Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny maskin skrur seg av ved spilling...

Anbefalte innlegg

Kjøpte nettopp ny maskin;

HK; K9A2 Platinum

CPU; AMD Athlon 64 x2 3,2GHz (+6400)

Skjermkort; GeForce 9800GTX

RAM; 2GB(1gbx2) OCZ DDR2 PC2-8500 Nvidia SLI Ready XTC Dual Channel

PCen skrur seg av hele tiden under spill, det virker som den bare skrur seg av

ved spill som krever litt. Kan spille HL2 på full grafikk uten noe problem, men COD4 og Crysis på medium er nokk til at den skrur seg av. Tenkte det kansje var varmen som forårsaket dette. Men både CPU og Skjermkort ligger på 45-55 grader.

Har leste andre poster hvor maskinen skrur seg av, og at de skal se etter hva Bluescreen forteller eller lese errors under event viewer. Men jeg har ingen feilmeldinger der, ingen meldinger i den der minidump mappa... Får heller ikke bluescreen. Eneste som skjer er at den skrur seg av, så må jeg vente 10-15sec før jeg får skrud den på igjen.

Og en annen ting, hvorfor er det nærmest umulig og spille cs 1.6? Graffiken er stygg (kjører OpenGL sef) og musa henger etter... Har en gaming PC som ikke takkler gammle 1.6 eller nytt spill som CoD4... /sigh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk spenningene på hovedkort via et overvåkningsprogram. Det kan hende de er ustabile. I så fall kan det være noe feil med PSU eller hovedkortet.

Hvilken PSU har du?

Du kan prøve å underklokke CPU og skjermkort bare for å undersøke om det kan være årsaken.

Lenke til kommentar

Hvis den slår seg av på den måten at du må slå PSU 220v knappen av/på for å starte opp igjen er det PSU'en som automatisk gjør shutdown.

Dvs den takler ikke lasten på en av utgangs linjene og autosikring slår ut. Med enkelte spill med spesielle heftige effekter som utnytter kortet max kan gfx kortet bruke mye mere strøm enn f.eks et annet spill.

Lenke til kommentar

Oh, det minner meg om... Når jeg satt sammen maskinen la jeg merke til at ATX connectoren var en 24pins, mens PSUen bare har en 20pins. Den kjører jo "fint" selv om det ikke er en 24pins som er koplet til.

Hvordan vet jeg hvilken PSU som skal til for å kjøre pcen min? Trodde da 480W skulle være nokk..

Lenke til kommentar

Hvis det er TT 480w butterfly har den svak +12v på kun 18A.

(som skal fore både CPU og skjermkort og annet)

Det er vel da også kun en 20pins hoved molex på den.

Man kan ikke bare se på watt totalt.

90% av effekten benyttet fra PSU idag trekkes fra +12v.

Denne PSU en har gammelt design med hensyn til watt fordeling.

40A på +5v (inntil 200W belasning), i gamle dager brukte CPU +5v.

30A på +3.3v (inntil 100w belasning)

18A på +12v (inntil 216w belasning)

Alt for dårlig til dagens systemer.

Og hvis som sagt du må flippe strømbryteren av/på for å få igang maskinen trenger du en PSU med mye mere +12v watt.(ikke nødvendigvis over 480w totalt).

Ta f.eks Corsair VX-450W , den kan man dra 33A (396W) fra +12volten på.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Satt i en ny PSU og det ser ut til å gå mye bedre nå... Eller "bedre".

Nå krasjer bare CoD4 og Crysis. Fikk også en bluescreen. La igjen denne feilmeldingen under event viewer > System;

Error code 100000ea, parameter1 891fada8, parameter2 88fea9b8, parameter3 bacdfcbc, parameter4 00000001.

fant også denne, men vet ikke om det er relatert til bluescreenen eller når spillene krasjer;

The driver nv4_disp for the display device \Device\Video0 got stuck in an infinite loop. This usually indicates a problem with the device itself or with the device driver programming the hardware incorrectly. Please check with your hardware device vendor for any driver updates.

Btw, jeg får ikke lest hva som står på bluescreen, pcen restartes 0.5sec etter meldingen kommer.

Lenke til kommentar

Installerte den nyeste driveren fra nVidia og endte med at crysis frøs;

satt igjen med disse 2meldingene fra hendelseslista;

Faulting application iw3sp.exe, version 0.0.0.0, faulting module iw3sp.exe, version 0.0.0.0, fault address 0x00180d47.

og

Faulting application crysis.exe, version 1.0.0.1, faulting module msvcr80.dll, version 8.0.50727.762, fault address 0x0001507a.

mulig det bare er crysis som er skadet, får se hva som skjer med CoD4

Endret av Sjeva
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...