Gå til innhold

skal jeg bytte HD ???

Anbefalte innlegg

hei.

har for tiden en WD 80GB SE 8mb Cache.

Har en følelse av at denne står for en stor

del av støyen i kabinettet mitt.

lurer på om jeg burde bytte den i en Seagate Barracuda V.

jeg irriterrer meg en del over støyen.

har planer om å invistere i Thermalright AX7 med Enermax regulerbar vifte, + Zalman Heatpipe til mitt MSI G4 Ti4400.

BØR JEG BYTTE WD HD'en MED EN BARRACUDA V?

(har chieftech kabinett, hvor mye støy lager PSU?)

takk for all hjelp :woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har en følelse av? finn frem skrutrekkern og finn det ut da!!!

Jeg har samme disk selv i et system med 12dB papst vifter og Silent twin (19dB) Hos meg hører jeg den ikke når den er idle.

Skjønner ikke hva du har tenkt, men å hive den disken er jo bare teit...

Ta å skru ut alle støykilder, mens kabinettet er åpent. Så plugger du inn en vifte av gangen. Da bør du finne støykilden din (btw, ikke ta ut CPU vifta da!)

Lenke til kommentar

hadde ikke tenkt å HIve den da men SELGE DEN :wink:

jeg har følgende støy kilder:

Chieftech PSU

Boxed AMD vifte --> bytte med Thermalright AX7 med enermax

G4 kjøler --> bytte med Zalman Heatpipe

Papst 19db kabinett vifte

harddisk WD 80GB SE --> eventuelt bytte med Barracuda V

vil ha støysvak PC.

Lenke til kommentar

Du kan enten plugge ut en etter en vifte som nevnt (inkl CPU-vifta) for å finne støy-kilden, men du må huske å koble de til igjen etter så kort tid at tempen ikke øker nevneverdig. (noen sekunder burde være nok for å høre hvor stor del av støyen den vifta gir.) PSU-vifta sjekker du ved å sette en penn eller noe annet inn for å stoppe den et øyeblikk. (Ekkel, lyd, men det skader ikke vifta værre enn et lite hakk i propellen.)

Selve Harddisken kan du sjekke på samme måte. Plugg ut strømkabllen til den under drift, vent noen sekunder til sen har spunnet ned, og plugg i strømmen igjen. Harddisken takler det fint (Alle ATA-disker er faktisk hotswap-kompatible selv om MS ikke har implementert dette i Windows) Det værste som kan skje er at Windows kræsjer, og at du må restarte PC'n.

Let og du skal finne..

Lenke til kommentar

Selve Harddisken kan du sjekke på samme måte. Plugg ut strømkabllen til den under drift, vent noen sekunder til sen har spunnet ned, og plugg i strømmen igjen.

Greiere er det å starte opp PC'en uten harddisken tilkoblet. Får da melding om IDE-devices not found. Slå av og plugg i disken igjen. Vil tro at det er bedre for disken, uten at jeg har detaljkjennskap til akkurat det.

Lenke til kommentar

Selve Harddisken kan du sjekke på samme måte. Plugg ut strømkabllen til den under drift, vent noen sekunder til sen har spunnet ned, og plugg i strømmen igjen.

Greiere er det å starte opp PC'en uten harddisken tilkoblet. Får da melding om IDE-devices not found. Slå av og plugg i disken igjen. Vil tro at det er bedre for disken, uten at jeg har detaljkjennskap til akkurat det.

Jeg kjenner til "føre-var"-prinsippet, men er rimelig sikker på at alle ATA-disker er konstruert for å være såkalt "hotswap". Dette betyr at du kan koble den inn og ut som du vil. Det er kun programvaren (Les: Windows) som ikke er så glad i hotswaping. Jeg har i hvertfall aktivt koblet inn og ut disker under drift siden jeg leste om hotswap-egenskapene til IDE disker for ca et år siden. (tipper rundt 50 ganger) Det funker greit i 2000 og XP så lenge det ikke er systemdisken man tar, og ingen programmer jobber med disken på noe vis. En måte å unngå Windows-problemer helt på, er å boote fra CD eller diskett, eller bare gå i biosen, og så koble ut disken.

Poenget med å gjøre dette under drift er at man lettere hører fallet i lydnivå og hvilke frekvenser som forsvinner. Gjør man en restart, så er det ikke så lett å "huske" lydnivået og frekvens-spekteret. Dermed er det vanskeligere å høre hvor mye støy disken bidrar med.

Men som sagt, "føre-var" er et godt prinsipp om du er usikker. Og så er det ikke alltid man skal stole på alt man leser her inne. Det hender jo at det skjer feil pga rare råd eller at leseren ikke skjønner helt hva posteren mente. Da det får være opp til deg om du vil ta risikoen å stole på rådet mitt eller få en muligens litt mer unøyaktig oppfattelse av hvordan støyen forandrer seg.

Lenke til kommentar

ioio, jeg var i samme situasjon før. Da hadde jeg en WD80GB2MB og var vel egentlig fornøyd, jeg visste jo ikke bedre. Men så kjøpte jeg en Seagate og da forandret alt seg. Nå har jeg 3 Seagate disker og alle dem tilsammen bråker mindre enn den ene WD-disken. Og nei det var ikke noe gale med den, har sammenlignet den med to kameraters og brutterns.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...