Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Maskinen bruker 1,8GB ram i idle

Anbefalte innlegg

Litt pc spesifikasjoner

ASUS P5K64WS hovedkort (bios er oppdatert)

Intel Core 2 Quad 9450

G.Skill 2gb 1600mzh ram

XFX 8800GTX skjermkort

2stk raptor disker i raid0

1 WD 250gb og en 250GB seagate disk i raid0

Når jeg starter opp pcen bruker den 1,2gb ram.

Under installasjon av BF2 brukte den 1,8gb ram, en halv time etter på bruker den framdeles 1,8gb ram, før jeg begynte brukte den "bare" 1,2gb ram.

Hva kan dette komme av?

Endret av slippern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Caching av ram er rett og slett smart bruk av plass. Siden plassen ikke trengs til noe nytt, lar windows det som allerede er der ligge, slik at det er lett tilgjengelig hvis du f.eks. starter samme program på nytt igjen etter kort tid.

Hvis plassen trengs til andre ting, vil den selvsagt frigjøres.

Ikke noe galt her med andre ord.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hatt problemer med minnebruk i Vista 64-bit, heller ikke ved spilling.

Jeg bygget maskinen med 2GB minne, og oppgraderte så til 4 Gb, og har nå 8GB.

Vista bruker minne mer effektivt enn XP synes jeg, spesielt oppstart av programmer går raskt med mye minne i Vista.

Jeg lurte også på det i starten med at det "forsvant" minne etter kjøring av programmer, men fant raskt ut at minnet ble frigitt igjen, f.eks ved spilling.

4GB minne er egentlig grei mengde i Vista, oppgradering til 8GB ga liten gevinst i forhold til fra 2 til 4.

Lenke til kommentar
Vista cacher minnet ditt. Den vil frigjøre evnt ram den trenger om du skulle få behov for det.

Vista sin caching, Superfetch, kommer i tillegg til rambruken som er oppgitt i oppgavebehandling. Så når det står der at han bruker 1,8 GB til noe så er det ikke til superfetch.

Sjekk prosesser i oppgavebehanding og sorter gjerne på minnebruk sånn at du ser hvor det går med mest minne. Der vil du også få svaret på hva som bruker så mye minne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...