TuBBz Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Hello folkens! Jeg har nettopp kjøpt meg ny pc og var storfornøyd med alle komponentene. Men etter noen timers bygging skulle jeg installere windows og da fikk jeg et problem. Pcen booter fra cden og starter som den skal. Men etter en stund henger hele pcen seg. Bildet fryser og alt stopper, ingenting skjer. Har sikkert prøvd 15-20 ganger og det samme skjer gang på gang. Har prøvd forskjellige utgaver av windows også. Skjer det samme med alle. Pcen henger seg på forskjellige steder, av og til nå den laster opp filer for installasjon, av å til i selve formateringen og i selve installasjonen av windows. Første gang jeg la inn windows på den ble den faktisk ferdig (flaks?) men da hang den seg i desktopen hele tiden... Komponenter jeg kjøpte inn: - ANTEC Nine Hundred Ultimate Gamer Case (0761345-08009-5) - THERMALTAKE 750W ToughPower ATX 12V 2.2 & EPS 12V Active PFC (W0117RED) - MSI Mainboard S-775 X48 ATX 3xPCI-E Audio 2xGbLAN 1394 SATA-II Raid DDR3 Retail (X48 Platinum) - XFX GeForce 9800GTX 720M 512MB XT GDDR3 PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDCP, 720MHz - OCZ DDR3 4 GB Platinum XTC DualChannel PC3-12800 2x2048MB 1600MHz. (7.7.7.24) - Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz Socket775 6MB, BOXED m/vifte 1333Mhz - SEAGATE Barracuda 7200.11 1TB SATA2 32MB 7200RPM (ST31000340AS) Mistenker at en komponent kanskje er defekt?? Hva mener dere? Noen som kan hjelpe meg? Andre som har hatt lignende problemer? Hva bør jeg gjøre? Lenke til kommentar
fflex Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Ser ut som rammen skal kjøres på 1.9V iallfall, har du prøvd å sette den manuellt til det i BIOS? Lenke til kommentar
hamtidamti Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 har hatt samma prob det er rammen som er ustabil, prøv det fflex sier: sett opp volten funka for meg!! Lenke til kommentar
TuBBz Skrevet 24. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2008 Ser ut som rammen skal kjøres på 1.9V iallfall, har du prøvd å sette den manuellt til det i BIOS? Jeg har ikke prøvd det nei, det skal jeg prøve. Er inne i bios nå og ser "Memory Voltage" står på auto. Kan stille den manuelt oppover. Men når jeg er oppe i 1.88 eller 1.92 V så blir skriften rød som betyr at den kan bli ustabil.. Skal jeg bare se vekk ifra det og kjøre den 1.88 eller 1.92? Lenke til kommentar
fflex Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Du kan trygt sette den til 1.92V - den røde skriften er vel for å advare om at det ikke skal "tulles" med bare Lenke til kommentar
TuBBz Skrevet 24. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2008 har hatt samma prob det er rammen som er ustabil, prøv det fflex sier: sett opp volten funka for meg!! Skal prøve det Men det er en ting til jeg lurer på om rammen, inne i bios er det noe som heter "DRAM Data Integrity Mode" Den står på: Non-ECC. Hva er ECC? Skal denne være av eller på? Du kan trygt sette den til 1.92V - den røde skriften er vel for å advare om at det ikke skal "tulles" med bare Ok takker for hjelpen Skal teste å se om det ordner seg. Lenke til kommentar
fflex Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 (endret) ECC er minne som er beregnet for workstation / serverbruk. Minne du har kjøpt støtter ikke det, så den skal være disablet. ECC - Error-Correcting Code. Minne som skal fikse det i "farta" i stedet for å gi den typiske bluescreen feks. Endret 24. mai 2008 av fflex Lenke til kommentar
TuBBz Skrevet 24. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2008 ECC er minne som er beregnet for workstation / serverbruk. Minne du har kjøpt støtter ikke det, så den skal være disablet. ECC - Error-Correcting Code. Minne som skal fikse det i "farta" i stedet for å gi den typiske bluescreen feks. Ok greit å vite Fikk prøvd det med volten med rammen og fikk da blåskjerm. (vedlegg) Har fått blåskjerm en gang tidligere også med en annen varsel. Noen andre formeninger? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Jeg mistenker harddisken. Sjekk at Sata kablene står skikkelig i. Prøv en en annen hd. Lenke til kommentar
fflex Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 xxxxx24 er som oftest harddisk relatert - snakker med en tidligere Dell support mann her, hehe. Lenke til kommentar
TuBBz Skrevet 24. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2008 Jeg mistenker harddisken. Sjekk at Sata kablene står skikkelig i. Prøv en en annen hd. Fikk nok en blåskjerm. Samme som den andre jeg fikk er i går. (vedlegg) Har også lurt på om det kunne være harddisken.. holder på å ordne opp i hd'en på denne pcen som jeg skal teste med etterhvert. Ifølge denne blåskjermen så virker det som det er noe med hardwaren.. Lenke til kommentar
fflex Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 (endret) Rettelse: 1 erfaring med F4 - også harddisk relatert. Bruker du original OS CD? Endret 24. mai 2008 av fflex Lenke til kommentar
TuBBz Skrevet 24. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2008 xxxxx24 er som oftest harddisk relatert - snakker med en tidligere Dell support mann her, hehe. Ok, den andre blåskjermen som gjelder hardware viser xxxxxF4, peiling på hva det er? Lenke til kommentar
hamtidamti Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 jeg måtte ta ut hardisken, så jeg satt den i en annen data, og sletta det som hva på den, med "norton partitionmagic" og så instalerte jeg xp på nytt. Lenke til kommentar
TuBBz Skrevet 24. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2008 Rettelse: 1 erfaring med F4 - også harddisk relatert. Bruker du original OS CD? OK, har kjørt Memtest86+ på bootcd og kjørt test i 45min. Fant ingen feil med rammen i det programmet. Har ikke orginal OS nei.. har fått tak i et 64bit winXP som jeg skulle teste siden jeg har 4mb ram. Har ellers testet med 3 forskjellige winxp versjoner som skal høre til å virke. Lenke til kommentar
TuBBz Skrevet 24. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2008 jeg måtte ta ut hardisken,så jeg satt den i en annen data, og sletta det som hva på den, med "norton partitionmagic" og så instalerte jeg xp på nytt. Kan prøve å sette den inn i denne pcen og kjøre Partition Magic 8.0 som jeg har. Lenke til kommentar
TuBBz Skrevet 24. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2008 Jeg har nå testet både harddisken og rammen. Ingen av de delene er årsaken. Prøvde hden i denne pcen i den nye og fikk samme problem. Satt den nye hden inn i denne og den funket som drømmen. Rammen har jeg prøvd 1 og 1 og det samme skjer da. + fant jo ingen feil med dem i memtest86+ programmet. 1.9 volt hjalp heller ikke. Men er villig til å prøve videre med rammen om det er det som kan være problemet alikevel... hvordan er det med å teste DDR2 ram i et hovedkort med DDR3 porter?? Er det noen andre som har andre ideer hva dette kan være? Er snart tom for ideer selv. Kan det være hovedkortet? Finns det noen måte for å teste det? Lenke til kommentar
TuBBz Skrevet 24. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2008 Fant nettopp ut at Hovedkortet støtter DDR3 ram opp til 1,5 Volt, men den rammen jeg har kjøpt er på 1,9 Volt. Er dette årsaken til problemet? Lenke til kommentar
TuBBz Skrevet 24. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2008 trur nok det ja Har funnet ut at det ikke er problemet.. I biosen støtter hovedkortet fra 1.5V til 2.75V. Har prøvd nesten alt nå.. finner ikke ut hva som er problemet.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå