gungne Skrevet 8. mars 2003 Del Skrevet 8. mars 2003 Jeg har tenkt til å lage en liten nyhetsside hvor jeg skal legge ut sider fortløpende, samt ha en poll også videre (dynamisk side). Første spørsmål er om jeg har tenkt riktig om at php og mysql er den mest optimale løsningen. Hvordan er det egentlig nyhetsmediene sine sider fungerer? Skriver de sakene sine i Word og laster opp til en ny fil hver gang en sak er ny? Evnt dersom de bare lastes til f.eks. MySQL, får den automatisk generert høyeste nr der slik at php automatisk plukker den til siden? Hvordan går egentlig alt dette automatisk? Noen som vet (litt av en utfordring dette..) ? Lenke til kommentar
Plazma Skrevet 8. mars 2003 Del Skrevet 8. mars 2003 http://www.phpnuke.org/ er en ferdigkodet portal for dynamiske sider Enkel å komme i gang med Lenke til kommentar
Neo Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 Det er ganske vanlig å lage adminstrasjonsverktøy hvor man legger inn nye artikler osv. Admin-verktøyet kan lett lages i php & mysql. Lager et selv nå i et hovedprosjekt i forbindelse med Ingeniørutdanningen min. Selve siden (altså ut-biten) kan det være lurt å lage i jsp siden det blir mer og mer populært. Er også veldig bra dersom det er stor pågang på siden. Jsp er ganske mye mer avansert enn php, da jsp er ferdigkompilert kode. Sier ikke at man ikke bør bruke php, men at man bør tenke seg om før man kaster seg i det. Lenke til kommentar
indahla Skrevet 10. mars 2003 Del Skrevet 10. mars 2003 Det er ganske vanlig å lage adminstrasjonsverktøy hvor man legger inn nye artikler osv. Admin-verktøyet kan lett lages i php & mysql. Lager et selv nå i et hovedprosjekt i forbindelse med Ingeniørutdanningen min. Selve siden (altså ut-biten) kan det være lurt å lage i jsp siden det blir mer og mer populært. Er også veldig bra dersom det er stor pågang på siden. Jsp er ganske mye mer avansert enn php, da jsp er ferdigkompilert kode. Sier ikke at man ikke bør bruke php, men at man bør tenke seg om før man kaster seg i det. Du går ikke på IU vel? Lenke til kommentar
Neo Skrevet 10. mars 2003 Del Skrevet 10. mars 2003 Du går ikke på IU vel? Jo. Hvordan det? Lenke til kommentar
indahla Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 Hovedprosjekt for VG Nett? Lenke til kommentar
Neo Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 Hovedprosjekt for VG Nett? Jupp. Og du er? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 kan jo og gjøre som flere av sidene i nettverket vårt og kjøre manuelle oppdateringer, kan være litt stress til tider men det går Lenke til kommentar
indahla Skrevet 12. mars 2003 Del Skrevet 12. mars 2003 Hovedprosjekt for VG Nett? Jupp. Og du er? Jeg hadde hovedprosjekt der ifjor (VG-lista...) Dere begynner vel å nærme dere slutten nå? Lenke til kommentar
Neo Skrevet 13. mars 2003 Del Skrevet 13. mars 2003 Hovedprosjekt for VG Nett? Jupp. Og du er? Jeg hadde hovedprosjekt der ifjor (VG-lista...) Dere begynner vel å nærme dere slutten nå? Tja.. Begynner å ligne noe. Vi skulle egentlig lage nettvalg og, men så bare utvidet de kravspekken på tett på nett hele tiden, så vi droppet nettvalget. Skal jeg hilse Pål eller? Har sett på vglista dere lagde. Utrolig bra. Vi fikk t.o.m beskjed om å bruke deres design på admin-biten! Vi føler at vi gjør litt mer enn det 5 vekttall tilsier! Lenke til kommentar
indahla Skrevet 13. mars 2003 Del Skrevet 13. mars 2003 Hovedprosjekt for VG Nett? Jupp. Og du er? Jeg hadde hovedprosjekt der ifjor (VG-lista...) Dere begynner vel å nærme dere slutten nå? Tja.. Begynner å ligne noe. Vi skulle egentlig lage nettvalg og, men så bare utvidet de kravspekken på tett på nett hele tiden, så vi droppet nettvalget. Skal jeg hilse Pål eller? Har sett på vglista dere lagde. Utrolig bra. Vi fikk t.o.m beskjed om å bruke deres design på admin-biten! Vi føler at vi gjør litt mer enn det 5 vekttall tilsier! Gjør mer enn det 5 vekttall tilsier ja!!! Det skal være sikkert. Fra midten av februar til vi var ferdig med presentasjon jobbet vi sikkert fulltid (37,5 timer pr. uke) eller mer... Men, det var også utrolig gøy å se at det faktisk kom på nett tilslutt. Er jo ikke mange dager siden de lanserte "vår" VG-liste på nett. Jeg snakket med Pål på mail for noen dager siden, men du kan jo godt hilse han. Vårt design på admin-biten? Det blå? Lenke til kommentar
Neo Skrevet 13. mars 2003 Del Skrevet 13. mars 2003 Vårt design på admin-biten? Det blå? Litt blått. Mye sennepsgule tabeller med mange ikoner tatt fra diverse os'er, hehe. Vi sliter litt med å henge med i de øvrige fagene som matte og økonomi da. Tror ikke det blir noe påskeferie nei. Lenke til kommentar
indahla Skrevet 13. mars 2003 Del Skrevet 13. mars 2003 Vårt design på admin-biten? Det blå? Litt blått. Mye sennepsgule tabeller med mange ikoner tatt fra diverse os'er, hehe. Vi sliter litt med å henge med i de øvrige fagene som matte og økonomi da. Tror ikke det blir noe påskeferie nei. Påskeferie kan du nok bare drømme om ja... Men kutl at de fortsatt bruker admin-verktøyet. Det var mitt bidrag til prosjektet (er jo ikke så galt å bruke?). De to andre på gruppa lagde mesteparten av JSP'en. Hvordan går det når dere er to grupper der samtidig. Samarbeider dere noe? Lenke til kommentar
Neo Skrevet 13. mars 2003 Del Skrevet 13. mars 2003 Påskeferie kan du nok bare drømme om ja... Men kutl at de fortsatt bruker admin-verktøyet. Det var mitt bidrag til prosjektet (er jo ikke så galt å bruke?). De to andre på gruppa lagde mesteparten av JSP'en. Hvordan går det når dere er to grupper der samtidig. Samarbeider dere noe? Ja de er vedlig fornøyd med adminverktøyet. Vi bruker det samme kontoret som dere brukte. Vi er 4 på gruppa mens de andre er bare 2. Vi bruker samme serverboks som står på skolen. Vi hjelper hverandre dersom vi sliter med noe (php, mysql, jsp...), men har egentlig ingenting av felles oppgaver. De er litt heldigere for de har mindre å gjøre og de slipper å lage noe som helst "ut-bit". Men vi har en mer "synlig" oppgave og det blir kult når de begynner å bruke det vi har lagd. Gleder meg til det... Lenke til kommentar
indahla Skrevet 13. mars 2003 Del Skrevet 13. mars 2003 Ja, det er jo "ut-biten" som er kul. Når jeg endelig så at det vi hadde laget kom ut på nettsidene til VG Nett må jeg jo si jeg var litt stolt. Pål fortalte også at antall sidevisninger hadde økt til 4-5x av hva det var tidligere. Enda bedre å høre slikt. Da vet jeg at det vi har gjort er bra... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå