Gå til innhold

Spm. ang. psykologistudiet

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har veldig lyst til å studere psykologi.

Etter å ha lest på https://www.diskusjon.no/lofiversion/index.php/t906497.html fikk jeg svar på noen av mine spørsmål.

Men jeg lurer på ett par ting til. Jeg har en 3-årig vgs. utdanning, 20-timers allmennfagligpåbyggingskurs og tok opp matte da jeg var ferdig. Jeg har 4,6, eller litt mer i snitt. Før nå, tenkte jeg ikke seriøst på å studere psykologi. Grunnen var vel at jeg tenkte at det ville bli for vanskelig for meg, og med det søkte jeg førskolelærer ved HiO. Men jeg har mer lyst til å bli psykolog. Siden jeg ikke kan legge til flere ønsker nå, så er det vel sent for meg å tenke på å studere psykologi, da jeg kunne tenke meg å begynne fra høsten? Eller kan jeg gå ett år på Bjørknes privatskole og ta opp de fag jeg trenger for å komme inn? Evt. hvilke fag trenger jeg? Eller trenger jeg ikke det og kan søke på bakgrunn av mine karakterer fra vgs., men må vente et år?

Og et spørsmål til: når jeg skal regne ut snittet mitt, skal jeg da ta karakterpoeng fra 3-årig vgs og plusse disse sammen med karakterpoengene fra allmennfagligpåbygging?

Håper noen kan svare meg på disse spørsmålene, da det ikke er lett, eller umulig å få hjelp fra min tidligere rådgiver siden jeg ikke lenger er elev ved den skolen jeg gikk på ifjor.

Endret av Caramel86
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det profesjonsstudiet i psykologi du tenker på no? Isåfall holder det med generell studiekompetanse, dvs. karakterane dine frå almennfaglig påbyggning så vidt eg veit.

Avhengig av kor du vil studere må du muligens ta et forkurs, hos NTNU må du ta forkurset og søke vidare derifrå (må få 6 i snitt har eg hørt).

I Oslo er forkurset lagt inn i sjøve studiet. I begge tilfeller er vel studietida 6 år (master).

Mulig eg husker feil i farta, men eg trur fleire av skulane har start både vår og høst.

Karakterkrava ligg rundt 47-49 studiepoeng.

Lenke til kommentar

Hei og takk for at du svarte HValder

Ja, det er profesjonsstudiet jeg tenker på. Og jeg tenker på å studere i oslo. Har lest litt om at de tar opp elever både for høst og vår. De karakterkravene du har skrevet, trenger jeg disse for å komme inn? Jeg har nå ordinær vitnemål. Da er det vel høyere karakterkrav?

Lenke til kommentar

Med de karakterene jeg har så har jeg kanskje akkurat nok poeng for å komme inn hvis d trengs 51-52, men problemet er at jeg ikke har satt opp psykologi som et av mine valg på søknaden fordi jeg tenkte at jeg ikke skulle gjøre noe med det :( og nå har jeg ombestemt meg...

Lenke til kommentar

Selv om UiO tar opp psykologistudenter til studiestart både høst- og vårsemesteret, må du uansett søke for begge alternativene om våren, altså innen 15. april. Det vil med andre ord si at du er nødt til å vente til neste år for å søke. Det er ingen mulighet for å legge til nye studier på søknaden nå etter fristen. Enkelte studier som ikke har fått fylt opp studieplassene sine etter opptaket i juli åpner for at "ikke-søkere" kan begynne der, men det kommer ikke til å gjelde psykologi, ettersom det er veldig populært.

Konkurransepoengene for å komme inn på profesjonsstudiet i psykologi i Oslo i 2007 var rundt 68 poeng for ordinærvitnemål og 58 poeng for primærvitnemål (se her). Det kommer nok ikke til å bli noe særlig lavere krav i år, og heller ikke neste år, og dersom du er født i 1986 går du vel under ordinærvitnemål i tillegg.

Endret av 1503
Lenke til kommentar

Ok, da vet jeg det. Jeg lurer også på om det er stor sjanse for at man greier resten av de 5 årene (selvfølgelig ikke uten nok lesing) av studiet etter at man er ferdig med årsstudiet, som jeg har skjønt at man må jobbe hardt for for å komme videre?

Lenke til kommentar
Ok, da vet jeg det. Jeg lurer også på om det er stor sjanse for at man greier resten av de 5 årene (selvfølgelig ikke uten nok lesing) av studiet etter at man er ferdig med årsstudiet, som jeg har skjønt at man må jobbe hardt for for å komme videre?

Hvis du tenker på UiO, så foretas det ikke lenger opptak til profesjonsstudiet der på grunnlag av årsstudiet. Dersom man tar årsstudiet kan man få godkjent fagene man har tatt, men man er uansett først nødt til å komme inn på selve profesjonsstudiet gjennom Samordna opptak. Dette står det informasjon om her. For profesjonsstudiet i psykologi ved andre universiteter kan du først ta årsenheten og deretter søke deg videre til profesjon på grunnlag av karakterene fra årsenheten. Men det pleier å være hard konkurranse, og man må gjerne ha A i alle fag fra årsenheten for å få fortsette på profesjon.

Dersom du er interessert i psykologi og har lyst til å jobbe med denslags, men synes det blir for mye styr å komme inn på profesjonsstudiet, så kan du jo f.eks. ta førskolelærerutdanningen også ta master eller videreutdanning i psykisk helse eller liknende senere? Det kan sikkert være vel så givende?

Håper du finner ut av det.

:)

Endret av 1503
Lenke til kommentar

Ja, det var UiO jeg tenkte på. Fant i søkerhåndboka at det trengs 69 poeng for å komme inn på psykologi profesjon hvis man skal starte nå i høst. Jeg har tidligere tenkt mye på det siste du skrev, men har funnet ut at det er psykolog jeg er mest interessert i å bli. Vet du hvilke fag som er best å forbedre eller ta opp hvis jeg skal ha nok poeng for å komme inn? Eller spiller det ingen rolle så lenge jeg får nok poeng? Nå har jeg vel rundt 51.

Tusen takk for at du svarer :)

Lenke til kommentar
Vet du hvilke fag som er best å forbedre eller ta opp hvis jeg skal ha nok poeng for å komme inn? Eller spiller det ingen rolle så lenge jeg får nok poeng? Nå har jeg vel rundt 51.

Det smarteste er vel å ta opp de fagene du har dårligst karakterer i, ettersom det er det du tjener mest på. Men dersom du har flere fag å velge blant, burde du velge de fagene du synes er enklest. Det er også noen fag som er åpenbart mer omfattende enn andre, f.eks. norsk, der du er nødt til å ta både hovedmål og sidemål samme semester dersom du skal forbedre karakterene. En venn av meg var på rådgivningstime hos Sonans for å få anbefalinger om hvilke fag hun burde ta opp. Hvis du er usikker kan kanskje det være en god idé? Ellers må du huske på at du får to ekstra alderspoeng neste år, og det hjelper jo litt!

Lenke til kommentar

både uib og ntnu tar opp studenter til profesjonsstudiet på grunnlag av et fastsatt årsstudium. fagene som utgjør årsstudiet kan du melde deg opp til som privatist, kjøpe bøkene, sitte hjemme og lese på egen hånd, og ta eksamen sammen med de vanlige studentene. søknadsfrist for høstsemesteret er i august-september, vårsemesteret i januar-februar.

dette kan være et greit alternativ til å bruke et år på å forbedre karakterer, og kanskje ikke klare inntakskravet i oslo. legg merke til at du som privatist ikke har rett på stipend og lån fra lånekassen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...