Gå til innhold

Ang. vulkaner og avfall

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge lurt på en ting.

Om vi hadde hatt en åpen, aktiv vulkan (antar det ikke fins) med frittboblende lava, hva ville skjedd om man dumpet radioaktivt materiale der? Jeg mener, ville det oppløst seg, ville det detonert, eller hva?

Forresten hadde det vel vært en av de aller beste stedene å gjøre av all søpla vår på. Dumpe det i lava.

Høres veldig barnlig ut, og det er vel fordi jeg først tenkte på dette en gang på barneskolen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes åpne boblende vulkaner andre steder i verden, men å hive avfall nedi der er ikke spesielt smart, spesielt ikke radioaktivt avfall. Noen detonering ville ikke skjedd, men åpne vulkaner får lett utbrudd, og dermed kan avfallet spres utover store områder.

Størknet lava er ofte heller ikke som betong, men tvertimot svært porøst. Det vil si at regnvann lett renner gjennom og tar med seg eventuelle giftstoffer på veien ned i grunnvannet. Dette grunnvannet bobler senere ut i kilder og vaskes til slutt ut i elver, vann og ut i havet.

Giftig avrenning er faktisk et av de største problemene med søppelfyllinger. Den vonde lukta fra søppelfyllinger er stort sett bare ubehagelig, men ikke farlig. Avrenningen skjer nettopp fordi regnvann skyller gjennom fyllingen, og selv om avfallet var pakket inn i størknet lava, så ville giftig avrenning fortsatt vært et stort problem.

Avrenningsproblemet er en av de viktigste grunnene til å resirkulere avfallet, og ikke minst å samle sammen spesialavfallet. Batterier, malingsrester, oljeprodukter, elektronikk, lysrør, lyspærer og lignende skal ikke kastes sammen restavfallet, men samles inn spesielt og destrueres/oppbevares på en trygg måte. Det mest spesielle spesialavfallet er selvsagt radioaktive stoffer, og noe mange glemmer er at f.eks mange røykvarslere skal behandles som radioaktivt avfall når de skal erstattes etter ti år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...