AriGold Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Som tittelen viser vil jeg gå ned i vekt frem mot juli/august. Jeg er ca 186 cm høy, og veier ca 95/96 kg. Siden jeg trener styrke i tillegg til kardio, så blir det kanskje ikke lett å gå ned i vekt siden muskler veier mer enn fett(?), så målet blir ihvertfall å få ned fettprosenten, og stramme opp kroppen, men i tillegg å øke styrke. Jeg har akkurat begynt å trene styrke for første gang på 4-5mnd, men har jogget 3 ganger i uken siden mars, som ikke har hjulpet noen ting, veier fortsatt det samme. Jeg kunne trengt litt tips til hvordan kostholdet mitt burde være, og nøyaktig hvor mye jeg burde trene i uken for å klare å gå ned ca 0,5/1 kg i uken, fremover mot sommeren? Jeg har begynt å trene styrke 3 ganger i uken, og jogger 3 ganger i uken, 30 minutter, ca 5km. Kostholdet mitt er ca; Frokost: 1 brødskive(kneip eller grovt) med kjøttpålegg eller ost. 0,5 liter melk. Lunsj: 3-4 brødskiver med kjøttpålegg/ost og vann/melk. Mellommåltid: 1-2 brødskiver med kjøttpålegg/ost + frukt og vann. Middag: Har ganske ensformige middager siden jeg ikke vet stort om sunne og gode middagsretter, så; Wok og løvbiff/kyllingschnitzel + fun light. Kveld: 3-4 brødskiver, youghurt, melk og frukt. Håper på noen bra tips til kostholdet eller treningsmengden! Lenke til kommentar
HValder Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Kan sikkert finne noen linker til kostholdsprogrammer, men har ikkje tid i øyeblikket. I første omgang bør du kutte ned på alt brødet, altfor mykje karbo i brød. Spis heller tunfisk, egg, karbonadedeig osv., ting som inneholder mye protein blir du fortere mett av og det er gunstig for muskelbygging. Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Vekt opp/nedgang handler om kcal inn vs kcal ut. Hvis du nå spiser x antall kcal og forbrenner x antall kcal gjennom dagen via trening og "overlevelse" men verken går opp eller ned i vekt betyr det at du ligger i balanse. Hvis du vil ned i vekt må du da enten kutte ut litt mer mat (500kcal i minus pleier å være fint), eller øke treningsmengden. Det beste er ofte en kombinasjon av begge. Med det sagt bør du legge om ganske mye av kosten din før du begynner å tenke på akkurat det. Du har et veldig typisk kosthold hvor mesteparten av kaloriene dine kommer fra brødmat. Du bør altså kutte litt ned på karbohydratene, og øke protein og inntaket av sundt fett. Nå det gjelder kardio er ofte intervaller veldig godt egnet for å brenne fett. Prøv deg på gerilja kardio. Det brenner mye mer fett enn hva en halvtime jogging vil gjøre, også etter at du er ferdig med selve økten. Det går kort fortalt ut på at du sprinter med 100% innsats i 20 sekunder, hviler 10 sekunder og gjentar x antall ganger. Det høres kanskje ikke så veldig hardt ut, men jeg kan love deg at det kan få deg til å knekke helt sammen, så hvis du ikke er spesielt godt trent, ikke begynn med 100%. Jobb deg oppover i løpet av noen uker. Les mer om det her. http://www.iform.no/pub/art.php?id=23 Hva slags styrketrening bedriver du? Trener du på studio eller hjemme? Har du et program/plan du følger? Goder kilder til protein kan være kylling, fisk, tunfisk, karbonadedeig, melk, mager kesam osv Gode kilder til karbohydrat er fullkornspasta, fullkornsris, poteter, havregryn osv. Hvis du makter, velg havregryn fremfor brød. Det er den beste kornsorten vi har. Når det gjelder brød, prøv å spise det så grovt som mulig, og styr unna loff. Sunt fett finner du i bl.a i fisk, tran, olivenolje, vita optimal blandingen osv. Sett deg ned å regn ut hva du får i deg gjennom kosten. 1g prot = 4kcal 1g karb = 4kcal 1g fett = 9kcal Lenke til kommentar
AriGold Skrevet 24. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2008 Takk takk for info og svar. Jeg trener vekter, hele kroppen. Ca 3 ganger i uken på treningssenter. Lurer egentlig litt på hvor mye burde jeg egentlig ha i meg, hvor mye kalorier osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå