Gå til innhold

Merkelig bildebugg etter opplasting til maskin

Anbefalte innlegg

Som sagt tidligere i denne tråden hadde jeg problem med at bildefilen var korrupt dermed jeg leverte inn kamera på garantien. De fant da ut at shutteren var feilen og fikset det.

Nå har jeg fått kameraet tilbake og idag dukker samme feil opp.

%&¤&/&¤#!!! tenkte jeg og startet umiddelbar feilsøking.

Her kommer det merkelige.

Først tømmes minnekortet inn på maskin #1 via en minnekortleser type usb, alle filene føres over ved hjelp av Lightroom. Når jeg åpner bildene er det da noen bilder som har den feilen som tidligere nevnt. På samme nettverk deler jeg da denne mappen med bildene i og åpner den filen som er korrupt på en annen maskin (som jeg ikke har lightroom på) ved hjelp av standard image viewer fra sony som følger med. Her vises bildet feilfritt som om ingenting var galt. Ok, kanskje det er lightroom som er buggen da? Så jeg åpner samme "korrupte" fil i et annet program eller sony sin image viewer på maskin #1 men der vises den like korrupt som i lightroom, Merkelig?????

Hva er det som er galt her da, ikke filen tydelighvis siden den kan vises riktig ett sted men galt ett annet sted.

Endret av Inc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kun raw. Har prøvd med kabel fra kamera og hente fil fra annen maskin.

Fargestyring? kan det være det da. Det er jo meget random hvilket bildet som blir ødelagt.

Har prøvd reinstallere LR til ingen nytte.

Lenke til kommentar
Kan du prøve å legge ut orginalen av et bilde du får feil på? Kansje noen andre har samme problem med den fila.

I den første posten er det en link til ett bildet som er en klassisk feil jeg kan få.

Med orginal, mener du raw?

Endret av Inc
Lenke til kommentar

Det der er vel typisk minnekortfeil, men jeg har opplevd noe lignende ved defekt USB-port også, så sjekk det før du gir opp.

Akkurat det bildet der bør kunne reddes ved å dele det i to og behandle bitene individuelt slik at de kan limes sammen senere, men da ser du frem til MYE arbeid.

Lenke til kommentar
Det der er vel typisk minnekortfeil, men jeg har opplevd noe lignende ved defekt USB-port også, så sjekk det før du gir opp.

Akkurat det bildet der bør kunne reddes ved å dele det i to og behandle bitene individuelt slik at de kan limes sammen senere, men da ser du frem til MYE arbeid.

Dere ser samme feil? J%¤#"#lig merkelig. Når jeg overfører denne filen til en annen maskin så ser jeg bildet helt fint. Ser bildet i det programmet som fulgte med Kameraet.

Kan legge til at bildet ser helt fint ut bakpå displayet til kameraet.

Får også samme feil på flere minnekort og forskjellige usb porter.

Endret av Inc
Lenke til kommentar

Må korrigere meg selv. Det andre programmet viser en forenklet "preview" men samme feil oppstår der også etterhvert.

Kjører Xp hele veien.

Skal undersøke usb portene mer nøye.

Edit: men burde ikke feilen vært synlig på lcd skjermen i kameraet også?

Endret av Inc
Lenke til kommentar
Spæisa feil.

Prøv å dobbeltsjekke om filene på de to maskinene er identiske. Installer dette programmet på begge maskinene, og åpne samme bildet på begge to og se om du får samme md5 checksum. Den er lang, og den er nesten heeeelt garantert ulik dersom filene er ulike, og garantert lik dersom filene er like.

Ja, sjekksummen blir identisk på begge maskiner

Lenke til kommentar

Hmh!

Gitt at sjekksummen er identisk, 31b67f6ba5761ec9f7133e32fd415ef9, så er det ikke noe problem i overføringen av data.

Og hos meg ser den samme filen f*cka ut, toppen av en gitar, så bare tull.

Jeg tror du har genial programvare på den ene maskinen, og f*cka minnekort. Det er min beste forklaring som passer data.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...