen over spenningsregulering, og se etter DDR voltage eller noe lignende som kan være relatert til minne. Da bør du iallefall få bekreftet omdet stemmer eller ei. Det må støtte mer enn 1.5v.

Lenke til kommentar
Har du sjekket i biosen da? Manualen er for pyser eller kvinnfolk. :p Sjekk på menyen over spenningsregulering, og se etter DDR voltage eller noe lignende som kan være relatert til minne. Da bør du iallefall få bekreftet omdet stemmer eller ei. Det må støtte mer enn 1.5v.

Jada har sjekket bios og har prøvd satt den opp til 1.92V for å få det så rammen har.

Volten i biosen går fra min 1,5V til 2.75V eller noe sånt.

Men pcen fryser samme hva volten står på... Har testet harddisken også.

Finner ikke ut problemet..

Lenke til kommentar
Fryser når du kommer i windowsen, under loadinga? Lagra du når du satte opp spenninga på minnet? Har du kontroll på driverne? Har du slettet alle evt gamle og lagt inn nye?

Har nettopp bygget pcen og skal installere windows. Pcen fryser forskjellige plasser.

- Under formateringen

- Når den kopiere filer for installasjonen

- Under installasjonen

Har klart å installere windows en gang men da frøys den i desktopen. Så jeg prøvde på ny.

Har prøvd 3 forskjellige utgaver av winxp.

Lenke til kommentar
Tror du kan prøve å flashe biosen, ser på MSI sine sider at en bios update fikser en bug med E8400 CPUen. LINK!!!

Takk, ja jeg ser det. Skal prøve det.

Har aldri oppdatert BIOS før..

Trenger du floopydisk da eller? har ikke floppy...

Hvordan går jeg frem?

Lenke til kommentar
Neida, trenger ikke floppy. Du kan fint bruke usb-pinne el. likn. Dersom du laster ned den øverste filen på siden liket til over kan du ikke gjøre noe som er "farlig" :yes:

pcen booter ikke fra minnepinnen.. skal jeg ikke bare legge over de bios-filene til minnepinnen å restarte?

Lenke til kommentar

Du legger bare filene ferdig utpakket på minnepinnen. Så går du inn i bios og flasher den derifra via den innebygde flasheseksjonen. Tipper det er en slik funksjon på MSI kortet ditt også, som det var på mine kort. Se nederst på skjermen for eksempel om det står hva du skal trykke for å entre den menyen.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar
Du legger bare filene ferdig utpakket på minnepinnen. Så går du inn i bios og flasher den derifra via den innebygde flasheseksjonen. Tipper det er en slik funksjon på MSI kortet ditt også, som det var på mine kort. Se nederst på skjermen for eksempel om det står hva du skal trykke for å entre den menyen.

Fant ingen flashmeny inne i BIOS.

Brukte en gammel floopydrive fra en annen pc og fikk laget meg en bootdisk.

La bios-filene på en cd som jeg flash fra den.

Oppgradingen av BIOS hjalp meg ikke.

Fortsatt samme problem.

Lenke til kommentar

Gå inn i biosen og sjekk hvor mye spenning CPU får, og at den ellers kjører på rett frekvens. Sjekk også at minnet kjører på spesifikasjonene, hvis dette stemmer så må det være noe annet rart som foregår.

Klarer du å få med deg noe av det som står på blåskjermene?

Prøv med en og en minnebrikke i PC-en, prøv begge brikkene men kun en av gangen. PRøv også andre spor og test om de funker også.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar
Gå inn i biosen og sjekk hvor mye spenning CPU får, og at den ellers kjører på rett frekvens. Sjekk også at minnet kjører på spesifikasjonene, hvis dette stemmer så må det være noe annet rart som foregår.

Klarer du å få med deg noe av det som står på blåskjermene?

Prøv med en og en minnebrikke i PC-en, prøv begge brikkene men kun en av gangen. PRøv også andre spor og test om de funker også.

CPU FSB Frequency = 333

CPU Ratio = 9

CPU voltage = auto

Memory Voltage = auto

FSB Terminator Voltage = auto

NB Voltage = auto

SB Voltage = auto

CPU Reference Voltage = auto

Memory Reference Voltage = auto

Som du ser står alt på auto... Har du et forslag til hva jeg kan ha disse forskjellige verdiene her med mitt oppsett av hardware?

Har prøvd 1 og 1 rambrikke. Funker heller ikke.

Har 2 blåskjermer jeg kan vise deg om dette sier deg noe...

post-155166-1211723985_thumb.jpg

post-155166-1211723996_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...