Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Låne ut kjøretøy - Nok å skrive 1 kontrakt med begges underskrift?

kevinedomm

Anbefalte innlegg

Heisann!

Hvis jeg f.eks skulle låne bort bilen min for 1 dag, og jeg skriver en kontrakt som lyder som følgende:

Jeg bekrefter herved at jeg betaler alle eventuelle skader som måtte oppstå under leiget.

(Begge parters underskrift) - Og så dato selvsagt.

Er dette nok i tilfelle noe skulle skje slik at han kan nekte å erstatte skadene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann!

Hvis jeg f.eks skulle låne bort bilen min for 1 dag, og jeg skriver en kontrakt som lyder som følgende:

Jeg bekrefter herved at jeg betaler alle eventuelle skader som måtte oppstå under leiget.

(Begge parters underskrift) - Og så dato selvsagt.

Er dette nok i tilfelle noe skulle skje slik at han kan nekte å erstatte skadene?

Vel - du burde iallfall presisere HVEM som skal stå som ansvarlig.

Jeg antar dette skal være den som låner bilen. I utgangspunktet kan man avtale hva man måtte ønske, men generelt er det en idé å uttrykke seg så presist at det i etterkant - når avtalen aktualiseres - ikke hersker noen tvil om hva det var enighet om. Ditt forslag har forbedringspotensiale i så måte.

La oss si at bilen lånes ut, og så kjører den ned en syklist. Nå vil syklisten helst gå på forsikringsselskapet ditt, som imidlertid vil kunne ha krav mot deg igjen (regress). Er det da meningen at du i neste omgang skal kunne kreve regress av han som lånte bilen? Eller er kanskje avtalen tenkt begrenset til skader på selve bilen?

For øvrig er bilansvarloven kjekk å lese mht. ansvarsforhold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...